راه توده

شماره 772 پنج چهارشنبه 1 بهمن 1399

 

درباره محمد زهری و اسماعیل شاهرودی دو شاعر توده ای.  گزارش کوتاهی در همین شماره راه توده منتشر شده که خوانندگان را به مطالعه آن ارجاع می  دهیم. عنوان این گزارش درستون دست راست راه توده قرار دارد.

اسماعیل شاهرودی

محمد زهری

انتشار بخش هائی از کتاب "صبر تلخ"

خاطرات محمد علی عموئی

بار دگر، روزگار چون شکر خواهد آمد!

کتاب "صبر تلخ" (خاطرات محمد علی عموئی) عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران پس از انقلاب 57 که 25 سال از عمر خود را در زندان شاه و 13 سال در زندان جمهوری اسلامی سپری کرد، مدتی است منتشر شده است. این کتاب در سه جلد منتشر شده و ما آن را با دقت خوانده و نکات و اطلاعات مهمی که در آن وجود دارد را استخراج کرده ایم. از مدتی پیش به خواهش شماری از خوانندگان راه توده (بویژه خوانندگان راه توده در داخل کشور) قصد انتشار بخش هائی از این کتاب را داشتیم اما به دو دلیل تعلل کردیم. نخست این که مشتاقان خود تلاش کرده و این کتاب را بدست آورند و دوم تلاش برای کسب اجازه از صاحب این خاطرات (محمد علی عموئی) که ممکن نشد. بنابراین، تصمیم گرفتیم در آستانه سالگرد یورش اول به حزب توده ایران در 17 بهمن سال 1362 کار انتشار بخش هائی از کتاب را آغاز کنیم.


آیا وضع کنونی

ایران، نتیجه

انقلاب 57 است؟

-----------------------------

تاکتیک های حزب

از تیرماه 60

باید تغییر می کرد!

"جعفر پویا"

-----------------------------

به یاد، دو شاعر توده ای

-----------------------------

بخش سوم و پایانی

حزب توده ایران

و دو نگاه اقتصادی

در انقلاب 57

دکتر سروش سهرابی

-----------------------------

تونس و ایران

پس از انقلاب

ضد دیکتاتوری

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------

حوثی های یمن

تروریست نیستند

برای استقلال

یمن مبارزه می کنند

آناستاسیا پوپووا- راشا تودی

ترجمه - آزاده اسفندیاری

---------------------------

حمله به کنگره

بهانه ای برای

استبداد در امریکا

لئونید ساوین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-----------------------------

سرمقاله 772

امید مردم ایران، بار دیگر

متوجه تحولات از داخل شده

در شرایطی که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی بیشتر نمانده، با آشکار شدن نشانه‌هایی از تغییر گرایش در حکومت از یک رئیس جمهور نظامی به غیرنظامی، آثاری از تغییر در فضای اقتصادی و سیاسی کشور نیز دیده می شود. تا همین چند هفته پیش و نامعلوم بودن یا شاید قطعی تصور شدن پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا عملا همه چیز در کشور قفل شده و به بن‌ بست رسیده بود. ریشه بن بست در اینجا بود که امید بخشی از مردم به امثال ترامپ برای آنکه ریشه حکومت ایران را بکند، همراه بود به امید بخشی از حکومت که به کمک امثال ترامپ ریشه مبارزه و مقاومت مردم را در ایران خشک کند.

شبکه‌های فارسی زبان عمدتا طرفدارسلطنت خارج کشور هم به این بن بست دامن می زدند. کار به جایی رسیده بود که بخشی از مردم طرفدار این بودند که ترامپ ایران را بیشتر تحریم کند تا بخشی دیگر گرسنه تر شوند و انقلاب کنند‍! گویا مردم اگر گرسنه شوند حتما انقلاب می کنند نه اینکه مثلا مهاجرت کنند، یا بزهکار و زورگیر شوند، یا به فاحشگی و روسپی گری تن دهند، یا از وحشت اینکه همان آب باریکه و کار و شغل خود را از دست ندهند محافظه کارتر و ترسوتر شوند، یا به پرستوی حکومتی تبدیل شوند، یا به امید نان و آب به بسیج مسجد و دانشگاه بپیوندند و مجیزگوی قدرت شوند و ... ظاهرا عده ای هنوز نفهمیده اند یا نمی خواهند بفهمند که این حکومت بر روی بن بست برآمده از فقر و فلاکت استوار است. 

شکست ترامپ، شکست امید راستگرایان مرتجع و توهم بخشی از مردم نسبت به تحریم و سرنگونی بود. و این همان چیزی است که راستگرایان حکومتی را اینچنین وحشت زده کرده است. وحشت فقط از این نیست که مثلا دولت بایدن فشار تحریم‌ها را کم کند و در وضع مردم‌اندک تغییری حاصل شود و تحت تاثیر آن مثلا به اصلاح طلب‌ها متمایل شوند. وحشت از این نیز هست که اکنون بخشی از جامعه هم که به ترامپ برای خلاصی فوری از حکومت امید داشتند از تاثیرگذاری شرایط جهانی در تغییر وضع خود ناامید شده و دوباره به ضرورت تغییر و اصلاحات از داخل می اندیشند. زیرا این هر دو همیشه و در طول تاریخ با هم بوده‌اند. هر زمان که مردم نگاهشان به خارج بوده، از تغییرات داخلی صرفنظر کرده‌اند و هر زمان که امیدشان از خارج بریده شده متوجه ضرورت تغییرات داخلی شده‌اند...  ادامه

---------------------------------------------------------------------------------

انتشار خاطرات تاج الملوك آيراملو - همسر اول رضا شاه

قدرتمندان پشت صحنه استبداد نیز

سرانجام قربانی استبداد می شوند!

 تخليه كاخ گلستان از زنان صيغه‌ای آخرين شاه قاجار و وليعهد او، از خواندنی های کتاب خاطرات تاج الملوک مادر محمد رضا شاه و همسر رضا شاه است. در این فصل از خاطرات تاج الملوک نکات تاریخی دیگری نیز وجود دارد. از جمله نقش تيمورتاش وزیر دربار قدرتمند رضا شاه که تاج شاهی را در سینی طلا به مراسم تاج گذاری او برد و قربانی شدن خود او بدست رضاشاه، ترور ميرزاده عشقی که تاج الملوک می‌گويد كسانی كه عشقی را كشتند خودسرانه عمل كردند. چيزی شبيه "عوامل خودسر" در جمهوری اسلامی .

-------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر

 می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com