راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نیکاراگوئه
مقابله با بیسوادی
نمونه ای برای
شناختن دولت های انقلابی
بهروز بکتاشی

 

سایت خبری "پراودا" در مسکو اعلام کرد: مردم نیکاراگوئه 30 امین سال مبارزه با بیسوادی در این کشور را امسال جشن می گیرند. پس از انقلاب دمکراتیک در نیکاراگوئه و سرنگونی دیکتاتور«سوموزا» در ژوئن سال 1979 دولت جدید به رهبری رئیس جمهور«دانیل اورتگا» مشخص شد که 52 درصد مردم این کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند. پس از انقلاب و طی دوره زمانی کوتاهی، این نمودار به 12.9 درصد رسید.


«جهاد علیه بیسوادی»که در اوگوست سال 1980 آغاز شد، اولین برنامه جدید جبهه ملی آزادیبخش ساندنیست ها، بعد از به قدرت رسیدن بود. 115 هزار نفر از شرکت کنندگان این کارزار و همچنین 10 هزار از کارمندان دولتی، نظامی و غیره به هموطنان خود برای فراگیری خواندن و نوشتن کمک کردند.


از جانب یونسکو به کشور نیکاراگوئه برای نتایج عالی مبارزه با بیسوادی جایزه اعطاء شد. طی بیش از 16 سال در نیکاراگوئه که دولت های نئولیبرال جایگزین یکدیگر شدند، سطح بیسوادی بار دیگر افزایش یافت تا آنکه در ژانویه 2007 ساندنیست ها یکبار دیگر در انتخابات پیروز شده و قدرت را بدست گرفتند. بدین ترتیب، پیکار علیه بیسوادی بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفت. این بار نیز مانند بار نخست، برای ریشه کن کردن بیسوادی در نیکاراگوئه از همان شیوه ای استفاده شد که در امریکا لاتین معروف است به "مدل کوبا" با نام "من می توانم".


این شیوه مبارزه با بیسوادی در بسیاری از کشورهای امریکای لاتین ثمربخشی خود را ثابت کرده است. در نیکاراگوئه مبارزه با بیسوادی را « از مارتی تا فیدل» نام نهادند. مارتی قهرمان انقلابی این کشور است. طی دو سال پس از بازگشت ساندنیست ها به قدرت، نمودار بیسوادی دراین کشور بار دیگر 3.5 درصد موفقیت را نشان می دهد.

راه توده 283 13.09.2010
 

بازگشت