نگاهی به کتاب خاطرات "مجید مجید فیاض"

رویدادهای گذشته را

باید خواند و تبدیل به آگاهی کرد

 

از میان كتاب‌های خاطراتی، كه در سال‌های دولت خاتمی در ایران منتشر شد، شاید خاطرات "عبدالمجید مجید فیاض" از جمله كم نظیرترین آنها باشد. جلد این كتاب، در 485 صفحه در تهران منتشر شد و در آخرین دوران حیات نویسنده، جلد دوم آن نیز انتشار یافت. در جلد دوم نکات خبری و تاریخی مهم و جالبی وجود دارد، اما به پای جلد اول نمی رسد. از جمله درباره سید جلال تهرانی که در سال انقلاب 57 رئیس شورای سلطنت شد و یا تولیت "آقا اسدی" در آستان قدس رضوی و اعدامش بدستور رضاشاه و سپس درباره دو شخصیت در راس این امپراطوری مالی. یعنی پیرنیا و سپس ولیان. این تولید پس از انقلاب با حکم آقای خمینی به آیت الله طبسی رسید و پس از او به ابراهیم رئیسی و اکنون نیز حجت الاسلام احمد مروی  در راس آنست.(عکس: آقا اسدی)

 

راهتوده

شماره 763  چهارشنبه 28  آبان  1399

فاطمه مدرسی (فردین) عضومشاور کمیته مرکزی و کیوان مهشید، از کادرهای برجسته حزب توده ایران که درقتل عام 67 و فروردین 68 اعدام شدند. در باره آنها گزارش مستقلی را در همین شماره راه توده می خوانید.

فاطمه مدرسی

کیوان مهشید


در دیماه 57

نامه تاریخی

حزب توده ایران

به آیت الله خمینی

----------------------------

"کیوان مهشید"

از یاد نبریم

چهره های

سرفراز حزب

توده ایران را

----------------------------

نقش کلیدی

و هوشیارانه روسیه

در آتش بس

جنگ قره باغ

"ایرج گلفام"

----------------------------

به قرارداد گلستان

نگاهی عمیق تر

 باید داشت!

دکتر سروش سهرابی

----------------------------

بزرگترین قرارداد

تجاری چین

با 14 کشور جهان!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

سرودی که

جنگ قره باغ

یاد حکومت

اکرائین داد!

ساویستسکایا راسیا

گزینش و ترجمه آزاده اسفندیاری

----------------------------

قزاقستان

در انتظار توفان

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 763

ج. اسلامی زیر آوار

ویروس کرونا و انتخابات امریکا

 

آقای خامنه‌‌ای ظاهرا همچنان به ادامه سیاست‌های سه دهه گذشته خود که ایران را به مرز فاجعه و فلاکت کشانده چسبیده است، در حالیکه همه می دانند ادامه این سیاست دیگر ممکن نیست و وی جسارت کنار گذاشتن آن را ندارد. گشایش‌هایی که در چند روز گذشته در وضع زندانیان سیاسی انجام شده با آنکه روزنامه جوان آن را "عفو از موضع قدرت" نامیده در واقع کاملا از موضع ضعف و زیر فشارهای جهانی از یکسو و مقاومت مردم و زندانیان از سوی دیگر و پر شدن زندانها و ناممکن بودن ادامه بازداشت این همه معلم و کارگر و نویسنده و فعال مدنی و زنان و جوانان است. بحران بیماری کرونا و کشتارهای آن و ضرورت تعطیلی کشور هم به پیچیدگی اوضاع افزوده است.

طرح‌هایی که از بالا در بیت رهبری و اتاق فکرهای حکومتی هم ریخته می شود معلوم نیست تا چه‌اندازه بتواند در شرائط روزبروز تغییر یابنده در داخل ایران و اطراف ایران به نتیجه برسد و جز آشتی با مردم راهی دربرابر حکومت نیست، راهی که برخی فکر می کنند تن دادن به آن یعنی کنار رفتن از قدرت. بدینسان اوضاعی پیچیده و غیرقابل پیش بینی در مقابل کشور است با این ویژگی که این غیرقابل پیش بینی بودن اوضاع امروز بیش از هر زمان دیگر شامل خود ارکان حکومت نیز می شود. 

در بیت رهبری و پشت دیوارهای بلند آن، در تمام ارگان های نظامی و غیر نظامی حکومت انتخابات ریاست جمهوری امریکا و کشتار کرونا در ایران به  دو زلزله تبدیل شده است.

جناح راست حکومتی و مخالفان دولت روحانی همچنان نگران پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و تاثیر آن در کاهش تحریم‌ها و پایان جنجال‌های نوبتی علیه دولت روحانی هستند. در همان لحظات نخست که خبر پیروزی بایدن در انتخابات منتشر شد روزنامه "جوان" وابسته به دفتر سیاسی سپاه نسبت به پایان "انزوای به زمین خوردن برجام" (منظور به زمین زدن برجام و احتمال پایان تحریم‌ها) اعلام خطر کرد... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

"فاطمه مدرسی"

روسری شاد و خوش رنگ او

در زندان اوین جا مانده است!

پدر فاطمه مدرسی( فردین) چهره ای مذهبی و پر سابقه بود. به خواست و اصرار مکرر او حکومت پذیرفت که در آستانه در گذشت وی، فردین را از زندان به خانه بیاورند تا پدرش او را ببیند. او آمد و با پدرش در بستر مرگ دیدار کرد. خانواده فردین موفق شدند ازداخل کمدی که در این اتاق بود، عکسی از او بگیرند که بعدهاه این عکس انتشار یافت. فردین در همین دیدار به اهالی خانه خبر  داد که رحمان هاتفی (حیدر مهرگان) را در زندان کشته اند. بر سر همین اطلاع رسانی میان مامورانی که فردین را با خود از زندان به خانه آورده بودند و فردین درگیری تندی پیش آمد و ماموران او را به زور از خانه خارج کرده و به زندان اوین بازگرداندند. او یگانه زن از میان رهبران و کادرهای حزب توده ایران بود که در فروردین سال 68 (چند ماه پس از قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67) اعدام شد. می گویند آن درگیری و اطلاع رسانی در خانه و چهره محبوب و مقاومی که او از خود در زندان یافته بود، از جمله انگیزه های انتقامجویانه اعدام وی بود.

----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF