فرج الله میزانی (اعدامی 67)

راه توده

شماره 716 پنجشنبه 30 آبان 1398

منوچهر بهزادی و  فرج الله میزانی (جوانشیر) دو عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران در سالهای پس از انقلاب. اولی فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران و سردبیر "مردم"روزنامه ارگان مرکزی حزب و دومی فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و دبیر دوم حزب و مسئول کل تشکیلات حزب .

منوچهر بهزادی (اعدامی 67)

خاطرات محسن رفیقدوست وزیر سپاه- 3

عاملین ترور بختیار

اکنون در ایران چه می کنند!

خاطرات رفیق دوست خواندنی است. البته اگر کسی حوصله داشته باشد و بتواند نکات خبری آن را از میان 470 صفحه بیرون بکشد. این نکات برای آنها که حوادث سال انقلاب و سالهای پس از سقوط رژیم شاه را دنبال کرده اند بسیار جالب است، چرا که بخشی از پشت پرده آن حوادث را آشکار می کند. ما زحمت خوانندگان خود را کم کرده و این نکات خبری را بیرون کشیده ایم. در این بخش، ماجرای ترور شاپوربختیار، انتخاب بنی صدر بعنوان رئیس جمهور، تحریکاتی که از همان اول جمهوری اسلامی علیه عراق و صدام حسین شروع شد و سرانجام به جنگ 8 ساله کشید، نفوذ امریکائی ها (و اسرائیلی ها و شبکه های مخفی ساواک که سرنخ آنها به خارج وصل بود) در ارگان های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را می خوانید. رفیقدوست فرمانده عملیات "امیرالمومنین" در یورش حزب توده ایران بود.


"ترامپ"

کم عقل نیست

یک استراتژی

را با جنجال

 پیش می برد!

--------------------

بنزین، روی

اعتماد برباد رفته

مردم به حکومت

--------------------

کودتای

نظامی- موتوری

علیه مورالس

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه کیوان خسروی

--------------------

درعراق

نه بالائی ها

میتوانند

و نه پائینی ها

میخواهند

ترجمه و تدوین از الناز گرجی

--------------------

درس هائی

که آیت الله سیستانی

از اشتباهات

ج. اسلامی گرفت

فروزنده فرزاد

--------------------

بحران همه جانبه

در ج. اسلامی

نه شاخ دارد

و نه دم دارد!

--------------------

عراق و لبنان

پیش از ایران

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله 716

حکومت درس نمی گیرد

مردم گام به گام خشن تر می شوند

 

شورش وسیعی که در هفته گذشته و با اعلام چندبرابر شدن نرخ بنزین دهها شهر کوچک و بزرگ ایران را دربرگرفت دیر یا زود مانند همه شورش‌های مشابه در همه جای جهان آرام و خاموش می شود ولی تاریخ را، برای یک دوران، به قبل و بعد خود تقسیم می کند. همانطور که 88 و 96 چنین کردند و پیش از آنها و بزرگتر از آنها انقلاب 57. از تکرار و نوبتی شدن این شورش‌ها می توان نگران بود و می توان بدان امید بست و برای این هر دو دلایل کافی و بسیار وجود دارند.

آنچه در این شورش‌ها مایه نگرانی است پاسخ روز به روز خشن تر حکومتی است. حکومت این بار هم  در مقابل نارضایتی و اعتراض مردم به همان راه گذشته و بویژه از کودتای 88 بدینسو رفت: تخریب و آتش زدن اموال و ساختمان‌ها و غارت و شکستن شیشه مغازه‌ها و‌انداختن آن به گردن مردم تا بتواند آنها را سرکوب کند و به گلوله ببندد. تنها درسی که از کودتای 88 گرفته شد این بود که دیگر هرگز نباید اجازه داد که اعتراض آرام و مسالمت آمیزی در کشور برگزار شود که در آنصورت ممکن است تظاهرات چند میلیونی و بیسابقه 25 خرداد 88 دوباره تکرار شود. این درسی است که حکومت در شورش دیماه 96 به اجرا گذاشت و آن را نیز به خشونت کشاند و این بار هم در ماجرای اعتراض مردم به گران شدن بنزین. همه آنچه درباره اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق مردم است گفته می شود جز دروغ و یاوه‌‌ای بیش نیست. آنها که حتی از بکاربردن واژه "رفراندم" وحشت دارند، آنها که مردم را صغیر و "نفوذی" و غیرخودی می دانند، آنها که حق انتخاب مردم را به رسمیت نمی شناسند؛ از تکرار تظاهرات در نماز جمعه و روز قدس و 13 آبان می ترسند، کسانی که جرات ندارند حتی مردم را برای اعتراض به تحریم آمریکا به خیابان‌ها دعوت کنند، تن به پذیرش حق اعتراض و  تظاهرات مسالمت آمیز و قانونی مردم خواهند داد؟ بنابراین شورش خشونت آمیز تنها راه جلوگیری مردم از تظاهرات مسالمت آمیز است و این یعنی بن بست. هر حرکت کوچکی از این پس هم ظرفیت تبدیل شدن به تظاهرات میلیونی را دارد و هم ظرفیت تبدیل شدن به شورش وسیع خشونت آمیز و گسترده...ادامه

-----------------------------------------------------------------------

اعتراض مردم

شکاف در صفوف حکومت

 را تحمیل خواهد کرد!

-----------------------------------------------------------------------

ترجمه بخش هائی

از فیلم مستند

"15 سالگی

ریاست جمهوری پوتین"

روسیه چگونه

توانست

 بار دیگر

روی پای خود بایستد؟

پوتین پس از فرو ریختن دیوار برلین و پایان ماموریتش در آلمان دمکراتیک به روسیه بازگشت و ابتدا در کنار شهردارسن پترزبورگ قرار گرفت، سپس در کنار گرباچف و سرانجام در کنار یلتسین. سایه به سایه آنها چنان ماهرانه حرکت کرد تا بتواند در لحظه ممکن سکاندار روسیه شود.

--------------------------------------------------

"ترامپ" به قیمت جنگ

می خواهد در کاخ سفید بماند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

امار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل دیدن است