تاریخ احزاب در ایران-2 

تاریخ احزاب میان دو تیغ

چپ روها و ارتجاعیون مذهبی

عبدالحسین آگاهی، استاد و پرفسور برجسته تاریخ بود. دانش وسیع و قدرت تحقیق و یافتن چرائی های علمی رویدادهای تاریخی، او را به دانشمندی برجسته تبدیل کرده بود. بی تظاهر و حتی اغلب بی نام و نشان، بزرگترین کارهای تحقیقی ـ تاریخی را انجام داد. یکی از قربانیان بزرگ قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 پرفسور عبدالحسین آگاهی است، که در یورش دوم به حزب توده ایران، در جمع رهبری حزب به زندان برده شد و سرانجام نیز در شوفاژ خانه این زندان به دار کشیده شد. آنچه را که می خوانید، بخشی از تحقیق ارزنده او درباره تاریخ واقعی احزاب در ایران و نقش انقلابیون در انقلاب مشروطه و پس از آنست. یعنی همان تاریخ واقعی احزاب سیاسی در ایران، که تئوری پردازان ارتجاع حاکم در جمهوری اسلامی بی وقفه سعی در انکار آن، به اشکال و شیوه های مختلف دارند.

 

راه توده

شماره 723  پنجشنبه 19 دیماه 1398

محمد علی افراشته سردبیر و صاحب امتیاز توده ای نشریه طنز سیاسی "چلنگر" که سبک او در شعرطنز بعدها مبنای کار بسیاری قرار گرفت. در مهاجرت بلغارستان بدرود حیات گفت. عبدالحسین آگاهی عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که در یورش به حزب دستگیر و  در زندان جمهوری اسلامی کشته شد.

عبدالحسین آگاهی

محمد  علی افراشته


باید کاری کرد

که امریکا

 بدون جنگ

از منطقه برود

------------------------------------

فرماندهان

رجز خوان سپاه

در جبهه

تهدید مردم!

------------------------------------

در ایران

هیچ حکومتی

از حکومت قبلی

نمی آموزد!

------------------------------------

توطئه برای

نابودی ایران

"فروزنده فرزاد"

------------------------------------

بدرود فرمانده!

سایت روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

این مقاله را "یولیا یوزیک" خبرنگار روس، پس از اعلام ترور قاسم سلیمانی نوشت و در سایت "روسیه امروز" منتشر شد. او همان خبرنگاری است که اطلاعات سپاه وی را چند  ماه پیش و درجریان سفر به ایران برای تهیه گزارش، به جرم جاسوسی دستگیر و زندانی کرده بود و پس از رایزنی مقامات روس با مقامات جمهوری اسلامی آزاد شد و به مسکو بازگشت. واقعا نباید شک کرد که نفوذ و رخنه در اطلاعات سپاه؟

-----------------------------------

جهان به دو جبهه

تقسیم می شود

ایران در کدام

جبهه باید بایستد؟

---------------------------------

سلطنت صفویه

باعث تقابل ایران

با همسایگانش شد

"دکتر سروش سهرابی"

--------------------------------------

سرمقاله 723

بدرقه سلیمانی را، مردم

به نمایش وحدت ملی تبدیل کردند

 

با ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در بغداد خطر آلوده شدن ایران به جنگی منطقه ای بسیار پر رنگ تر شده است. این که حاکمیت در کشیدن ایران به این ورطه چه نقشی داشته است و در آینده خواهد داشت، یکسوی این فاجعه است و توطئه امپریالیسم امریکا که  منطقه را در می نوردد سوی دیگر آن. در چنین شرایطی وحدت ملی مهمترین عامل تامین امنیت کشور است و باید کوشید حضور مردم در مراسم بدرقه قاسم سلیمانی را در خدمت بازسازی این وحدت ملی ضربه دیده قرار داد.

جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته به شکلی زیانبار کوشیده این وحدت ملی را نادیده بگیرد و یا آن را به وحدت اسلامی تبدیل کند که سرانجام از درون آن چوب و چماق و در نهایت شلیک تفنگ و دوشکا بسوی مردم و کشتن آنان بیرون آمد.

امروز همه شاهد فروپاشی "وحدت اسلامی" حتی در خود حاکمیت هستند که در بهترین حالت وحدت خودی با خودی است. از صف خودی ها نیز چندین صف جدا شده! از اصلاح طلبان و اعتدالیون و کارگزاران که بگذریم کافیست نگاهی به شاخ و شانه کشیدن های مجلسی ها، امام جمعه ها، فرماندهان سپاه و ... برای هم بیاندازیم. تقسیم شدن جبهه راست به خودی های اصولگرا، ارزشگرا، آبادگران، پایداری، اصولگرای نواندیش علی لاریجانی، نواصولگرای قالیباف، تلاشگران، جمنا، شانا و... نمونه ای از همین "وحدت اسلامی"‌ خودی هاست که در حاکمیت شاهدیم. اما وحدت مردم با خودشان، حکایت دیگری است. وحدتی که سالهاست هیچ ارتباطی با حاکمیت ندارد و بر سر هر بزنگاه و رویدادی، مانند محکومیت ترور قاسم سلیمانی، به نمایش در می آید و حکومتیان به جای استقبال از این وحدت و تقویت آن، از آن بیم و هراس دارد. شعارهایی که در جریان تشییع قاسم سلیمانی علیه حسن روحانی و ظریف و اصلاح طلبان داده شد نشانه بیم و هراس از وحدت ملی بود. نگران این هستند که این وحدت ملی دست آنها را در تبلیغات علیه اصلاحات، در رد صلاحیت طرفداران تحولات، در برگزاری نمایشی انتخابات، در نادیده گرفتن خواست های مردم و ... ببنند... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------

کفشها سخن میگویند!

به کفش های جا مانده از کشته شدگان و آسیب دیدگان تشییع سردار سلیمانی در کرمان نگاه کنیم. این کفش ها کهنه و پاره و خاک گرفته کفش های هیچ مدیر و مسئولی نیست. این کفش های هیچ کت و شلواری و آقازاده ای نیست. این کفش های هیچ جیره خوار و اجیر شده ای هم نیست. این کفش های مندرس و کهنه جا مانده از کشته شدگان مراسم تشیع سلیمانی در کرمان است. کفش های مردم مستضعف و فقیری که چند روز پیش یکی از سرداران سپاه آنها را بدلیل شرکت در شورش آبان بی سواد و فریب خورده غرب و شبکه های اینترنتی نامید.

 

-----------------------------------------------------------------------------

در انتظار آرامش درعراق نباید بود!

آنتون وِسِلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه - کیوان خسروی

-----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است