راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوی روزنامه آلمانی یونگه ولت با سخنگو"ی جبهه خلق تونس"

سراشیبی اعتبار

دولت اخوان المسلمین

درتونس

ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

«جیلانی هامامی» سخنگوی حزب کار ( حزب کار کمونیستی سابق تونس)، قوی ترین سازمان در درون جبهه خلق تونس می باشد.این حزب 3 نماینده در پارلمان تونس دارد.  آنچه را می خوانید برگرفته ای از مصاحبه روزنامه "یونگه ولت" با وی است.

 

یونگه ولت: لطفا در رابطه با پروسه تشکیل حبهه خلق تونس توضیحی بدهید

 

ج: از همان سال انقلاب یعنی 2011 کوشش بمنظور تشکیل جبهه ای از نیروهای چپ در تونس آغاز شد اما در آن زمان تفاوت دیدگاه های زیاد بود. بعد از انتخابات اکتبر 2011 که «حزب کار تونس» توانست سه نماینده به پارلمان بفرستد، مذاکرات برای تشکیل جبهه آغاز شد. در پائیز 2012 توانستم جبهه را تشکیل دهیم.  «جبهه خلق» متشکل از 11 حزب سیاسی است.علاوه بر این تعداد قابل توجهی از افراد به طور منفرد نیز عضو جبهه می باشند. به طور مثال فعالین حقوق بشر، مبارزین حقوق زنان و دیگر افراد در بین این اعضاء منفرد وجود دارند. بخشی از احزاب دارای ایدئولوژی مارکسیتی ـ لنینیستی بوده و تعدادی دیگر ازاحزاب به سوسیال دمکراسی باور دادند. تعدادی از احزاب درون جبهه نیز ناسیونال ـ دموکرات های تونس می باشند. همچنین گروه «آ.ت.ت آ.ک» که یک تشکل تقریبا بین المللی است در تونس نیز تشکیل شده و در درون جبهه عمل می کند.

 

س: در مقطع فعلی جبهه خلق دارای یازده در صد رای دارد، امکان حضور بیشتر در انتخابات آینده تا چه حد است؟

 

ج: حدس این موضوع در مقطع فعلی نسبتا سخت است زیرا هنوز تاریخ انتخابات اعلام نشده و بحث در باره قانون اساسی نیز هنوز پایان نیافته است. هنوز قانون انتخابات که معتبر باشد وجود ندارد و کمیسیون انتخابات نیز تشکیل نشده است. موارد مذکور نیازمند زمان است، فقط می توان گفت که احتمال دارد اوایل سال آینده انتخابات برگذار شود.

در شرایط فعلی سه بلوک سیاسی در تونس در مقابل هم صف آرائی کرده اند: گروه اول تشکل سه گروهی دولت است که در آن «حزب اسلامی النهضت» به رهبری «راشد الغنوشی» قوی ترین گروه با حدود 40 درصد آرا می باشد. گروه دوم «بلوک لیبرالها» است که از پنج حزب لیبرال تشکیل شده است، یکی از این مجموعه لیبرال ها توانسته است پس مانده های رژیم قبلی را در خود جمع کند. این گروه دراصل بقایای حزب رژیم ساقط شده است و گروه سوم «جبهه خلق تونس» است. انتخابات آینده مرکز ثقل درگیری سیاسی این سه بلوک سیاسی تونس خواهد بود.

س:  در اولین انتخابات پس از سرنگونی دیکتاتور در سال 2011 حزب النهضت با 37 درصد آرا توانست دولت را با ائتلاف دو گروه اسلامی کوچک تشکیل دهد. نظر مردم در باره این بلوک و عملکرد دولتی اش چیست؟

 

ج: حزب النهضت در حال از دست دادن آرای مردم تونس است. دولت نتوانسته است برای مشکلات متعدد مردم راه حلی پیدا کند. بیکاری حدود 18 در صد است، تورم به میزان5.6 درصد و 25 در صد مردم تونس بنا بر آمار سازمان ملل زیر خط فقر زندگی می کنند و این به معنی آن است که این افراد روزانه با کمتر از 2 دلار زندگی می گذرانند. وضعیت اجتماعی خیلی خیلی خراب است. به همین دلایل مردم به طور دائم باور خود به حزب اسلامی النهضت و دولت مربوطه اش را به فراموشی می سپارند.

 

س: تونس دارای اتحادیه سندیکائی قوی است، رابطه جبهه خلق با این مجموعه سندیکائی چگونه است؟

ج: خیلی خوب. خیلی از احزابی که جبهه را تشکیل در اتحادیه سندیکائی «او.اچ.ت. ت». و «اتحادیه سندیکاهای حمل و نقل تونس» دارای نفوذ زیادی هستند. در اغلب موارد ما با اتحادیه سندیکا های مذکور دارای نظر مشترک هستیم. به طور مثال در رابطه با اعمال زور در صحنه سیاسی ـ اجتماعی تونس توسط «سلفی ها» و نیز در رابطه با «میلیشیای دولتی حزب النهضت» بر علیه احزاب سیاسی، روزنامه نگاران، هنرمندان و نویسندگان و دانشجویان. در چهارم دسامبر 2012 سلفی ها و میلیشیای حزب النهضت به یکی از چهره های معروف سندیکائی تونس که بنیانگذار اتحادیه سندیکائی «او.آچ.ت .ت» است در مرکز سندیکا حمله کردند. بدنبال این تهاجم تظاهرات گسترده ای توسط سندیکالیست ها، حزب جبهه خلق و دیگر گروه های دموکرات تونس بر علیه هر نوع زورگوئی سیاسی ـ اجتماعی برگزار شد. در ششم فوریه شکری بلعید یکی از رهبران جبهه خلق ترورشد. در تمامی تونس مردم مراکز رهبری این نوع توطئه ها را خوب می شناسند. اما دولت خود را بی اطلاع نشان می دهد. تنها راه حلی که دولت اسلامی بر علیه زورگوئی سلفی ها ارائه می دهد جمع آوری اسلحه از دست مردم است که آن هم در حد حرف باقی مانده است.

 

س: چرا جبهه خلق تونس مخالف دریافت وام توسط دولت از صندوق بین امللی پول است؟

 

بله ما مخالف این کار هستیم. در شرایط فعلی دولت اسلامی در حال بستن قراردادی برای دریافت1.8 میلیارد دلار آمریکا از صندق بین المللی پول است اما شما می دانید که صندق بین المللی پول بعنوان یکی از ابزارهای سلطه و استثمار بین المللی، برای پرداخت هر نوع وامی قید و شرط هائی را در قرارداد مقرر می کند. برای مثال می خواهد تا به قیمت بنزین در کشور افزوده شود و تمامی کمک های مالی و خدمات دولتی به مردم لغو شود. همچنین خواسته می شود تا اجازه کار جوانان در بخش خدمات عمومی لغو شود و بالاخره خواسته می شود تا خصوصی سازی گسترده ای در ساختارهای اقتصادی که دولت مالک آنها است اعمال شود. ما بر این عقیده هستیم که این اعمال ظلم در حق بویژه اقشار تهی دست است و بحران را تشدید می کند. تجربه جهانی در دیگر کشور ها مشابه وضعیت تونس نیز این امر را اثبات می کند.

 

س: تکلیف بدهکاری هائی که دیکتاتوری سابق برای مردم تونس ارث گذاشته چه می شود؟

 

ج: باید روی آنها خط کشیده شود. باز پرداخت ها باید متوقف شوند. دیکتاتوری سابق حدود 48 در صد درآمد ملی کشور را بدهکار است. سالیانه 20 درصد درآمد دولت صرف پرداخت بدهکاری های به ارث رسیده از دوران بن علی میشود که خودش در پناه عربستان سعودی در ناز و نعمت زندگی می کند. اساسا مشخص نیست که این قرض های دریافتی دیکتاتور سابق چه شده است؟ فقط مشخص است که مبالغ هنگفتی از آنها را شخص بن علی به جیب زده است. اطلاعات مختلفی در باره ثروت های با آورده بن علی موجود است. حدس زده می شود که او در شرایط فعلی 14 میلیارد دلار دارائی دارد. در سوئد، قطر، فرانسه و دیگر کشور ها او دارای حساب های بانکی متعددی است. پول ها حساب شده در بانک های مختلف پخش کرده و این در شرایطی است که تونس 25 میلیارد دلار بدهکاری دارد و ظاهرا قرار است از جیب این ملت ستم دیده پرداخت شود!

 

س: خصوصی سازی کارخانه ها و دیگرساختار های دولتی تاکنون تا چه حد به مردم تحمیل شده است؟

 

ج: راه آهن هنوز دولتی است، رسانه های راه دور در کنترل شرکت های خارجی هستند. بخش بزرگی از مخابرات سهم امارات متحد عربی است. شرکت «تونیزیانا» متعلق به کشور قطر است. شرکت «اروراج» در لیست فروش قرار دارد. انتظار می رود این شرکت هم در حرف نه بلکه در عمل در مقابل پول اندکی به قطر هدیه داده شود.

 

س: شیوخ قطر نفوذ زیادی در تونس دارند؟

 

ج: بله.آنها پول و در نتیجه نفوذ زیادی دارند. به طور مثال داماد راشد الغنوشی رهبر حزب النهضت برای کانال تلویزیونی الجزیره که متعلق به قطر است کار می کند. او پس از انقلاب وزیر امور خارجه شد و توانست تعدادی از مراکز تولیدی را صاحب شود. این مسائل ارتباط دو کشور را تقویت می کند.

 

س: در تعدادی از کشور های اروپا احزابی با برنامه های مشابه جبهه خلق تونس وجود دارند مثل «ائتلاف چپ رادیکال یونان» و «اتحادیه احزاب چپ پرتغال». با چنین احزابی در حال همکاری هستید؟

 

ج: ما با «جبهه چپ فرانسه» در ارتباط و در حال تبادل نظر و همکاری می باشیم.همچنین با احزاب مشابه جبهه خلق تونس در کشور های مراکش، مصر، فرانسه، یونان در حال بررسی و مذاکره برای بنیانگذاری اتحادیه چپ در اطراف دریای میانه هستیم. کوشش می شود تا کلیه احزاب چپ و دموکرات به همکاری مشترک دست یابند.

 

 

 

                        راه توده  406     19 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت