راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

معادن«لیتیوم»

در بولیوی!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

   

 «علیه هرکسی که بخواهیم کودتا خواهیم کرد» این جمله ای است که«إلن ماسک» سرمایه دار 49 ساله آمریکایی در توئیتر خود در مجادله با یک جوان نوشته است. او که در دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی متولد شده است، مالک شرکت های «اسپیس ایکس» و «خودروی تسلا» اســت. او از سال 2016 میلادی تاکنون در فهرســت قدرتمند ترین و تأثیرگذار ترین افراد در عرصه اقتصاد و صنعت دنیا معرفی شده است. سرمایه او بالغ بر 2 میلیارد دلار اعلام شده و در رده بندی افراد ثروتمند دنیا جایگاه 35 را بــه خود اختصاص داده اســت.

این سرمایه دار آمریکائی جمعه گذشته زمانی که در توئیتر در باره شرایط پیچیده اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا و بحث اعلام تحویل بسته تشویقی در آمریکا، صحبت می شد، چنین اظهارنظر کرد: «بسته حمایتی دولتی دیگر به نفع مردم نیست» در پاسخ این اظهار نظر بظاهرا مردم دوستانه، کاربری جوان در همان شبکه اجتماعی برای او نوشت: «عالیجناب، شما می‌دانید چه چیزی به نفع مردم نبود؟ این که دولت آمریکا در خاک بولیوی علیه رییس‌جمهور قانونی این کشور بمنظور غارت ذخایر «لیتیوم» کودتا به راه بیندازد.» در نوشته این کاربر جوان طعنه ای پر معنی نهفته بود. او به سرمایه دار آمریکائی تولید کننده خودرو و باطری های برقی طعنه زد که مردم می دانند که غارت معادن «لیتیوم» بولیوی بمنظور استفاده از «لیتیوم» در ساخت خودروی برقی و باطری مورد نیاز این خودروها است. آن کاربر جوان می دانست که «إلن ماسک» مالک شرکت های« اسپیس ایکس» (شرکت خصوصی فضا نوردی وارتباطات راه دور) و « خودروی تسلا» است اما سرمایه دار آمریکائی در پاسخ نوشت: (بله ما) علیه هرکسی که بخواهیم کودتا خواهیم کرد.

بدنبال انتشار این یادداشت اعتراف گونه موجی از اعتراضات علیه سخنان مالک «کمپانی تسلا» در رسانه ها ایجاد شد.

«اوه مورالس» رئیس جمهوری منتخب بولیوی بوسیله کودتا برکنار شد. او گفته مالک کمپانی تسلا را تائید نظر خود اعلام کرد. او پس از کودتای آمریکائی در بولیوی گفته بود: کودتا علیه من بمنظور غارت معادن ملی شده «لیتیوم» بولیوی انجام شده است.«مورالس » که در تبعید بسر می برد، اعلام کرد: همانطور که قبلا نیز گفته ام اکنون نیز تکرار می کنم، سخنان «إلن ماسک» صاحب کمپانی خودرو سازی تسلا، تائید کننده گفته های من در رابطه با کودتا در بولیوی است. من گفته ام امریکا با دست ارتش بولیوی کودتائی را سازمان داد تا معادن ملی شده لیتیوم بولیوی را خصوصی سازی کرده و سپس غارت کند. بازار خرید و فروش لیتیوم به دلیل کاربرد آن در ساخت و تولید خودرو های برقی و نیز در امر فضا نوردی، روزبروز داغ ترمی شود. «مورالس» در توئیتر نوشت که اظهار نظر «إلن ماسک» دلیلی کاملا روشن بر اثبات این مساله است که کودتا در بولیوی با هدف غارت منابع و ذخایر لیتیوم بوده است و افزود: ما همیشه از منابع خود دفاع می‌کنیم.

پیش از این «مورالس» که به تبعید اجباری رفته است در گفتگو با یک رسانه آرژانتینی نگرانی خود را از احتمال خصوصی سازی معادن و شرکت های دولتی بولیوی از طریق نفوذ شرکت های امپریالیستی در بین نظامیان و الیگارشی بولیوی بیان کرده بود. معادن بولیوی در زمان ریاست جمهوری او ملی اعلام شد. او بویژه تاکید کرده که تمرکز محافل امپریالیستی و پادو های داخلی آنها در بولیوی بر خصوصی سازی و غارت کلیه معادن و شرکت های دولتی شده دوران ریاست جمهوری او می باشد. بویژه معادن فلزات « لیتیوم» و «ایدیم» مورد توجه محافل امپریالیستی است. در این گفتگو مورالس تاکید کرده بود که شرکت «تسلا» بشدت از عملکردهای دوران ریاست جمهوری او ناراضی است.

بررسی ها نشان می دهد که بولیوی 70 درصد ذخایر «لیتیوم» دنیا را داراست. در بولیوی حدود 100 میلیون تن «لیتیوم» متمرکز است. لیتیوم «نفت آینده» نیز نامیده می شود. در ساخت موتورها و باطری های ویژه خودروهای برقی استفاده می شود. بزرگترین مصرف کننده «لیتیوم» در جهان شرکت آمریکایی «تسلا إلن ماسک» است. «ماسک» برای اجرای ایده ها و برنامه های خود که تولید 500 هزار خودروی برقی (الکتروموبیل) در سال است، باید تمامی«لیتیوم» در بازار جهانی را بخرد. بهای این فلز بسرعت در حال رشد است: اگر در سال 1998 یک تن «لیتیوم» حدود دو هزار دلار ارزش داشت در سال 2019 قیمت آن به 20 هزار دلار رسید.

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان  با انعکاس نوشته «إلن ماسک» مالک شرکت های «اسپیس ایکس» و «تسلا» نوشت: یادداشت یک جوان روشنفکر علیه «إلن ماسک» و اینکه از او سوال کرده است، می دانی چرا آمریکا در بولیوی علیه «اوه مورالس» کودتا کرد؟ برای اینکه تو برای تولید خودرو برقی به «لیتیوم» بولیوی  دسترسی داشته باشی!

یونگه ولت نوشت: «إلون ماسک»  در جواب آن جوان نوشته: بله «ما هرجا که دلمان بخواهد کودتا خواهیم کرد. این را بفهم!» یونگه ولت ادامه می دهد: این نوع نظریات در فرهنگ سرمایه داری قاره آمریکا همیشه مرسوم بوده. آنها در سال 1928 بخاطر دسترسی به «موز چیکیتا» هزاران کارگر کمپانی «یوناتید فوروت» کلمبیا را از دم تیغ کودتا گذراندند. در سال 1954 نیز با همین هدف سودجویانه در گواتمالا کودتا کردند. با کودتای آمریکائی پینوشه معادن مس شیلی را غارت کردند. «دکترین مونرو» در سال 1823 آمریکای لاتین را به عنوان حیات خلوت خود اعلام کرده است. سخنان «إلن ماسک» چندان هم غیر مترقبه نیست. او متولد و بزرگ شده در سیستم آپارتاید افریقای جنوبی است و به همین خاطر دائما درهیئت فردی نیمه جمهوری خواه و نیمه دموکرات ایفای نقش می کند. هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان در رابطه با قرارداد هنگفت تولید خودروی های برقی توسط شرکت «تسلا» در استان براندنبورگ واقع در شرق آلمان نوشت: با راه اندازی شرکت تولید کننده خودروهای برقی و باطری مربوطه، این شرکت در وهله اول برای اولین بار تمامی نیاز اروپا به خوردوهای برقی و باطری مخصوص آن را فراهم خواهد کرد. شرکت «تسلا» سالیانه نیم میلیون خودرو برقی و باطری های آن را (حاوی لیتیوم.م) تولید خواهد کرد. این شرکت قرار است تابستان سال 2021 تولید خود را آغاز کند. بطوری که بحث های اجتماعی متعددی در رابطه با امکان آلودگی آب های زیر زمینی و نابودی جنگل و محیط زیست منطقه بدلیل بنای این کارخانه در جریان است.

در همین رابطه مطلب زیر را هم بخوانید:

کودتا علیه مورالس برای تصاحب لیتیوم و ایدیوم

http://www.rahetudeh.com/rahetude/2020/febrye/727/dawood.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 748 - 9 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت