ابوتراب باقرزاده

خاطرات سال های دور آقایان نگهدار و فتاپور
پرش ناممکن، از روی نام
و نقش تاریخی حزب توده ایران

رهبری وقت حزب توده ایران چه در جریان مناطره های تلویزیونی سال 1359، چه در کارزار جلوگیری از چپ روی طیف فدائی در جریان بسته شدن دانشگاه ها در سال 59 و چه در جریان تلاش برای جلو گیری از سقوط مجاهدین خلق به دامن توطئه های حکومت برای راه انداختن حمام خون از آنها، به وظائف تاریخی خود عمل کرد. حتی بخشی از وظیفه ای که مذهبی ها باید در برابر مجاهدین خلق برعهده می گرفتند تا این سازمان به مجری فجایعی که کمر انقلاب را شکست تبدیل نشوند، حزب ما برعهده گرفت. درحالیکه این مذهبی ها بودند که زبان یکدیگر را بهتر می دانستند و باید این وظیفه را، با جدا شدن از رقابت ها و اختلافات دوران زندان شاه برعهده می گرفتند. کسانی که از روی این واقعیات در مهاجرت می پرند، نه به خود خدمت می کنند، نه به آگاهی مردم و نه تاریخ!

اسماعیل ذوالقدر

راه توده

شماره 323     دوشنبه 20 تیر ماه 1390

علی امیرخیزی

عبدالصمد کامبخش

محمد پروین گنابادی

اردشیر آوانسیان


نقش "بختیار"
در فاجعه حمله
نظامی عراق به ایران

----------------------

سندی که تاریخی شده است
آغوش گشوده
حزب توده ایران
برای فدائیان خلق ایران

بستن دانشگاه ها، که بعدها نام آن را "انقلاب فرهنگی" گذاشتند، آغاز آن گمراهی و بیراهه ای بود که امروز به جداسازی جنسیتی و حذف علوم اجتماعی و انسانی در دانشگا ها ختم شده است. از جمله کارزارهای سیاسی خرداد ماه سال 1359 که ظرافت بسیاری را طلب می کرد، همین تلاش ارتجاع مذهبی و بخش مهمی از حاکمیت جمهوری اسلامی بود که در حزب جمهوری اسلامی حضور داشت.

-------------------------

مقام ریاست جمهوری
در قانون اساسی
حفظ خواهد شد؟

افسانه نگاهی

----------------------------

13 سال
پس از پاسخ
به دو فحشنامه

----------------------------

نگاهی تحلیلی به تاریخ معاصر ایران
آش پر روغنی
که ناصرالدین شاه
برای خراج گرفتن
پخش می کرد!
دکتر سروش سهرابی

-----------------------

نماز ترکیه
در محراب ناتو
تا کنون قضا نشده!

بهرام نگاه

----------------------

سرمایه داری آلمان می گوید:
پرچم سبز
 را بلند کنید
تا مردم زیر
 پرچم سرخ نروند
اشپیگل شماره 26
گزینش و ترجمه رضا نافعی

--------------------

راه توده و احزاب
و شخصیت های
سیاسی ایران

بخش راه توده و احزاب و شخصیت های سیاسی ایران در آرشیو نوین راه توده راه اندازی شد. آرشیو راه توده همچنان در حال تکمیل و تکامل است و با افزوده شدن هر بخش تازه به این آرشیو، ما آن را در صفحه اول راه توده اعلام می کنیم.

دست های آلوده ای که در قلب حاکمیت ج.اسلامی
و قلب رهبری مجاهدین خلق پیوسته یکدیگر را شسته اند
حجاب از سر رهبری
مجاهدین خلق برداشته شده!

بحث درباره کشف "جریان انحرافی"‌٬ یعنی همان جریانی که به اعتراف حجت الاسلام طائب، با توطئه علیه دولت خاتمی و کودتا علیه جنبش سبز آن را به قدرت رساندند همچنان ادامه دارد. در هفته‌های اخیر بدلیل مقایسه و همسنجی که میان این جریان و ماجرای برکناری بنی صدر انجام می‌شود از یکسو؛ و همزمان شدن آن با سی‌امین سالگرد سی خرداد و خطر‌‌ ترور و ... از سوی دیگر، پای مجاهدین خلق و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و ماجرای قتل‌های زنجیره‌‌ای را نیز به این بحث‌ها کشیده اند. اینها علاوه بر اطلاعاتی است که امثال حجت الاسلام طائب رئیس سازمان امنیت سپاه و ذوالنور جانشین بازنشسته نابهنگام شده نماینده ولی فقیه در سپاه٬ برای توجیه حکومت٬ افشا می‌کنند. برخی اطلاعات و ارزیابی‌های دیگری نیز از محافل غیرحکومتی، یا در حاشیه حکومت طرح می‌شود. از جمله اینها مسئله ارتباط و "تعامل" ‌بخشی از آلوده‌‌ترین جریان‌های حکومتی و وزارت اطلاعات با رهبری مجاهدین خلق است. این اطلاعات تایید کننده ارزیابی‌هایی است که راه توده بیش از یک دهه پیش بر آن پافشاری کرد. راه توده در شماره اسفند 1377 با اشاره به حوادث آن دوران و ضرورت پاسخگویی رهبری مجاهدین خلق درباره حادثه جویی‌های این سازمان نوشت:
«این تازه جدا از پاسخی است که این سازمان درباره عملکرد خود در کشور عراق٬ در پشت جبهه‌های جنگ ایران و عراق٬ انفجارها و‌‌‌ ترورهای مشکوک و سوال برانگیز باید به مردم ایران بدهد.... درباره همگامی و ارتباط‌ های احتمالی رهبری سازمان مجاهدین خلق با ارتجاعی‌‌ترین و جنایتکارترین بخش حاکمیت در جمهوری اسلامی٬‌ ‌ترور اسدالله لاجوردی٬ حمله به پادگان سپاه پاسداران٬ شلیک دو خمپاره به محوطه ساختمانی وزارت اطلاعات٬ که رهبری مجاهدین شتابزده و ذوق زده مسئولیت آن را پذیرفته٬ همگی در همسوئی با توطئه‌های جاری ارتجاع مذهبی و متحدان بازاری آن٬ علیه جنبش نوین مردم ایران صورت گرفته»است. راه توده بر دست داشتن "ارتجاعی‌‌ترین بحش حکومت در ماجرا آفرینی‌ها" می‌کند. (نگاه کنید به راه توده شماره 81 اسفند 1377)
امروز پس از 13 سال٬ در بحث‌هایی که بر روی فیس بوک آقای عبدالله شهبازی جریان دارد یکی از کادرهای آگاه به مسایل درونی وزارت اطلاعات چنین می‌نویسد:  .... ادامه

-------------------------------------------------------------------

سودان تجزیه شد
حاصل اسلام پناهی
ژنرال عمر البشیر

تنظیم آذرفریتاش
با استفاده از
اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه

 

-----------------------------------------------------------------

سازش ناممکن
با 2هزار قبیله مسلح
در کشور لیبی

آزاده اسفندیاری- سایت حزب کمونیست روسیه

---------------------------------------------------------------------

 موج گریز از روسیه
برای فرار از بی قانونی

ترجمه بهروز بکتاشی
سایت حزب کمونیست روسیه

سال گذشته،(2010)، مبلغ نجومی 38 میلیارد و 300 میلیون دلار از روسیه به خارج از کشور منتقل شد.از این رقم 22 میلیارد و 700 میلیون دلار طی سه ماه آخر سال از روسیه خارج شد.
طی سالهای اخیریک میلیون و 250 هزار شهروند روسیه کشور را ترک کرده اند. موج مهاجرت تنها اندکی کمتر از بعد از سال 1917 است.
بموجب آمار رسمی سالانه حدود 500 تا 300 هزار شهروند روسیه کشور را برای کار ترک می کنند. مشخص نیست که چند درصد از این افراد به کشور باز می گردند. تمامی این ارقام رسمی را میتوان در دو یا سه ضرب کرد.
45 درصد از فارغ التحصیلان امکان خروج از کشور را رد نمی کنند و از 18 تا 24 درصد قاطعانه در نظر دارند کشور را ترک کنند. 30 درصد تاجران آماده اند کشور را ترک کنند. 4 میلیون از روس ها اجازه اقامت در کشورهای اروپای متحده و ایالات متحده را دارند. صدها هزار خانواده فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور می فرستند. آپاتمانها و خانه های روس ها در بریتانیا بیش از 400 هزار، در آلمان نزدیک به 350 هزار، در فرانسه حداقل 250 هزار ... است. انگیزه برای 79 درصد از مهاجران عبارت است از زندگی در پناه قانون، حقوق و آزادی. و برای 69 درصد امکان گریز از خودسری مقامات روسیه.

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است