بیگانه ای در امواج- 6

جنگلی ها، کمونیست ها و رضاخان

در یک زمان مقابل هم قرار گرفتند!

بارها و بارها کوچک خان را دیدم و امکان آن را داشتم تا رفتار او را زیر نظر داشته باشم. همیشه یک جور رفتار می کرد. (آرام و ملایم، حد غذا خوردنش را داشت، کم حرف می زد و بیشتر گوش می داد) چندین بار او را در اردوگاه نظامی گوراب زرمیخ دیدم و شاهد آن بودم که مردم دهات چه احترامی به او می گذارند. اگر یک نفر سوار او را می دید با عجله از اسب پیاده می شد و سرش را به حالت تعظیم پائین نگاه می داشت تا کوچک خان عبور می کرد. به عنوان رهبر نهضت ملایم بود. هرگز ندیدم دستور تنبیه شدید کسی را بدهد. مردم دهات گیلان او را با تمام وجود می پرستیدند. وقتی که از محلی عبور می کرد مردم از دوردست ها به سوی او می دویدند و در برابرش تعظیم می کردند.

 

راه توده

شماره 742  پنجشنبه 29 خرداد ماه 1399

 

حیدرخان عمواغلو و سلطان زاده از رهبران و بنیانگذاران حزب کمونیست ایران بودند که درباره جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان دو دیدگاه متفاوت داشتند. اولی بر همکاری با او اصرار داشت و دومی مخالف این همکاری بود. درباره سلطان زاده که او را میتوان یک نابغه نامید، در همین شماره راه توده مطلبی نوشته ایم.

سلطان زاده

حیدر خان عمواغلو


ریشه 40 ساله
نفوذ و جاسوسی
در ج. اسلامی

--------------------------------------

امریکا به

ضعیف ترین

حلقه سرمایه داری

جهان تبدیل میشود؟

دکتر سروش سهرابی

--------------------------------------

سلطان زاده

رهبر کم نظیر

حزب کمونیست ایران

--------------------------------------

فتوحات حکومتی

اصولگرایان

برای عقب نشینی

قهرمانانه

پس از رهبر است

فروزنده فرزاد

--------------------------------------

"ایالات متحده"

امپراطوری وحشت

فرو می پاشد

کتاب "امریکاقدرت ستمگر"

 ترجمه - رضا نافعی

--------------------------------------

قتل و ترور 

مبارزان سیاهپوست

روی دیگر تبعیض

علیه سیاهان امریکا

تحقیق و تدوین - عسگر داوودی

--------------------------------------

امروز و دیروز

در امریکائی که

سراسر تبعیض است

اومانیته- جعفر پویا

--------------------------------------

رُم نیز در برابر

چشمان "نرون"

در آتش سوخت!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------

سرمقاله 742

نخستین گام برای تحول خواهی واقعی خاتمه "خودی" و "غیرخودی" است

 

مجلس شورای جمهوری اسلامی تشکیل شد و محمد باقر قالیباف که با رای کمتر از ده درصد مردم تهران به این مجلس راه یافته با دهها پرونده فساد مالی و سیاسی به ریاست مجلس انتصاب شد. رئیسی که همین هفته اعلام شد که قائم مقام او در شهرداری به اتهام اختلاس ده هزار میلیاردی ظاهرا در زندان است و بطور مخفیانه محاکمه می شود. از جمله دلائل محاکمه مخفی او، حفظ قالیباف بود که برای ریاست مجلس در آب نمک خوابانده شده بود.

انتصاب قالیباف به ریاست مجلس در شرایطی است که آقای خامنه‌‌ای مدام از "تحول" و تحول خواهی و "جوانگرایی" سخن می گوید و هیچگاه نمی گوید این تحولی که مد نظر ایشان است چیست و کدام است؟ تحول همان ادامه فاجعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی سه دهه اخیر رهبری ایشان است؟ یا تحول وداع با این دوران و تغییر ساختار بیمار نظامی که ایشان رهبر آن است؟ اگر تحول خواهی به معنای تغییر این ساختار بیمار نباشد مانند آن است که گمان کنند با قطع برخی شاخه‌های یک درخت تنومند ریشه درخت را خشک می کنند. اگر منظور از تحول خواهی عزم آقای خامنه‌‌ای در وداع با سیاست‌های سه دهه گذشته رهبری است در آنصورت تشریفاتی کردن انتخابات مجلس و ورود مشتی فاسد و چاپلوس به آن و انتصاب فردی مانند قالیباف به ریاست آن چه پیام تحول خواهی به جامعه می دهد؟ آیا به همین دلایل نیست که مردم حتی یکی از ادعاهای تحول خواهی رهبر جمهوری اسلامی را جدی نمی گیرند و تره برای آن خرد نمی کنند؟

وضع در مورد جوانگرایی هم به همین شکل است. پیش از انتخابات مجلس یازدهم آقای خامنه‌‌ای به اصطلاح "گام دوم انقلاب" را علم کرد. منظور از گام دوم انقلاب این بود که آنهایی که در گام اول انقلاب بودند و هنوز وعده‌ها و آرمان‌های انقلاب را فراموش نکرده‌اند کنار بروند یا بقول ایشان "ریزش" کنند تا جا برای رویش فرصت طلب‌ها و قدرت طلب‌ها بجای آنها باز شود. برای کنار زدن نسل انقلاب اسم رمز جدیدی اختراع شد و آن هم "جوانگرایی" بود. آقای خامنه‌‌ای به اعضای بسیج دانشجویی و باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما به آنها وعده داد که جای نسل اول انقلاب را خواهند گرفت. نتیجه این جوانگرایی انتخاب سیاستمدارانی نظیر میرسلیم بازنشسته که با محمدباقر قالیباف بر سر ریاست مجلس رقابت داشت شد. البته هیچکدام آنها جوان نیستند ولی چون ولایت مطلقه آقای خامنه‌‌ای را پذیرفته و ریزه خوار سفره بیت رهبری هستند بعنوان جوانگرایی وارد مجلس شده‌اند. میرسلیم به همین پشتوانه وارد مجلس شد و از همین طریق آقای قالیباف می خواهد پرونده‌های اقتصادی خود را خفه کند، پرونده‌هایی که نجفی شهردار سابق بدلیل افشای آنها هنوز در زندان است.

اما همه اینها هنوز مسئله اصلی نیست. گیریم که شماری جوان هم وارد مجلس یا دستگاه دولتی شوند. اگر آنها ادامه همین میرسلیم‌ها و قالیباف‌ها باشند که جوان و پیر بودن آنها تاثیری ندارد و اگر واقعا در میان آنها افراد سالمی پیدا شوند که بخواهند اصلاحاتی انجام دهند یا در زیر چرخ دنده این نظام اقتصادی و سیاسی فاسد له می شوند و خود به پیچ و مهره‌های آن تبدیل خواهند شد، یا سرنوشت امثال موسوی و خاتمی و کروبی و دهها چهره جوان و مغضوب هوادار آنها را پیدا می کنند و به همان سرنوشت دچار خواهند شد.....ادامه

-------------------------------------------------------------

"خروشچف"

با دروغ هایش در کنگره 20

ضربه ای مهلک

به تاریخ

جنبش کمونیستی

جهان زد!

"الناز گرچی"

---------------------------------------------------------------------------

فراخوان حزب کمونیست روسیه برای

رای "نه" در رفراندم  قانون اساسی!

ساویتسکایا راسیا - آزاده اسفندیاری

-----------------------------------------------------------------------------

فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است