راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دولت با رهبر کردهای ترکیه "اوجلان"
در زندان وارد مذاکره شد
آغاز مذاکره آشتی
میان دولت
و کردهای ترکیه
عسگرداوودی

 

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان، در هفته گذشته، علاوه بر گزارش مشروحی که در باره رفراندوم قانون اساسی ترکیه و برنامه اصلاحات دولت منتشر کرد، اخبار و گزارش هائی نیز درباره تلاش‌های جدید دولت ترکیه برای مناسبات نوین با کردهای این کشور انتشار داد. یونگه ولت، در بخشی از گزارش خود درباره دولت ترکیه و کردهای این کشور، مستند به گزارش روزنامه «زمان» درآنکارا نوشت:

دولت ترکیه مذاکرات علنی خود را با «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) آغاز کرده است. اولین دیدار هیئت مذاکره کننده دولتی پنجشنبه گذشته به سرپرستی "جمیل چیچک" یکی از وزرای کابینه، معاون نخست وزیر ترکیه و همچنین "اسدالله ارگین" وزیر دادگستری با "صلاح الدین دمیر تاش" دبیر اول حزب کردی «صلح و دموکراسی» (ب.د.پ) و یکی دیگر از مسئولین این حزب انجام شد. دو هیات مذاکره کننده در پایان به این نتیجه رسیدند که با یک نشست و مذاکره مشکلات موجود بر طرف نخواهند شد، بدین ترتیب مذاکره مقدماتی روز پنجشنبه زمینه دیدار مهم آینده را فراهم کرد. دور دوم مذاکرات روز جمعه برگزار شد و دولت این کشور رسما اعلام کرد که نمایندگان قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و ارتش بمنظور رسیدن به توافق هائی با «حزب کارگران کردستان» با «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی این حزب در زندان «جزیره امرال» وارد مذاکره  شدند.

دولت ترکیه اعلام کرد که در این نشست نه فقط در رابطه با افزایش زمان آتش بس موجود میان ارتش این کشور و چریک‌های کرد عضو«پ.ک.ک» گفتگو به عمل آمده، بلکه در رابطه با بررسی امکان  تاسیس مدارس به زبان کردی در منطقه کردستان (ترکیه) و همچنین امکان اعلام عفو عمومی برای زندانیان سیاسی کرد نیز مذاکراتی انجام شده است.

 

 

                راه توده 285    5 مهر ماه 1389
 

بازگشت