راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

زنان و کمونیست‌ها در انتخابات بحرین
انتخابات پارلمانی
در کشور
جزیره‌ها و نخل ها

 

برای نخستین بار در تاریخ سیاسی بحرین، احزاب سیاسی این کشور – اعم از شیعه و دگر اندیش- با تفاهم بر سر یک برنامه سیاسی در انتخابانت پارلمانی بحرین شرکت کردند. رویدادی که جزئیات آن هم در ایران و هم در میان کشورهای کوچک و بزرگ خلیج فارس با شگفتی دنبال شد.

مهم ترین نکته در این انتخابات، شکل گیری اتحاد سیاسی میان دگراندیشان و مسلمانان شیعه بحرین بود که برخورد منفی مطبوعات و خبرگزاریهای دولتی و کودتائی در جمهوری اسلامی نگاه حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی را به اتحاد و وحدت ملی در کشورهای همسایه نشان میدهد. 31 سال پس از انقلاب ایران که در زمان خود مروج و الگوی یک انقلاب مردمی و متکی به رای مردم بود، امروز استبداد و مقابله با مردم در ایران حاکم است و در برابر آن، در کشورهای همسایه – اعم از کوچک یا بزرگ- رای گیری، باز شدن فضای سیاسی به روی زنان برای شرکت در انتخابات و حتی حضور در عرصه‌های مختلف حکومتی روز به روز گسترش می‌یابد. انتخابات بحرین دارای این اعتبار بود. همچنان که انتخابات عراق و حضور فراکسیون چپ عراق در این پارلمان و آزادی احزاب – حتی حزب کمونیست عراق- و یا فعالیت آزادی فعالیت حزبی دولت دمکراتیک سابق در افغانستان و... همگی الگوئی متفاوت با شیوه حاکم در جمهوری اسلامی است.

در انتخابات پارلمانی بحرین که دور دوم آن قرار است شنبه آینده برگزار شود 295 هزار نفر از 700هزار نفر جمعیت کشور در آن شرکت کردند.

این انتخابات برای برگزیدن 40 نماینده برای مجلس و 40 نماینده برای شوراهای شهر برگزار شد. 17 زن نیز خود را کاندیدا انتخابات اعلام کردند. گرچه در مرحله نخست هیچ زنی موفق به کسب اکثریت آراء لازم نشد و به دور دوم نیز هیچ زنی راه نیافت، اما نفس شرکت نامزدهای زن در انتخابات پارلمانی یک رویداد مهم در تاریخ سیاسی بحرین بود. کشوری که از 32 جزیره تشکیل شده و تعداد نخل‌های آن بیش از جمعیت آنست. یعنی یک میلیون نخل در برابر 700 هزار جمعیت.

حضور شیعیان که 80 در صد جمعیت بحرین را تشکیل میدهند، در کنار کمونیست‌ها در این انتخابات باندازه حضور نامزدهای زن برای این انتخابات، از رویدادهای مهم آن بود.

 

 

                راه توده 289    3 آبان ماه 1389
 

بازگشت