راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

این برتری هوائی
متعلق به شوروی است
نه روسیه سرمایه داری
 

 

والادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مراسم افتتاح نماشگاه بین المللی ماشین های پرنده در مسکو، تحت عنوان«ماکس ٢٠٠٧»، گفت: ما(روسیه) سعی خواهیم کرد، برتری جهانی خود در زمینه تکنولوژی هوائی - فضائی را همچنان حفظ کنیم. بمب افکن های روسی (شوروی) با عملیات نمایشی خارق العاده موجب حیرت خبرنگاران و بازدیدکـنندگان نمایشگاه شدند. در همین رابطه، نامه کوتاهی را به نقل از روزنامه سووتسکایا، جهت اطلاع همه آنان که تبلیغات ارتجاع و امپریالیسم در مورد «عقب ماندگی سوسیالیسم» را باور کرده بودند و می کـنند تقدیم می دارم:
ا. م. شیزلی
 

٭٭٭٭٭
سلام «سووتسکایا راسیا»ی محترم!


من، مهندس ــ طراح جوان کارخانه هواپیماسازی و از دوستداران بزرگ هواپیمائی هستم. اینک، نمایشگاه بین المللی هوائی – کیهانی ماکس ٢٠٠٧ دایر است. خبرنگاران با تماشای عملیات هواپیماهای ما، از شدت حیرت فقط دست می زنند. بویژه اینکه گفته می شود همه هواپیماها اخیرا طراحی و ساخته شده اند. آیا واقعا" این طور است؟ کافی است شرح مفسر نمایشگاه و تابلو مشخصات هواپیماها را با تابلو زیر مقایسه کنیم. معلوم خواهد شد که ٨٠ درصد ماشین های پرنده ( هلیکوپترها و هواپیماها) مربوط به شوروی است نه روسیه.
به این ترتیب، تاحدودی فقط می توان میگ ٢۹ و میگ ۳۵ را تازه شمرد. از سوی دیگر، این فقط تغییر شکل میگ ٢٩ است که آن هم در اوایل سالهای دهه ٧٠ ساخته شد و اولین بار، در سال 1977 به پرواز در آمد.
 

 

نوع ماشین پرنده

سآل طراحی

اولین پرواز

سو- ۳٤

١٩٨٩

1992

سو - ۳۵

ــ

1985

میگ - ٢٩

ــ

1988

می - ٢٨

١٩٨٠

1982


 

 جدول فوق از «دایرة المعارف هواپیمائی مدرن»، چاپ مسکو، سال ٢٠٠١، بر گرفته شده است. علاوه بر این، هواپیماهای سو– ۳٤ و سو- ۳۵، بر مبنای سو- ٢٧ که در سال 1969 طراحی و ساخته شد و در سال ١٩٨١اولین پرواز آزمایشی خود را به انجام رساند ساخته شده است.
نیکولای.
سووتسکایا راسیا، شماره ١١٦، 23 ⁄ 8⁄2007

راه توده 147 03.09.2007
 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت