راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمونیست های شیلی

در راه اتحاد وسیع

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 
 

هفته نامه «عصر ما» ارگان «حزب کمونیست آلمان» نوشت که مذاکره سیاسی ماه دسامبر گذشته  میان دو حزب سیاسی بزرگ شیلی به نتیجه مثبتی منتهی شده است.

در ماه دسامبر «گوایلرموتایلر» دبیر اول و نماینده حزب کمونیست شیلیPCCh و «ایگنوسیو والکر» دبیر اول حزب دموکرات مسیحی شیلیDC مطابق یک برنامه از پیش تعیین شده به مذاکراتی برای بررسی همکاری های متقابل ما بین دو حزب پرداخته بودند. در این مذاکره نمایندگان مسئول هر دو حزب پیشنهاد ها و دیدگاه های حزب خود را در رابطه چگونگی اشکال  و امکانات  همکاری و تشریک مساعی مشترک در صحنه سیاسی شیلی در میان گذاشته بودند.

 اکنون مطابق نتیجه مذاکرات میان دو حزب یک همکاری مشترک برای ایجاد دولتی ترکیبی تحت عنوان «دولت اپوزیسیون» مورد توافق هر دو حزب واقع شده است. اقدام مقدماتی بمنظور تشکیل این «دولت ائتلافی»، برنامه شرکت حزب کمونیست در انتخابات ماه ژوئیه پیش رو است که در ادامه با همکاری پارلمانی و تصویب یک برنامه مشترک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

از گذشته ای نه چندان دور نه فقط «حزب دموکرات مسیحی شیلی» تمایلات خود را برای همکاری با «حزب کمونیست شیلی» ابراز کرده بود، بلکه «حزب سوسیالیست شیلی» نیز چنین گرایش هائی را نشان می دهد. «خانم میشل باچلت» رئیس جمهور سابق شیلی، که از جمله مسئولین «حزب سوسیالیست شیلی» است، بمناسبت جشن صدمین سال بنیانگذاری «حزب کمونیست شیلی» برای مسئولین و اعضاء این حزب کارت تبریک شاد باش ارسال کرد که خود از جمله نشانه هائی است که تمایل به یک ائتلاف و یا اتحاد سیاسی با «حزب کمونیست شیلی» را نشان می دهد.

در نقطه مقابل صحنه سیاسی شیلی که به جناح راست مربوط می شود نیز تحرکاتی برای آمادگی انتخاباتی مشاهده می شود. در ماه های گذشته «پینیرا» رئیس جمهور فعلی شیلی تمایلات خود را برای همکاری با احزاب راست شیلی عنوان کرد. او گفت که امکان تشکیل یک ائتلاف پارلمانی با همکاری احزاب راست ممکن است.

«حزب کمونیست شیلی» همچنان به شعار« اتحاد برای تشکیل دولتی با پیشنهادهای تازه» وفادار است. این شعار سال 2010 در بیست و چهارمین کنگره حزب اتخاذ شد. کنگره اعلام کرد که «حزب کمونیست شیلی»  همچنان فعالانه در صحنه سیاسی ـ اجتماعی کشور شرکت خواهد داشت، بدون آنکه قدمی از ایدئولوژی و ماهیت تاریخی حزب عقب نشینی کند. حزب کمونیست شیلی Comunista de Chile). (Partid در سال ۱۹۱۲ توسط «لوئیس امیلیو رکابارن» بنیانگذاری شد. نشریه حزب ال‌سیگلو (El Siglo) نام دارد و بخش جوانان حزب «جوانان کمونیست» (Juventudes Comunistas) نامیده می‌شود.

 

 در اینجا فیلمی از تظاهرات جوانان کمونیست در شیلی می توانید ببیند:

 

http://www.youtube.com/watch?v=-WybpgTfJUo&list=UUwqKy6ozAHRbRktyvcnQklw&index=7

...............................

جهت اطلاعات بیشتر  در رابطه با فعالیت های «حزب کمونیست شیلی» به مطلب کمونیست‌های شیلی به جبهه متحد چپ برای تغییرات می‌پیوندند، می توانید مراجعه کنید:

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2011/12janvier/1/chili.html

 

 

 

                        راه توده  392     25 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت