راه توده

شماره 761 پنجشنبه 15 آبان ماه 1399

حسین قلمبر و ابوالحسن خطیب، در سازمان چریک های فدائی خلق منتقد مشی چریکی شدند، به مشی حزب پیوستند و به  همراه شماری دیگر از یاران خود گروه منشعب را تشکیل دادند. ابتدا در کنار سازمان نوید و پس از انقلاب در حزب توده ایران تبدیل به دو کادر برجسته حزبی شدند. در پلنوم وسیع 17 عضو مشاور کمیته مرکزی حزب شدند و در قتل عام 67 اعدام شدند. برای آشنائی بیشتر با فعالیت برجسته آنها به کتاب خاطرات "صبرتلخ" محمد علی عموئی دبیر و عضو هیات سیاسی وقت حزب مراجعه کنید.

ابوالحسن خطیب

 حسین قلمبر

بشنوید! آنچه درباره غارتگران در مناظره با بهشتی گفت

بمناسبت سالگرد درگذشت نورالدین کیانوری

مردی که قلب انقلاب 57 بود

آبان ماه 1378 (14 آبان) نورالدین کیانوری چشم برجهان فرو بست. کیانوری از معدود رهبران و شاید یگانه رهبرحزب توده ایران بود، که در سرنوشت سازترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران حضور و نقش مستقیم داشت. سیاستمداری تیزبین و تحلیلگری کم نظیر، که با سلاح دانش، تجربه و واقع بینی علمی به استقبال رویدادها می رفت و از دل رویدادها اندیشه های سیاسی و تشکیلاتی را بیرون می کشید. با همین تیزبینی و در عمل، از قیام ناکام افسران خراسان بسیار آموخت و در جریان حکومت خود مختار و ناکام آذربایجان این تجربه را کامل کرد. فرار تاریخی جمعی از رهبران حزب توده ایران از زندان قصر تهران را پیش از کودتای 28 مرداد با طراحان این فرار در خارج از زندان همآهنگ کرد. در دادگاه رهبران حزب توده ایران در رژیم شاهنشاهی از حزب و آرمان های آن دفاع کرد. آنچه را برای مقابله با کودتای 28 مرداد ضروری می دانست، در آخرین و دشوارترین لحظات با دکترمحمد مصدق در میان گذاشت و روز 28 مرداد از او خواست تا فرمان مقاومت مردمی را صادرکرده و از رادیو پخش کند.


آرایش طبقاتی

در ایران

پس از انقلاب

-------------------------

در نبرد دو اسلام

سرمایه داری غارتگر پیروز شد!

-------------------------

چرا رهبر

از  امام زمان

و حضرت علی

کمک نمی گیرد؟

-------------------------

گاز و نفت

انگیزه واقعی

جنگ قره باغ است

النا پوستووُیتوا

بنیاد استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

پوتین:

روسیه

هم با ارمنستان

و هم با آذربایجان

روابط نزدیک دارد

ترجمه و تدوین ایرج گلفا

-------------------------

وحشت غرب از

استراتژی نوین

اقتصادی چین

گلوبال ریسرچ

نویسنده: "لوکاس لیروز دی آلمیدا"

ترجمه - بامداد شرقی

-------------------------

جنگ قره باغ

و ضعف های سیاست

خارجی روسیه

روزنامه پراودا

گزینش و ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------

خودداری

سئوال برانگیز

آلمان از امضای

یک توافقنامه اتمی

اینفوسپربر

ترجمه - الناز گرجی

-------------------------

طرفداران اصلاحات

 بدون برنامه اقتصادی- سیاسی

به انتخابات 1400 ورود نکنند

محمد رضا خباز عضو حزب اعتماد ملی این هفته اعلام کرد که مجمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی و موسوی خویینی ها رهبری آن را برعهده دارند برای انتخابات ریاست جمهوری فعال شده است. وی از رهبران مجمع خواست تا مانیفست و برنامه خود را برای انتخابات ارائه دهند.

فعال شدن مجمع روحانیون مبارز برای انتخابات خبر مهمی است ولی مهمتر از آن برنامه این مجمع یا در واقع برنامه "اصلاح طلبان" برای انتخابات است و آیا اصولا چنین برنامه ای وجود دارد؟ و اگر دارد محورهای آن چیست؟

این مسئله در جریان انتخابات مجلس هم بارها – لااقل از سوی راه توده – مطرح شد که اگر اصلاح طلبان بدون برنامه در انتخابات شرکت کنند مردم نه آنها و نه انتخابات را جدی نخواهند گرفت که چنین نیز شد. البته اصلاح طلبان شکست آن انتخابات را به دلیل فرمایشی شدن آن می دانند که درست است، ولی اگر با برنامه روشنی در کارزارهای انتخاباتی پیش از رصد صلاحیت ها شرکت کرده بودند، حداقل می توانستند به مردم بگویند که این برنامه ما بود و چون حکومت با این برنامه مخالف است رد صلاحیت شدیم. هم رد صلاحیت آنها دشوارتر می شد و هم برنامه آنها میان مردم مطرح می شد و به شکل یک جایگزین و مطالباتی که بتوان در حول آن نیرو جمع کرد برای آینده و امروز باقی می ماند. انتخابات مجلس یازدهم نشان داد که اعلام نکردن برنامه بدین امید که موجب رد صلاحیت نشود یک خام خیالی است. برنامه باید قبل از تایید و رد صلاحیت ها ارائه شود و به میان مردم برده شود...ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

 

سال 1345

سال مرگ های تاریخی در ایران

سال 1345، سال مرگ های تاریخی درایران است. البته تا پیش از انقلاب 57. در این سال، ابتدا سعید نفیسی، روزنامه نگار، نویسنده، مترجم و استاد ارشد دانشگاه تهران به درود حیات گفت و اندک زمانی پس از وی، استاد محمد معین، وصی و جانشین شادروان دهخدا در لغت نامه دهخدا، در دفتر کارش در دانشکده ادبیات و هنرهای زیبای تهران دچار ایست مغزی شد و سالها در "کُما" ماند و دیگر به این جهان بازنگشت. بدنبال این دو، محمد مصدق در حصر خانگی اش که شاه برای او تعیین کرده بود در روستای احمد آباد جهان را ترک کرد و ننگ این حصر را در تاریخ ایران برای شاه باقی گذاشت. جبار باغچه بان، مترجم و معلم مبتکر داستانهای کودکان که بنیاد "کر و لال های" ایران نیز از ابتکار فراموش نشدنی اوست (صمد بهرنگی پس از وی راه او را در داستان نویسی برای کودکان دنبال کرد) در همین سال در گذشت، و سرانجام، در یک حادثه عجیب رانندگی، فروغ فرخزاد که از دیدار مادرش به استودیو فیلمبرداری ابراهیم گلستان بازمی گشت کشته شد.

عکس: آخرین عکس مصدق، لحظاتی پیش از درگذشت وی در بیمارستان نجمیه تهران که با همت مادرش ساخته و راه اندازی شده بود.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------------------------------------------------------------------

کوچ سودان

 از جبهه ایران به سنگر اسرائیل

ترجمه و تدوین از اومانیته- آذرنگ

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است