راه توده

شماره 714 پنجشنبه 9 آبانماه 1398

مهدی کیهان عضو کمیته مرکزی و متخصص امور کارگری ایران و محمد پورهرمزان عضو کمیته مرکزی و از برجسته ترین مترجمین ایران که بسیاری از آثار کلاسیک مارکسیستی را ترجمه کرد. او مسئول انتشارات حزب در بعد از انقلاب بود. هر دو در کشتار 67 اعدام شدند.

محمد پورهرمزان

مهدی کیهان

از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست-1

خشت بیت رهبری را او گذاشت!

محسن رفیقدوست، از جوان های میدان تهران بود. میدانی که طیب حاج رضائی تا 15 خرداد حاکم مطلق آن بود و با سرکوب شورش 15 خرداد اعدام شد و در جمهوری اسلامی "حرُ"! رفیقدوست که هنوز زبان داش مشدی ها را دارد، عضو رهبری موتلفه اسلامی و مسئول تدارک انتقال آیت الله خمینی از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا درجریان بازگشت وی به ایران بود. اتومبیل شاسی بلندی را برای این ورود و انتقال آهن کشی کرده و رانندگی آن را برعهده گرفت و از این مرحله به بعد مدارج ترقی را در جمهوری اسلامی طی کرد. سواد چندانی نداشت و هنوز هم ندارد، اما بعدها شد رئیس کمیته های انقلاب و از آنجا نیز با یک خیز شد وزیر سپاه. بعدها که وزارت سپاه در ساختار جمهوری اسلامی حذف شد و آقای خامنه ای شد رهبر جمهوری اسلامی، او با وی بیعت کرد و بقول خودش "چماق" ایشان شد. خشت ساختمان ها و تاسیسات عریض و طویل "بیت رهبری" را او گذاش و سپس شد رئیس پتروشیمی ایران.


انقلاب 57

و صد سالگی شاه!

-------------------------

مردم را بر محور

یک برنامه

برای انتخابات

بسیج کنیم!

-------------------------

بحران کنونی

حاصل 3 دهه

بازی با مردم است

-------------------------

خودی و غیرخودی

با بستن دانشگاهها

آغاز شد!

-------------------------

البغدادی، ترامپ

را درکاخ سفید

نگه میدارد؟

تدوین فروزنده فرزاد

-------------------------

واحدهای صنعتی

را باید تعاونی ها

بدست بگیرند!

-------------------------

شورش مردم

در عراق

یک انقلاب است؟

آنتون وِسِلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

-------------------------

سرمقاله 714

دست های ج. اسلامی

در لبنان و عراق قطع می شود؟

در هفته گذشته تظاهرات در عراق و لبنان با شدت و خشونتی بیش از گذشته ادامه یافت. شمار کشته شدگان در عراق که 100 تن هم بسیار فراتر رفته و همین دیروز از شلیک افراد نقابدار به مردم سخن می رود که گفته می شود 18 کشته بجای گذاشته است. هم در عراق و هم تا حدودی کمتر از آن در لبنان این تظاهرات به سمتی می رود که نیروهای سیاسی وابسته یا نزدیک به ایران مانند حشد الشعبی یا حزب الله بعنوان عاملین کشتار یا شلیک به مردم یا سرکوب آنان معرفی شوند. هیچ بعید نیست که گروه‌های نزدیک یا وابسته به حکومت ایران در این کشتارها دست داشته باشند و بخواهند به خیال خود با مشت آهنین به اعتراضات خاتمه دهند، همانطور که هیچ بعید نیست برعکس، مخالفان آنها یا عوامل آمریکا و اسرائیل این کشتارها را سازمان داده باشند تا به نام ایران تمام شود و به عرصه منازعه منطقه‌‌ای کشیده شود.
اگر نیروهای وابسته به حکومت ایران در سرکوب تظاهرات مردم نقش داشته باشند که در انصورت این پرسش مطرح می شود که به چه دلیل و چه حقی این نیروها در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می کنند یا دربرابر مردم آنها و خواست‌های آنها می ایستند؛ و اگر نقش نداشته باشند این پرسش مطرح می شود که چرا مردم عراق یا لبنان چنین می‌اندیشند یا می توانند چنین بیاندیشند، اگر سابقه دخالت حکومت ایران در امور داخلی آن کشورها وجود نمی داشت. وقتی علی اکبر ولایتی بعنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی، بجای وزیر خارجه رسمی کشور، به عراق می رود و در آنجا می گوید که "مارکسیست‌ها نباید به مجلس عراق راه یابند"، مردم عراق نباید با خود فکر کنند که نماینده رهبر کشوری که به خود اجازه می دهد در رای مردم و انتخابات داخلی عراق دخالت کند، به خود حق سرکوب تظاهرات مردم را هم خواهد داد؟ اگر اوضاع در لبنان هنوز به وخامت عراق نیست از آنروست که حزب الله یک حزب سیاسی داخلی آن کشور است و نه دستگاه شبه نظامی وابسته مستقیما زیر نظر حکومت ایران.

در اینکه زمینه‌های اعتراض‌ها در عراق و لبنان داخلی و برآمده از فقر و فساد و بی کفایتی است – مانند آنچه هم اکنون در بسیاری از کشورها و بویژه در آمریکا لاتین جریان دارد- تردید نیست. در اینکه قدرت‌های جهانی و منطقه‌‌ای مانند آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی هم وجود دارند که می کوشند از این تظاهرات بسود خود و علیه برخی سیاست‌های دولت‌های این کشورها و علیه ایران بهره گیرند نیز تردید نیست. ولی یک سیاست خارجی خردمندانه و مسئولانه از طرف ایران می توانست مانع از شکلگیری این احساس در بخشی از مردم عراق یا لبنان شود که دست حکومت ایران یا نیروهای وابسته بدان در پشت سرکوب تظاهرات است... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------

یکصد سال

فعالیت دشوار

احزاب درایران

"الناز گرجی"

زمینه و دلائل

شکست اولین جنبش

اصلاحات در ایران

دکتر سروش سهرابی

------------------------------------------------------------------------------

تحلیل حزب

کمونیست ترکیه

از حمله ترکیه به سوریه

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

"آزاده اسفندیاری"

مردم بولیوی

"اوو مورالس"

و سوسیالیسم

را انتخاب کردند

ترجمه و تدوین-عسگر داوودی

 

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است