راه توده

شماره 743 پنجشنبه 5 تیر ماه 1399

 

داود نوروزی و محمود ژندی دو روزنامه نگار برجسته توده ای در دهه 1330 بودند. نوروزی درعین حال مسئول تبلیغات حزبی بود و ژندی سردبیر روزنامه ارگان مرکزی حزب توده ایران "بسوی آینده". پس از کودتای 28 مرداد ژندی دستگیر و سالها زندانی شد و نوروزی توانست از ایران خارج شود و سالها در آلمان دمکراتیک زندگی و فعالیت حزبی کرد.

محمود ژندی

داوود نوروزی

بیگانه ای در امواج- 7

کوچک خان از پشت

به حیدرعمواغلو خنجر زد!

در خانه ای که هیات مذاکره کننده حیدرخان در آنجا منتظر کوچک خان بود نارنجک انداختند. آن طوری که آن ها فکر می کردند همه را از بین نبرده بودند. پس از اولین انفجار آنها از بالای نرده ها پائین پریده بودند. خالو قربان موفق به فرار شده بود. کریم خان کمی از ناحیه پا زخم برداشته و چهار دست و پا از میان بوته زارها خود را به رشت رسانده بود. چند تن از همراهان آن کشته شده بودند. حیدرخان در اثر پرت شدن از بالکن زخمی شده بود. او را اسیر و در کلبه کوچکی در کیشدره زندانی کردند که بعدها خفه اش کردند.


" تحول خواهی"

چگونه در ایران

قابل اجراست؟

-------------------------

فاجعه
در قوه قضائیه
به مرگ منصوری
و دادگاه طبری
خلاصه نمی شود!

-------------------------

فرار به جلو

ج. اسلامی در

بمباران های

جدید در کردستان

"فروزنده فرزاد"

-------------------------

واپسگرایان

در ج.  اسلامی

چرا با مدرنیته مخالفند؟

-------------------------

اتحاد چین و تایوان

اجتناب ناپذیر است

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------

گرسنگان

فراموش شده

در کره جنوبی!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-------------------------

داعش بار دیگر

با قدرت نظامی

وحمایت مالی

به صحنه بازگشته

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

سرمقاله 743

دفاع از روحانی خطاست

یا ندیدن دستهای پنهان در حکومت؟

برخی از خوانندگان راه توده یا شماری از کسانی که زندگی سیاسی آنها در حاشیه فیسبوک خلاصه شده، سیاست راه توده در حمایت از دولت حسن روحانی دربرابر رهبر و بیت رهبری و اطلاعات سپاه را نقد می کنند. بنظر آنها اگر این دولت و بسیاری از مدیران و وزرای آن فاسدتر و ناکارامدتر از اطرافیان بیت رهبر و برخی از سرداران سپاه نباشند، از آنها کمتر در ایجاد وضع کنونی مقصر نیستند. بویژه که می گویند برخی از آنها رسما و عملا طرفدار آمریکا و سبک زندگی آمریکایی هستند.

زنده یاد نورالدین کیانوری، دبیر اول وقت حزب توده ایران، همیشه بر دو نکته انگشت می گذاشت که برای همه رهبران و دانش آموزان سیاست درس آموز است. نکته نخست اینکه سیاست عبارتست از دفاع از یک جریان دربرابر جریان دیگر! یعنی تا زمانی که یک حزب یا جریان سیاسی به نیروی عمده جامعه تبدیل نشده است برای حضور فعال در عرصه سیاسی چاره‌‌ای جز اتحاد و حمایت از این یا آن جریان دربرابر جریان دیگر ندارد. نمونه این واقعیت را در کشورهای اروپایی می بینیم که در آنها احزاب سوسیالیست تقریبا همان سیاست‌های نولیبرالی احزاب محافظه کار و دست راستی را پی می گیرند. با اینحال احزاب کمونیست می کوشند با سوسیالیست‌ها متحد شوند و درصورت لزوم از آنها دربرابر احزاب دست راستی دفاع می کنند.

نکته دوم مورد تاکید کیانوری آن بود که سیاست عرصه تضادهاست و سیاستی که صد درصد مثبت و یا صد در صد منفی وجود ندارد. وی می گفت اگر ما بدانیم که این یا آن هدفگیری سیاسی دارای 51 درصد اثرات مثبت و 49 درصد منفی است در پیگیری آن تردید نباید کرد. سیاستی که برای آن تاوان پرداخته نشود اصلا سیاست نیست بلکه نوعی "زرنگ بازی" و مردم فریبی است. اگر بیشتر خودفریبی نباشد. نمونه اش را در میان برخی حامیان دولت حسن روحانی دیدیم که هر جا که احساس کردند زور حریف و صدا و سیما و جبهه پایداری و کیهان شریعتمداری و تبلیغات آنها بیشتر است به منتقد دولت تبدیل شدند. انگار عرصه سیاسی دکان پرتقال فروشی است که خوب‌ها را سوا کنیم و بدها را برای دیگران بگذاریم.... ادامه

------------------------------------------------------------------------------

مقاله تحلیلی پوتین

درباره جنگ دوم جهانی

مارش جاودانه دفاع از میهن!
۲۲ ژوئن ۱۹۴۱، اتحاد جماهیر شوروی با قوی‌ترین و آماده‌ترین ارتش جهان روبرو شد، ارتشی که از تمام ظرفیت صنعتی، اقتصادی و جنگی تمام اروپا استفاده می کرد. در این تهاجم مرگبار نه‌ تنها ارتش ورماخت سهم داشت، که بخش نظامی بسیاری از کشورهای دیگر قاره اروپا نیز سهیم بودند. شکست‌های سنگین جنگی ۱۹۴۱، کشور را در مرز فاجعه قرار داد. بازیابی نیروی جنگی با مدیریت خارق‌العاده، بسیج عمومی و هماهنگی تمام قوای دولت و مردم ممکن شد. در تابستان ۱۹۴۱ زیر آتش دشمن، خروج ملیون‌ها شهروند و صدها کارخانه به بخش های شرقی آغاز شد. خبر حمله با پخش یک مارش نظامی از رادیو و بلندگوهای نصب شده در خیابانها و میادین مسکو اعلام شد. مارشی که درتمام طول جنگ هر بامداد در سراسر روسیه پخش می شد. پوتین از روز و آغاز حمله ارتش آلمان به اتحاد شوروی و محاصره لنینگراد می نویسد. ارتش آلمان هر شهری را که فتح کردند دارها را برپا کردند و اعدام های دسته جمعی آغاز شد. مارش معروفی که به آن اشاره شد را در لینک زیر بشنوید:

https://youtu.be/Wg9dbpBVL1U

------------------------------------------------------------------------------

فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است