راه توده

شماره 764 چهارشنبه 5 آذر ماه 1399

«بهرام سیروس» یکی از بنیان‌گذاران «حزب کمونیست ایران» است که در طول سال‌های 1920-1925 بارها بازداشت و زندانی شد. سلطان‌زاده متولد سال ۱۲۶۸ در  مراغه از بنیان‌گذاران حزب عدالت در ایران بود. او که نقش اصلی در برپائی نخستین کنگرهٔ حزب کمونیست ایران در بندر انزلی را داشت و درهمین کنگره دبیر اول حزب شد.

بهرام سیروس

سلطان زاده

اکثریت روحانیون، همیشه

شیفته استبداد و علیه آزادی بوده

سرچشمه را با یک بیل خاک می توان بست، اما وقتی سیل راه افتاد، نه با یک بیل خاک که با "سد" هم نمیتوان جلوی آن را گرفت و خرابی و ویرانی و کشتار به بار خواهد آورد. ماجرای شکل گیری استبداد در طول تاریخ همینگونه بوده است. از جمله درباره تاریخ معاصر ایران. اگر توانسته بودند جلوی رضا شاه را زمانی که سردار سپه بود نه پادشاه بگیرند فاجعه استبداد مخوف ده ساله دوم سلطنت او بر مملکت چیره نمی شد. اگر توانسته بودند فرزند او را تابع قانون اساسی مشروطه کنند و اجازه ندهند پا جای پای پدرش بگذارد استبداد دهه 40 تا انقلاب 57 شکل نگرفته بود و اگر درهمان سالهای نخست جمهوری اسلامی قلم استبداد را در همان گام های اولیه شکسته بودند، استبداد کنونی را شاهد نبودیم. (مصدق استبداد رضاشاهی را پیش بینی کرده بود.)


نشانه های تدارک

کودتای فرماندهان

جبهه پایداری

-------------------------

خشونت ابزار

حکومت های

مخالف انقلاب

و تغییرات است

-------------------------

حجاب اجباری

یکی از ابزارهای

شکستن صف

 انقلاب 57 بود

-------------------------

پرسش و پاسخ"ها

یک سند حزبی است

مخالفت

حزب توده ایران

با اعدام

مجاهدین خلق

-------------------------

تایلند در آستانه

جنگ داخلی است!

تدوین آذرنگ

-------------------------

چین، آماده پاسخ

به حمله اتمی

امریکا شده

راشا تودی- روسیه امروز

"آزاده اسفندیاری"

-------------------------

قشر فوقانی

کلیسای ارتدکس

در برابر توده های

مردم روسیه

-------------------------

ترکیه و رویای

امپراطوری

ترک زبانان مسلمان

بنیاد استراتژیک

ولادیمیر پروخواتیلف

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

سرمقاله 764

حکومت و کشور به سمت

بن بست انفجاری هدایت می شود

همه حوادث و شواهد نشان می دهد که اوضاع حکومت و کشور به سمت بن بستی انفجاری هدایت می شود. این بن بست هم در عرصه سیاست خارجی است و هم سیاست داخلی. در سیاست خارجی سه جریان حکومتی آمریکا ستیز، روسیه ستیز و چین ستیز به جان کشور افتاده‌اند و هر روزنه‌‌ای در مناسبات خارجی را که بشود از طریق آن گشایشی در اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی پدید آورد بسرعت می بندند و هر حرکتی در سمت بهبود وضع معیشت مردم را سد می کنند. شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن امیدهایی را برای آغاز مذاکرات و پایان تحریم‌ها بوجود آورده است که بخشی از طرفداران منفجر کردن کشور نگران آن هستند، از همان نوع نگرانی که انتشار خبر احتمال قرارداد ایران و چین در گروه دیگر انفجار طلبان بوجود آورد.

در عرصه داخلی تعدد مراکز قدرت، مداخله مدام بیت رهبر و قدرت‌های غیرمسئول در کار دولت، تشکیل شدن مجلس ده درصدی و بی اختیار، تبدیل شدن روسای مجلس و قوه قضائیه به نامزدهای ریاست جمهوری و رهبری، متحد شدن جناح راست حکومتی با اپوزیسیون سلطنت طلب خارج کشور و طرفداران تحریم و حمله آمریکا به ایران و ... همه و همه راهی برای برونرفت از بن بست و نفس کشیدن مردم باقی نگذاشته است.

با آنکه روشن شده که اداره کشور با سیاست‌های سه دهه گذشته دیگر ممکن نیست، پافشاری بر آنها همچنان ادامه دارد. نامه آیت الله موسوی خوئینی‌ها به رهبر که در آن به صراحت نسبت به خطر ادامه سیاست‌های سی ساله اخیر هشدار داده بود، با واکنش تند همانهایی روبرو شد که اصرار دارند کشور را به سمت انفجار ببرند. کار اکنون به جایی رسیده که حتی اگر رهبر هم قصد عقب نشینی‌هایی داشته باشد و اگر اراده لرزانی هم در این جهت وجود داشته باشد انواع و اقسام مافیاهای پشت پرده رضایت نخواهند داد. نامه 300 به اصطلاح مدرس حوزه به مجلس خبرگان برای اقدام علیه دولت حسن روحانی، خود نشانگر قدرت بخشی از این مافیاست که جبهه پایداری مصباح یزدی گرداننده آن در حوزه‌های مذهبی است... ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

یادگاری از دوران
مهاجرت پس از 28 مرداد

اين عکس نوروز 1955 در مجارستان گرفته شده است. آغاز مهاجرت و جان بدر بردن بخشي از کادرهای برجسته حزب توده ايران از کودتای 28 مرداد و قدرت نمائي کودتاچيان در ايران. نفر وسط زنده ياد قدوه عضو هیات سیاسی حزب توده ایران در سالهای سخت پس از کودتا و مهاجرت است. سمت راست عکس شادروان داوود نوروزی سردبير روزنامه بسوی آينده ارگان مرکزی حزب توده ايران در دهه 1330 و سمت چپ عکس زنده ياد منوچهر بهزادی سردبير "مردم" و سپس "نامه مردم" روزنامه ارگان مرکزی حزب توده ایران در سال های پس از انقلاب 57. داوود نوروزی در مهاجرت چشم بر جهان فرو بست و منوچهر بهزادی در قتل عام 67 زندانيان سياسي اعدام شد. زنده ياد قدوه نیز در سال 58 و درحالیکه آماده بازگشت به ایران می شد بر اثر ایست قلبی چشم بر جهان فرو بست. (این عکس برای نخستین بار و بصورت اخصاصی در راه توده منتشر شد)
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------------------------------------------------------------------

"رزمناو پوتمکین"

کشتی قیام انقلابی1905 روسیه

نوشته   Lionel RICHARD

ترجمه "آزیتا نیکنام"- لوموند دیپلماتیک فارسی

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است