رزم آراء

نیمی آتاتورک - نیمی رضاشاه

 

پشت هر ترور، دست های دیگری غیر از دست آنکس که عامل اجرای ترور می شود در کار است و با گذشت زمان و فاش شدن اسناد تاریخی، این دست های پنهان آشکار می شوند. اگر درباره ترورهای فدائیان اسلام و موتلفه اسلامی در زمان شاه گفته می شود – و باید گفته شود- برای رد یابی آن حوادث و رویدادهای مشابهی است که در جمهوری اسلامی بوقوع پیوسته است. "فرقان" عامل ترور آیت الله مطهری و آیت الله مفتح می شود، مجاهدین خلق عامل اجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی و نخست وزیر و ترور امام جمعه های دوران آیت الله خمینی و لاجوردی عامل بزرگترین جنایات در زندان. پشت آنها کدام دست های قدرتمند نهفته بوده و کدام اهداف را دنبال می کرده است؟ چرا ترور سرلشکر صیاد شیرازی در پرده ابهام باقی مانده است؟ و ...

نگاهی دوباره به ترور سپبهد رزم آراء که موتلفه اسلامی آن را به ریش گرفت و گرفته اما شاه در پشت آن بود، نمونه ایست که هرگز نباید فراموش کرد.

راه توده

شماره 439  پنجشنبه 5 دیماه 1392

فرزاد دادگر

ابوالحسن خطیب

حسین قلمبر

فاطمه مدرسی


استبداد در ایران

همیشه با سانسور

و توقیف مطبوعات

آغاز می شود

--------------------------------------

در ارتباط با اسلام شناس بودن شادروان قدوه

حزب توده ایران

هیات مذهبی نیست

حزب سیاسی است

------------------------------------

عکسی تاریخی

از 3 عضو رهبری

 حزب توده ایران

اين عکس نوروز 1955 در مجارستان گرفته شده است. آغاز مهاجرت و جان بدر بردن بخشي از کادرهای برجسته حزب توده ايران از کودتای 28 مرداد و قدرت نمائي کودتاچيان در ايران. نفر وسط زنده ياد قدوه است. سمت راست عکس شادروان داوود نوروزی سردبير روزنامه بسوی آينده ارگان مرکزی حزب توده ايران در دهه 1330 و سمت چپ عکس زنده ياد منوچهر بهزادی سردبير "مردم" و سپس "نامه مردم" روزنامه ارگان مرکزی حزب توده ایران در سال های پس از انقلاب 57. داوود نوروزی در مهاجرت چشم بر جهان فرو بست و منوچهر بهزادی در قتل عام زندانيان سياسي اعدام شد. زنده ياد قدوه نیز در سال 58 و درحالیکه آماده بازگشت به ایران می شد چشم بر جهان فرو بست. (این عکس برای نخستین بار و بصورت اخصاصی در راه توده منتشر شد)

-----------------------------------

جنبش دانشجوئی

نامی بی معنا

در ج. اسلامی

--------------------------------------

بذر ژنتیکی

جهان را

به کجا می برد؟

ارغوان اردلان

------------------------------------

هیچکس

زندگی خصوصی ندارد

مجله اشپیگل چاپ آلمان

 ترجمه عسگر داوودی

------------------------------------

نفت روی آتش

جنگ در سودان

روزنامه اومانیته

ترجمه  ا. آذرفریتاش

------------------------------------

"خودروفسکی"

هیچکس نمی گوید

او چگونه میلیاردر شد

------------------------------------

بهار عربی هنوز

به پائیز نرسیده!

روزنامه اومانیته- ترجمه جعفرپویا

---------------------------------------

خالق "کلاشنیکوف"

در 94 سالگی

در گذشت!

ترجمه ازسایت حزب کمونیست روسیه

و روزنامه ساویتسکایا راسیا

آزاده اسفندیاری

--------------------

نوبت کشیدن دندان پاکستان

و سپس دندان ایران رسیده!

خبری از جانب دوستان ما، جهت انتشار در اختیار راه توده قرار گرفته که ما می توانستیم بدون هیچ تفسیری آن را منتشر کنیم، بویژه که یقین داریم، حداقل بخش هائی از حاکمیت جمهوری اسلامی نیز بی اطلاع از آن نیستند. بموجب این خبر که ما آن را با همان اصطلاحات به کار برده شده در آن منتشر می کنیم «... پس از کشیده شدن شده دندان سوریه و نابودی تمام زیر ساخت های آن، اکنون طرح تبدیل پاکستان به سوریه دوم در دست تدارک است. این طرح به بهانه خلع سلاح اتمی پاکستان انجام خواهد شد، اما هدف نهائی علاوه بر تحویل گرفتن سلاح های اتمی این کشور، تبدیل پاکستان به سه کشور است. بلوچستان که هم مرز با ایران است و سابقه دولت مستقل تحت رهبری "بزنجو" را دارد، پشتونستان بزرگ با مرکزیت "وزیرستان" که هم مرز با افغانستان است و بقایای پاکستانی که دندان آن کشیده شده باشد. با آن که هدف نزدیک این طرح جدا ساختن بخشی از افغانستان و متصل کردن آن به پشتونستان است، اما هدف کمی دور تر آن ایران است. ایرانی که دندان آن را نیز مانند سوریه و پاکستان می خواهند بکشند!...»
ما تصور نمی کنیم درک دورنمای این طرح دشوار باشد. همچنان که فراهم ساختن زمینه داخلی در ایران برای هم سرنوشت ساختن آن با پاکستان و سوریه. نگاهی به ترکیب اقوام و مذهب آن ها در نقاطه مرزی ایران از یکسو و سه دهه سیاست سرکوب، اعمال سیاست نظامی و تبعیض قومی و مذهبی در این نواحی از سوی دیگر، نیازمند تفسیر پایان این سیاست نیست.
در اختیار داشتن توپ و تانک، مسلسل و موشک و واحدهای چماقدار بسیج نیروی بازدارنده فاجعه نیست، چنان که در سوریه نبود و در پاکستان علیرغم داشتن ارتش قدرتمند و مجهز به سلاح اتمی نخواهد بود. تضادها و برخوردهای مذهبی در پاکستان و حاکمیت ژنرال های کودتاچی و صاحب ثروت در مقابل دهها میلیون مردم گرسنه و غارت شده پاکستان و تقسیم شده میان مذاهب مختلف و گرایش های اسلامی زمینه ساز فاجعه ایست که برای این کشور در نظر دارند. کافی است بدانیم که علاوه بر بسیاری از کارخانه ها، حدود 60 در صد مالکیت زمین های کشاورزی پاکستان متعلق به ارتش است و همین ارتش در عربستان سعودی مستقر است. ژنرال های همین ارتش از بیم از کف دادن ثروت و موقعیت حکومتی خویش اکنون به استقبال آینده رفته و با طالبان و القاعده دست همکاری داده اند.
اشاره به این نکات، در ادامه خبری که برای انتشار دراختیار ما قرار گرفته است، به معنای تحلیل رویدادهای پاکستان و یا نسخه پیچیدن برای آن کشور و یا حتی برای افغانستان نیست، بلکه هشداری است نسبت به سیاست هائی در جمهوری اسلامی که زمینه اجرای طرح های گام به گام برای رسیدن طراحان کشیدن دندان سوریه و پاکستان را به ایران فراهم می کند. جلوگیری از اجرای این طرح در ایران نه با قدرت نظامی و متوسل شدن به جنگ، بلکه با رفتن به سوی جلب رضایت عمومی و ایجاد وحدت ملی ممکن است.
خوشبختانه، در چند ماه گذشته، علیرغم همه کارشکنی های فرماندهان سپاه، اکثریت نمایندگان مجلس و .... نشانه هائی از توجه دولت روحانی به مسئله قومیت ها و اقلیت های مذهبی مشاهده شده است. حتی در تقسیم بودجه نیز علیرغم کاهش میزان آن بدلیل تحریم ها، بلوکه شدن دلارهای نفتی ایران در بانک های خارجی و نتایج سیاست های تخریبی دولت احمدی نژاد ما شاهد این توجه هستیم، اما آنچه تاکنون شده کافی نیست و سرعت آن نیز بسیار کم است. همچنان که سرعت گشایش فضای سیاسی و تغییر ساختار اقتصاد تجاری حاکم کم است.

----------------------------------------------------------------------------------------

مصادره آسان یک عکس تاریخی

این عکسی است تاریخی که برای نخستین بار در راه توده بصورت اختصاصی منتشر شد و بعدها بسیاری از سایت ها و فیسبوک ها که در مصادره مهارت دارند، بی آن که نام منبع انتشار آن را ذکر کنند، منتشر کردند. آن که این عکس را برای انتشار در اختیار راه توده گذاشته در توضیح آن نوشته است:
اوائل دهه 1340 در یک باغ ییلاقی در "زرده بند" شمیرانات که همه را "پوری سلطانی" همسر مرتضی کیوان به دیداری جمعی دعوت کرده بود. در این عکس، سیاوش کسرائی نفر دوم سمت راست عکس و سعید سلطانپور نفر اول سمت چپ نشسته اند. نفر اول سمت راست صادق هاتفی برادر رحمان هاتفی سردبیر روزنامه کیهان در سال 1357 است. همچنین ناصر رحمانی نژاد، مهدی فتحی و پرویز صادقی که همگی در فعالیت های دهه 1340 تئاتر مترقی ایران فعالیت داشتند در این عکس دیده می شوند. یاد همه را گرامی می داریم.

----------------------------------------------------------------------------------------

مرور تاریخ ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

تلاش ناکام ملیون

برای جلوگیری از "شاه" شدن

رضاخان سردار سپه

 

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است