راه توده

شماره 691 پنجشنبه 26 اردیبهشت ماه 1398

 

چهره های ماندگار در تاریخ هنر و انسانیت ایران. خانه شهریاری و کارگاه نقاشی الخاص، در سالهای پس از آزادی نورالدین کیانوری از زندان جمهوری اسلامی، دو محلی بود که وی گهگاه به آن سر می زد و ساعاتی با آنها به گفتگو می نشست و سپس به آپارتمان کوچکی که دخترش در حوالی میدان سنائی برای او و مریم فیروز اجاره کرده بود باز می گشت.

هانیبال الخاص

پرویز شهریاری

 تاریخ ایران از  مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 68

شاه با چشمبند

به لب بام سقوط رسید!

شاه  تا آخرین روزهای سال 1355 هم نتوانست حدس بزند، بزودی بحرانی آغاز خواهد شد که به انقلاب و سرنگونی رژیم او منجر خواهد شد. تا پایان این سال نیز ساواک به کشت و کشتار سیاسی ادامه داد و در همین سال آخرین بازمانده گروه اول و بنیانگذار سازمان چریک های فدائی خلق و شماری از همراهانش در یک خانه تیمی محاصره و پس از مدتی تیراندازی از دو طرف کشته شد. او "حمید اشرف" نام داشت و مغز متفکر سازمان بود که اگر زنده مانده و همراه انقلاب از مخفیگاه بیرون آمده بود باحتمال قریب به یقین رهبری سازمان فدائیان را برعهده می گرفت.


شاه در سال 55:

مردم طرفدار

تمرکز قدرت

در دست من هستند!

-----------------------------

ج.اسلامی

موشک دارد

اما حمایت

مردم را ندارد!

-----------------------------

مسئله ای به همین سادگی است

دو مخالف

مذاکره می کنند

و دو متحد رایزنی

درباره مذاکره با آمریکا گفته می شود که می گویند می خواهند مذاکره کنند که موشکمان را بگیرند، گویا می رویم مذاکره کنیم که هرچه را آمریکا گفت بپذیریم! این آقایان حتی معنای "مذاکره" را هم نمی دانند. دو مخالف که ادعاهای متضادی دارند با هم "مذاکره" می کنند. واگرنه دو متحد با هم "رایزنی" و مشورت می کنند، نه مذاکره. ارباب هم با نوکرش نه مذاکره می کند و نه رایزنی بلکه دستور می دهد. حالا رابطه ما با آمریکا معلوم نیست کدامیک از اینها است.

-----------------------------

فاجعه ای بنام

اقتصاد اسلامی

-----------------------------

ترامپ نمی خواهد

در دام جنگ

با ایران بیفتد!

"فروزنده فرزاد"

-----------------------------

تلاش ایران

برای نیفتادن

در دام جنگ

با امریکا

نیکلای بوبکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-----------------------------

مردم سودان

با حکومت ارتش

کنار نمی آیند!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-----------------------------

ترکیه بر سر
سه راهی
امریکا- ایران

و روسیه
راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

-----------------------------

نفت بر آتش

رویداد فجیره

"الناز گرجی"

-----------------------------

سرمقاله 691

دولت قانونی بی اختیار است

و دولت سایه همه کاره!

در هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور دو دیدار مهم اما جداگانه داشت. نخست با رهبران احزاب و گروه های سیاسی موجود در کشور و دیگری با اهل سنت ایران. اهمیت این دو دیدار هم در کوششی بود که دولت برای ایجاد وحدت ملی در پیش گرفته و هم در ترکیب حاضران در این دیدارها بود.

در ترکیب کسانی که در دیدار سیاسی حضور داشتند می توان به چهره هایی نظیر آذر منصوری، محمدرضا جلایی‌پور، علی شکوری از حزب اتحاد ملت، محمد سلامتی، بهزاد نبوی، فیض الله عرب سرخی از مجاهدین انقلاب اسلامی، ابراهیم اصغرزاده از حزب همبستگی، الیاس حضرتی از اعتماد ملی، شماری از رهبران حزب کارگزاران و عدالت و توسعه در کنار شماری از رهبران احزاب "اصولگرا" اشاره کرد. نفس دعوت روحانی از رهبران اصلاح طلب، بویژه احزابی مانند مجاهدین انقلاب اسلامی یا اتحاد ملت که سپاه و قوه قضائیه فعالیت حزب آنها یا اعضایشان را قبول ندارند، خود یک گام مهم است که نشان می دهد در صورتی که حکومت و بیت رهبری پایش را از روی گلوی ملت و دولت بردارد ظرفیت وحدت ملی و مقابله با خطرها در کشور کاملا وجود دارد.

نکته مهم دیگر این دیدارها سخنان روحانی بود که بطور جسته و گریخته از سوی کسانی مانند جواد مظفر، شکوری راد یا محمد رضا جلایی پور منتشر شد. روحانی در این جلسه برای نخستین بار رسما از دولت سایه سخن گفت و دربرابر انتقادها گفت: "مشکل اصلی این است که شما همه انتظارات را از دولت دارید، ولی باید ببینید دولت چقدر اختیار دارد، دولت نه در سیاست خارجه اختیار دارد، نه می‌داند کجا باید مذاکره کند و مذاکره نکند، کجا ملاقات کند و کجا ملاقات نکند و نه اختیار فرهنگ و صدا و سیما در دست دولت است. همچنین مساجد و تریبون‌های نماز جمعه و مشکل فضای مجازی هم در اختیار دولت نیست. لذا چیزی از دولت می‌خواهید که اختیارش را ندارد درحالیکه اختیارات باید با امکانات متناسب باشد." روحانی همچنین در این جلسه می گوید اوباما 19  بار از او تقاضای ملاقات کرد ولی او اختیار پاسخ نداشت. روحانی هم‌چنین درباره پرداخت 30 هزار میلیارد تومان به موسسات مالی و اعتباری مشهد گفت که این خسارت عظیم کار دولت نبود بلکه کار یک قاضی بود. روحانی همچنین با اشاره به صدا و سیما گفت که تنها پرداخت بودجه صدا و سیما مربوط به دولت است واگرنه بر کار آن هیچ نظارتی ندارد. روحانی گفت شما از مشکلات فرهنگی می‌گویید. مگر سازمان صداوسیما و انبوه سازمان‌های دیگر فرهنگی اختیارش با دولت است؟ ضمن اینکه یک قاضی در گوشه‌ای از کشور حکم به فیلتر میلیون‌ها شبکه اجتماعی می‌دهد... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

این عکسی است یادگاری از کیانوری، در میان نسل جوان توده ای در سالهای اول پس از انقلاب .  منتشر کننده آن، اسامی کسانی را که درعکس دیده می شوند ننوشته است.

-------------------------------------------------------------------------------------

مارکسیسم و شرق – 15

رشد ناموزون تاریخ بشری

-------------------------------------------------------------------------------------

شعبان جعفری - قسمت 7

نقش اوباش

درکنار روحانیت و شاه!

در این بخش از خاطرات شعبان جعفری، او درباره دو حادثه مهم صحبت می کند. یکی صحنه سازی شاه بعنوان خروج از کشور و نقش آیت الله کاشانی برای به میدان کشیدن شعبان و حمله به خانه مصدق و دیگری قتل سرتیپ افشار طوس رئیس شهربانی مصدق. تمام افسرانی که او در بخش ربودن و قتل افشار طوس اسم می برد بعد از کودتا به درجات بالای نظامی و پست های فرماندهی و یا مقام های نان و آبداری مانند رئیس خالصه جات پهلوی در گرگان (تیمسار مزینی) رسیدند. در حاشیه این دو بخش او از خاطراتش از فدائیان اسلام هم می گوید که بسیار خواندنی است. عکس: آنکه شعبان را در آغوش گرفته نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام است.

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است