راه توده

شماره 647 پنجشنبه 10 خرداد 1397

ایراندخت ابراهیمی

جمیله صدیقی

مریم فیروز

هما نصرزنجانی

روزشمار تاریخ انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

10 سال استبداد و اصلاحات

رسیده ایم به سال 1308. دورانی که مجلس با کمک تیمورتاش که حالا وزیر مقتدر دربار رضاشاه است، از هویت تهی شده و نقش نظارت بر قدرت شاه و قانونگذاری را از دست داده است. نمایندگانی به مجلس برده شده اند که تابع تصمیمات و خواست های رضا شاه اند. رضا شاه دراین دوران دو چهره دارد. یک چهره او سازندگی (عکس کشیدن راه آهن در دوران او) و ایجاد نظم در جامعه با بهره گیری از قدرت ارتش و اداره نظمیه و اقتدار شخصی است و چهره دوم او تحکیم قدرت استبدادی خود که همراه است با ثروت اندوزی وی. حاکمیت می رود به سمتی که دیگر هیچ اختیاری در برابر تصمیمات رضاشاه ندارد و حاکمیت مطلقه او میرود تا تثبیت شود.


نئولیبرالهای

مطبوعات ایران

چرا خشمگین اند!

--------------------

خاطران زندان 25 ساله تقی کی منش در زمان شاه– بخش 7

روزهای هولناک

شکنجه، مقاومت

 شکست و اعدام

--------------------

تصحیح تاریخی

برخی اشتباهات

مهندس میثمی

--------------------

همایش بزرگ اقتصادی

که رسانه های غربی درباره آن سکوت کردند!

ترجمه و تدوین- ایرج گلفام

--------------------

روسیه را

دوباره بشناسید!

--------------------

"ترامپ"

گلوی اروپا را

گام به گام

بیشتر می فشارد

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان

برگردان: فروزنده فرزاد

--------------------

مصاحبه روزنامه اومانیته

با سفیر فدراسیون روسیه  در اروپا

سازمان ملل

 باید یگانه

ارگان جهانی

حل مشکلات باشد!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

--------------------

دیپلماسی نظامی

استراتژی ترامپ

برای امریکاست

اومانیته- جعفر پویا

--------------------

سرمقاله راه توده 647

حکومت بر سر دو راهی

نجات خویش از بحران حاکم!

 

از دیماه گذشته که طرح کودتا علیه دولت حسن روحانی به ضد خود و به شورش همزمان و گسترده در نزدیک به یکصد شهر ایران تبدیل شد، حکومت و ایران وارد یک دوران بی‌ثباتی شد که با وخامت سریع و شدید اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور توام گردید. سیاست‌هایی که در سه دهه اخیر درجهت خصوصی سازی، کاهش خدمات اجتماعی، پولی کردن بهداشت و آموزش و پرورش، پیدایش و حمایت از یک طبقه فاسد و پرمصرف و بی‌توجه به منافع کشور و مردم ... پیگیری شده بود خود را بصورت یک شکاف و نفرت طبقاتی روزافزون نشان داد که شورش دیماه را بصورت یک زنگ خطر جدی به صدادرآورد. شورش دیماه که بر بستر این شکاف و فاصله طبقاتی شکل گرفته بود نشان داد که چه احساس نفرت و ظرفیت تخریبی بزرگی این گسترش فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد کرده که در شرایط نبود دموکراسی و رعایت قانون به صورت شکاف و بی‌اعتمادی میان حاکمیت و مردم درآمده که عامل اصلی بی‌ثباتی در کشور است. آشکار شدن بی‌ثباتی فزاینده در کشور موجب شد که دولت ترامپ در امریکا هم وارد صحنه شود و با این محاسبه که بتواند بر روی تحولات ایران بسود امریکا و علیه رقبای اروپایی و همچنین روسیه و چین اثر گذارد از توافق برجام خارج گردد که خود تشدید کننده بحران است.... ادامه

--------------------------------------------------

بشنوید!

سخنرانی و پرسش و پاسخ دانشگاهی

تهران نوین چگونه شکل گرفت!

 

یکی از جالب ترین و پرمحتواترین جلسات از سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ در دانشگاه های ایران، سخنرانی دکتر صداقت است که با عنوان "بازشناسی تهران" در اردیبهشت ماه سال جاری ایراد شد. در این سخنرانی او تاریخ شکل گیری تهران بعنوان پایتخت را از زمان آقا محمد خان قاجار تا به امروز به چند مرحله تقسیم می کند. این تقسیم بندی ابتکاری و علمی با ذکر نمونه های از دوران های مختلف پیش از پهلوی تا بعد از پهلوی و در جمهوری اسلامی بسیار شنیدنی است و توصیه می کنیم وقت و همت به خرج داده و آن را از روی لینکی که داده ایم دانلد و چند بار گوش کنید تا با بسیاری از مسائل مربوط به بحران اقتصادی و سیاسی امروز ایران بیشتر آشنا شوید.

بخشی از سخنرانی دکتر صداقت اختصاص به نقش دکتر مهندس نورالدین کیانوری در شکل گیری محلاتی در تهران است که ساختمان سازی مدرن در آنها بر اساس ایده "عدالت محوری" شکل گرفت. او انجمن معماران ایران را در دهه اول 1320 در ایران بنیانگذاری کرد که این انجمن پس از کودتای 28 مرداد نیز به کار خود ادامه داد. برخی از معروف ترین محلات تهران که برای فرودستان اجتماعی ساخته شد، مانند "نازی آباد" تهران، از ابتکارات این انجمن بود. صداقت وارد بحث فعالیت سیاسی و رهبری حزب توده ایران توسط کیانوری نمی شود، بلکه عمدتا به نقش مهم او در معماری نوین و عدالت محور تهران بعنوان پایتخت می پردازد و اطلاعاتی را برای دانشجویان و استادان دانشگاه که در جلسه حضور دارند بیان می کند که باحتمال بسیار برای اکثریت نزدیک به مطلق آنها تازگی داشته است. از جمله انتشار دو کتاب مهندسی و آرشیتکتوری توسط کیانوری در اروپا با نامی مستعار.

"سیلویوماچتی" نام مستعار کیانوری برای انتشار این دو کتاب است که دکتر صداقت توضیح دقیقی در باره آن ارائه میدهد.

البته کیانوری چندکتاب معماری هم نوشته که به زبان المانی وروسی است که اخیرا رویای اینترنت هم قرار گرفته است و در ویکی پدیا درصفحه کیانوری نیز نام مقاله ها و کتابهای مهندسی کیانوری آمده است.

ظاهراکیانوری پس از کودتای 28 مرداد و خروج از ایران ازطریق حزب کمونیست ایتالیا شناسنامه این بنام "سیلویو ماچتی" می گیرد که بعدها به نام مستعار وی تبدیل شد. علاوه بر معماری عدالت محور و تاسیس محلات نوین در تهران بر همین مبنا، بیمارستان هزار تختخوابی تهران نیز از ابتکارات او بود و در دوران مهاجرت در آلمان دمکراتیک نیز گفته می شود طرح شهرسازی نوین در شرق برلین که معروف است به معماری عمودی (مجموعه ساختمانی- مسکونی 10 تا 12 طبقه) از ابتکارات او بوده است.

 

--------------------------------------------------

نقش ترکیه در تقابل کردها

و داعشی ها دراردوگاههای یونان

یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

-------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای تماس با راه توده می توانید

از این پس از ایمیل زیر استفاده کنید :
payam@rahetudeh.com
 
 

 

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است