مریم فیروز

آقای گنجی اگر حد خود را می دانست
هنوز هم می توانست محترم مانده باشد

اوهام آقای گنجی مکان و منزلت سیاسی او را دگرگون کرده است. برخلاف تصور ایشان، این حضور دوساله جنبش سبز است که "نزاع بالایی‌ها" را به اوج رسانده.هر کس با حداقل عقل و منطق از خود سوال می‌کند، اگر جنبش سبز در حد یک لولوخورخوره است که اعلام وجود آن بسود حکومت و ایجاد وحدت در آنست پس چرا خود حکومت به این لولوخورخوره متوسل نمی‌شود؟ و بجای سرکوب خونین جنبش سبز و زندانی کردن میرحسین موسوی اجازه فعالیت به او نمی دهد؟ مدتها پیش از آنکه اصلاح طلبان نامزدی معرفی کنند یا نکنند همه در جبهه راست می‌دانستند که علی خامنه‌ای تصمیم به نگهداشتن احمدی نژاد در مقام ریاست جمهوری است. تا جایی که کسانی مانند لاریجانی، قالیباف، پورمحمدی، ولایتی و غیره اصلا پا جلو که نامزد انتخابات شوند. این ادعا که اگر موسوی نامزد نمی‌شد خود حکومت احمدی نژاد را کنار می‌گذاشت یک خیال پردازی است.

نورالدین کیانوری

راه توده

شماره 312     دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1390

سعید آذرنگ

غلامرضا خاضعی

فریبرز صالحی

فرزاد جهاد


سیر قهقرائی
جمهوری اسلامی
سرگذشتی تلخ
و 30 ساله دارد

--------------------

تسلیم جنبش سبز
یگانه راه حل
میان دو باند قدرت
در جمهوری اسلامی

--------------------
حمایت از
حمله به ایران
زیر پوشش دفاع
از حمله به لیبی
باقر عظیمی
--------------------

یک گزارش تحقیقی-1
سپاه پاسداران
با چه مانورهائی
توانست بر حاکمیت
مسلط شود!

--------------------
مرور راه توده
بزرگترین
افشاگری ها را
با هم مرور کنیم
--------------------
انقلاب فرهنگی در چین
جنگ قدرت
زیر پوشش انقلاب
فرهنگی در چین
ترجمه جعفرپویا
--------------------
از انقلاب فرهنگی در چین
تا انقلاب فرهنگی در ج. اسلامی
انقلاب در انقلاب
با هدف سرکوب
انقلاب و انقلابیون

خشم و نارضائی مردم، رژیمی را
خواهد بُرد که جانشین رژیم شاه شده؟

بیش از سه دهه، پس از سقوط شاه و بازگشت آیت الله خمینی به ایران، نسل جوانی که نه روزهای انقلاب سال1357 را دیده و نه خاطره ای از آن روزها دارد، خود را در کنار ناظران کم سن و سال آن روزها و نسل در صحنه آن انقلاب می یابد. آنها، هر دو، در کنار نسلی که 10 سال بعد از انقلاب بدنیا آمده، هر سه، در جریان کودتای 22 خرداد و آغاز جنبش سبز به همان نقطه ای رسیده اند که انقلاب 57 از آن نقطه آغاز شد. 33 سال، عقربه زمان برمحور یک دایره چرخید و امروز به همان نقطه ای رسیده که 33 سال پیش حرکت را از آنجا آغاز کرده بود: آزادی، دمکراسی و حکومتی پاسخگو به مردم!
امروز بعد از33 سال وقتی به تصاویر بازگشت آیت الله خمینی به ایران، در آغاز دهه های فجر نگاه می کنیم، شاید یک سوال از ذهن همه ما ایرانیان بگذرد. آیا امکان آن بود که جلوی آمدن آیت الله خمینی به ایران را گرفت و عقربه ساعت در همان 33 سال پیش متوقف بماند و به اینجا نرسیم که رسیده ایم؟   .
... ادامه

-------------------------------------------------------------------

بازگشائی پرونده
شکنجه گران دوران
دیکتاتوری برزیل
اشپیگل شماره 16ـ ترجمه رضا نافعی

یک ربع قرن پس از پایان دیکتاتوری نظامی، امروز بانو "دیلما روسف"، رئیس جمهور برزیل آهنگ آن دارد که سرنوشت قربانیان و ناپدید شدگان دوران دیکتاتوری را روشن سازد.
زن جوانی که در فوریه 1970 در سلول شماره 6 زندان تیرادنتس در سائو پاولو زندانی شد، در بارۀ شکنجه هائی که تحمل کرده بود سخن نمی گفت. ضروری هم نبود هم بندهای او شیوه های شکنجۀ دیکتاتور را روی پوست و گوشت خود تجریه کرده بودند.

-------------------------------------------------------------------

آغاز ترجمه کتاب "خاطرات دختر کوچک مارکس"
مارکس
انسانی، مانند
همه انسان های دیگر!
علیرضا کیانی

اثری که خلاصه برگردان فارسی آن را بتدریج در راه توده می‌خوانید نوشته پژوهشگر مترقی بریتانیایی خانم "یوون کاپ" (1903- 1999) است که با عنوان "النور - وقایع نامه خانوادگی مارکس" در سال 1971 در لندن منتشرشده است. وی در این کتاب که حاصل 10 سال پژوهش‌ اوست کوشیده تا زندگی خانوادگی کارل مارکس را بر محور زندگی، خاطرات و نامه‌های "النور" دختر کوچک مارکس بازسازی کند.

-------------------------------------------------------------------

نظر حزب کمونیست فرانسه
درباره
رویدادهای سوریه
آذرفریتاش

حزب کمونیست فرانسه، با توجه به دخالت های نظامی دولت این کشور در لیبی و موضع گیری های جهت دار در باره حوادث سوریه، بر اعلام نظرهای خود سرعت بخشیده است. این مسئله با توجه به روابط تاریخی فرانسه و سوریه با اهمیت تلقی می شود. در ارتباط با رویدادهای سوریه، این حزب در هفته گذشته اطلاعیه زیر را صادر کرد:
حزب کمونست فرانسه ضمن محکوم دانستن مقابله نظامی و سرکوب اعتراضات مردم سوریه از سوی دولت این کشور، نسبت به هر گونه دخالت از خارج در امور داخلی سوریه هشدار می دهد. درعین حال که این واقعیت کتمان ناپذیر است که مردم سوریه خواستار آزادی و لغو قانون حالت اضطراری درکشورشان هستند. قانونی که بموجب آن آزادی مطبوعات و احزاب سرکوب شده است.
حزب کمونیست فرانسه از آزادی، خواست های اجتماعی و مدنی مردم سوریه و از پایان حالت پلیسی و امنیتی در آن کشور حمایت می کند و با مردم سوریه همان همبستگی را اعلام میدارد که تاکنون با مردم دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه اعلام داشته است.

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است