صبر تلخ – 3

به بازجوهای  گفته بودند بزنید تا به بهشت بروید!

هر جلسه ای که من را به اتاق شکنجه می بردند، پیش از این که اولین ضربه را کف پای من بزنند، هر دو بازجو دست به دعا بر می داشتند و بلند می گفتند «پروردگارا تو گواهی ما برای عظمت اسلام...»! برای من حیرت آور بود که این چه اعتقادی است؟! آیا واقعا فکر می کند با این ضربه شلاق، درهای بهشت به رویش باز می شوند؟ من آن لحظه واقعا به یاد همین پاسدارها، همین جوان هایی می افتادم که روی مین می فرستادندشان و جان می باختن!

 

راهتوده

شماره 774  چهارشنبه15 بهمن ماه 1399

 

جملیه صدیقی و هما هوشمند راد دو تن از پیشکسوتان جنبش زنان ایران بودند. درعین حال، جمیله صدیقی از برجسته ترین کادرهای حزب کمونیست و سپس مانند هما هوشمند راد از کادرهای برجسته حزب توده ایران بود. درباره این دو شخصیت حزبی یادنامه کوتاهی نوشته ایم که در همین شماره (ستون دست راست در صفحه اول) قابل دسترسی است.

هما هوشمند راد

جمیله صدیقی


خواب و خیال های

مجلس استصوابی

----------------------------

چین و روسیه

پیشتازان واکسن

کوید 19 درجهان

----------------------------

مصاحبه «نوام چامسکی» با "راشا تودی"

انگیزه های اجتماعی

حمله به کاپیتول را

نباید حمایت

از ترامپ فهمید

ترجمه - عسگر داوودی

----------------------------

تقسیم روسیه

گام دوم پس از نابودی

اتحاد شوروی است

روزنامه پراودا ترجمه آزاده اسفندیاری

----------------------------

سکوت رسانه ای

درباره اثرات کرونا

درکشورهای افریقائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

گفتگوی تلفنی

بایدن و پوتین

اومانیته – ترجمه جعفر پویا

----------------------------

ج. اسلامی با دو جابجائی

در آینده نزدیک روبروست!

هفته گذشته حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی با اشاره به تحولات منطقه، این پرسش را مطرح کرد که "قدرت گرفتن دو ولیعهد در دو حکومت سلطنتی سعودی و عمان در منطقه ما الگوساز است؟ آیا آینده منطقه ما را ولیعهدها رقم می زنند؟"

کاملا آشکار است که اشاره آشنا به زمزمه‌هایی است که در یکی دو ماهه اخیر پیرامون جانشینی مجتبی خامنه‌‌ای بجای پدرش بر سر زبان‌هاست. و این غیر از شایعاتی است که پیرامون ملاقات احمدی نژاد با مجتبی خامنه‌‌ای و حمایت دارودسته او (پایداری ها) از مجتبی دارند. هیچکس تردید ندارد که احمدی نژاد نیز با هزاران رشته به جبهه پایداری که مصباح یزدی مرحوم، پدرخوانده آن بود متصل است و به دلیل همین پشتیبانی است که نه تنها علی خامنه‌‌ای جرات دست زدن به او را ندارد بلکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم جای گرفته و از سوی شماری از نظامیان حمایت هم می شود. این نظامیان کسانی هستند که از همان دهه شصت در پشت‌اندیشه‌های ارتجاعی و چپ ستیزانه مصباح یزدی حرکت می کردند و اکنون بسیاری از آنان وابستگی تشکیلاتی به جبهه پایداری نیز دارند.

بنظر می رسد حسام الدین آشنا با مقایسه مجتبی خامنه‌‌ای با ولیعهد عربستان می خواهد همان هشداری را مطرح کند که پیش از وی نیز داده شده بود و آن اینکه از مجتبی خامنه‌‌ای می تواند احتمالا بن سلمان تازه‌‌ای بیرون بیاید که بساط همه آنها که او را بر سر کار آورده‌اند جمع کند. احتمالی که ضعیف نیست زیرا که مجتبی خامنه‌‌ای علاوه بر اینکه همین امروز فاقد وجهه و محبوبیت در میان مردم است، فردا نیز با این نقطه ضعف مواجه است که باید مسئولیت سه دهه رهبری پدرش را هم بپذیرد. تجربه تاریخی نشان داده که همیشه‌ اندکی پس از درگذشت رهبران یکه تاز، کاسه و کوزه همه ویرانی‌ها و خرابی‌های اقتصادی و اجتماعی مشکلات عمومی بر سر رهبر زیر خاک شده و بستگان او می شکند و از این نظر موقعیت مجتبی بسیار ضعیف است. به همین دلیل مجتبی برای کسب وجهه به همان روش‌هایی نیاز خواهد داشت که امروز بن سلمان در عربستان دنبال می کند.... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

خاطرات همسر رضا شاه و مادر محمد رضا شاه

مردم عزادار شعار می‌دادند:

اگردر کربلا قزاق بودی

  حسین‌ بی‌یاور و تنها نبودی!

درایام عزاداری آن سال در تهران شایع گردید که وهابی‌های حجاز به مرقد ( حضرت محمد) ص حمله وآنجا را ویران کرده اند. مردم خشمگین وعصبانی مشت‌های خود را رو به هوا تکان داده و مرتب فریاد می‌زدند یا محمدا، یا محمد!! مردم همانطورکه رضا را روی دست بلند کرده بودند به نفع قزاق‌ها شعارهای مختلف داده و تصورشان این بود که قزاق‌ها می‌توانند بروند حجاز(عربستان) ازمتجاوزین به حریم مرقد مبارک حضرت رسول انتقام گرفته وآنها را گوشمالی بدهند. به همین جهت نوع شعارها عوض شد و جنبه حمایت از قزاق‌ها وعلی الخصوص رضا را گرفت.

------------------------------------------------------------------------

اروپا و آمریکا در واکسیناسیون

علیه کرونا عقب مانده اند

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه - کیوان خسروی

-----------------------------------------------------------------------

فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر

 می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

1