راه توده

شماره 733 پنجشنبه 21 فروردین 1399

تقی کی منش عضوسازمان نظامی حزب توده ایران که 25 سال در زندان شاه اسیر بود و در زندان دکتر دندانپزشک شد. کتاب خاطرات زندان دوران شاه او اخیرا منتشر شده است. پس از انقلاب عضو هیات سیاسی حزب شد و در بهمن61 دستگیر و زیر شکنجه کشته شد. رضا شلتوکی نیز مانند او 25 سال زندانی شاه بود و پس از انقلاب عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی. او نیز پس از یورش به حزب در ج. اسلامی  زیر شکنجه کشته شد.

رضا شلتوکی

تقی کی منش

نخستین کودتای نظامی ها درایران - 6

"سید ضیاء" تب شاه را قطع کرد

و او را فرستاد مسکو!

سید ضیاء به کمک قوای قزاق به فرماندهی رضاخان دست به کودتا زد و زمانی که حکم صدراعظمی از احمدشاه قاجار گرفت رضاخان میر پنج را وزیر جنگ کابینه خود کرد. کابینه سید ضیاء چندان دوام نیآورد و انگلیس ها که نگران انقلاب گیلان(میرزا کوچک خان جنگلی)، انقلاب در خراسان (کلنل تقی خان پسیان) و تبریز (محمد خیابانی) بودند، یک دولت مقتدر نظامی را به کابینه سیدضیاء ترجیح دادند. احمد شاه سید ضیاء را برکنار و رضاخان را جانشین او کرد و رضاخان اندک زمانی بعد احمد شاه را برکنار و سلطنت قاجاریه را منحل و سلطنت پهلوی را اعلام کرد. (عکس: دیدار سید ضیاء با سپهبد رزم آراء در دورانی که رزم آراء نخست وزیر بود. سید ضیاء رضاشاه را حاکم کرد و رزم آراء نخست وزیر محمد رضاشاه شد. شاه که همیشه از کودتای رزم آرا می ترسید یکبار به او گفته بود "نه شما رضاشاه هستید و نه من احمد شاه"


نخستین شماره

راه توده در سال 99

نخستین شماره راه توده در سال 1399 با شماره 733 منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام آن نیز قرار گرفت. راه توده از سال 1370 تا اکنون بی وقفه (چند سال بصورت چاپی و سپس اینترنتی) منتشر شده و امیدواریم به همت مالی یارانی که دل در گرو انتشار این هفته نامه دارند و آن را تابلوی مشی توده ای می دانند، انتشار آن ادامه یابد. در همینجا از آن اندک یارانی که ما را تاکنون با کمک های مالی خود یاری کرده اند و آن شمار از خوانندگان که پرداخت آبونمان را (در حد توان مالی خود) وظیفه خویش دانسته اند تشکر می کنیم و به آنها درود می فرستیم. راه دراز و پر مشقتی در این نزدیک به 28 سال طی شده و ما سرفرازیم که به یاری خوانندگان و همکارانی که داشته ایم توانسته ایم این راه را تا اینجا طی کنیم. وحدت نظری، سیاسی و تشکیلاتی آرزوی ماست اما ادامه مشی توده ای وظیفه ما. امروز کافی است روی اینترنت طالب اطلاعاتی در هر عرصه سیاسی (بویژه داخلی و در ارتباط با تاریخ معاصر ایران و انقلاب 57) و درباره حزب توده ایران باشید تا با اولین اشاره مطالب متعدد راه توده در برابر شما قرار گیرد و حاصل همین راه پر مشتقی است که طی شده است. یکبار دیگر دست همگی را می فشاریم و حساب بانکی خود را برای پرداخت آبونمان و کمک مالی شما اعلام می کنیم.

Postbank Essen

DE42360100430517751430
PBNKDEFF

---------------------

دکتر جهانپور

در بحران کرونا

سخنگوی کیست؟

---------------------

چرا کلید دار

صندوق ارزی کشور

باید رهبر باشد؟

---------------------

شباهت های

روبرو شدن

ایران و امریکا

با بحران کرونا

"فروزنده فرزاد"

---------------------

پایان تراژدی کرونا

نظم نوین

برده داری است؟

والنتین کاتاسانوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

---------------------

جهان بدون

روسیه قدرتمند

طعمه امریکاست!

راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

---------------------

کشور "اکوادور"

میان دو ویروس

استبداد و کرونا!

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

---------------------

سرمقاله 733

آیا نتایج حمله جهانی "کرونا"

همان نتایج جنگ دوم خواهد بود؟

آیا شیوع ویروس کرونا را باید به منزله شکل سده بیست و یکمی جنگ جهانی و کوشش برای آغاز جنگ جهانی سوم به حساب آورد؟ برخی شواهد چنین نشان می دهد و پاره‌‌ای چنین عقیده دارند. مثلا والنتین کاتاسانوف پژوهشگر بنیاد تحقیقات استراتژیک روسیه در مقاله‌‌ای که در همین شماره راه توده منتشر شده شرایط گسترش ویروس کرونا را با شرایطی که به جنگ جهانی دوم منجر شد مقایسه کرده و معتقد است که جنگ جهانی دوم حاصل بحران سرمایه داری در دهه 30 و برای نابود کردن اتحاد شوروی و حداقل متوقف کردن رشد اقتصادی آن بود. زمینه بروز ویروس کرونا نیز بحران جهانی سرمایه داری از 2008 بدینسو و رشد چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی است. هدف اصلی جنگ جهانی کرونایی به زانو دراوردن چین و تصاحب سهام شرکت و بنگاه‌های آن بوده است.

تا چه میزان می توان جنگ جهانی کرونایی را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرد؟ به لحاظ شمار تلفات انسانی واکنش رهبران غرب دربرابر گسترش ویروس فرضیه بالا را تقویت می کند. براساس محاسباتی که رهبران کشورهای غربی کرده‌اند و مرکل و ترامپ و جانسون رسما آن را اعلام کرده‌اند بهترین سناریو برای غرب آن است که در یک دوره چند ماهه 70 درصد جمعیت جهان این ویروس را بگیرد که حداقل 5 درصد مبتلایان آن کشته خواهند شد یعنی حدود 350 تا 500 میلیون نفر در جهان. با در نظر گرفتن شمار کشتگان جنگ جهانی دوم که بنا بر آمار رسمی حدود 73 میلیون تن (61 میلیون غیرنظامی و 12 میلیون نظامی) تخمین زده می شود و با توجه به اینکه جهان در آن زمان حدود 2 میلیارد تن جمعیت داشت، رقم 350 تا 500 میلیون برای قربانیان کرونا در جمعیت کنونی بیش از 7 میلیاردی جهان تقریبا همان درصد جنگ جهانی دوم می شود.... ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

دیدار "به آذین" با ایندیرا گاندی

نسل بعد از انقلاب 57 دشوار بتواند تصور کند فضای آزادی که پس از این  انقلاب در کشورما بوجود آمد. این فضا علیرغم محدودیت هائی که بتدریج حکومت و گروه های فشار و مرتجعین مذهبی بوجود آوردند تا نیمه های سال 1360 ادامه یافت. پس از انقلاب، حزب توده ایران، با آنکه هنوز جنگ عراق با ایران آغاز نشده بود "جمعیت هواداران صلح" را تشکیل داد. شادروان "به آذین" مترجم برجسته و از معدود بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران،  دبیر این انجمن شد و به نمایندگی از همین انجمن و برای تشریح انقلاب ایران و ضرورت صلح راهی چند کشور جهان و از جمله و در راس آنها کشور هندوستان شد. در هندوستان با ایندیرا گاندی نخست وزیر محبوب و کاردان این کشور که اندک زمانی بعد ترور شد دیدار کرد. همزمان با این سفر، محمد علی عموئی دبیر وقت کمیته مرکزی حزب توده ایران نیز با هدف تشریح انقلاب ایران به همراه یک هیات، راهی چند کشور و از جمله افغانستان شد و با رهبر دولت دمکراتیک افغانستان "ببرک کارمل" دیدار کرد. آنها پس از این دیدارها به کشور بازگشتند اما بزودی از ادامه این سفرها جلوگیری شد و حتی همه رهبران حزب توده ایران ممنوع الخروج شدند.

------------------------------------------------------------------------------

این سخنرانی کاسترو در ارتباط با همین نقش است

نقش جهانی

پزشکان کوبائی

برای نجات مردم

در یورش ویروس ها

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

رهبران اروپا و امریکا فکر

 نمی کردند غافلگیر شوند

درس بزرگ چین

به سازندگان "کرونا"!

به ضرر مردم مالیات دهنده

ملی کردن

موقت شرکت ها

تا پایان بحران

اقتصادی کرونا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
PostbankEssen
DE42360100430517751430
PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است