راه توده

شماره 867- چهارشنبه 5 بهمن 1401

 

وارطان سالاخانیان و کوچک شوشتری دو توده ای افسانه ای که در شکنجه گاههای پس از کودتای 28 مرداد زیر شکنجه کشته شدند. آنها حاضرنشدند مخفیگاه چاپ روزنامه و اعلامیه های پس از کودتا را فاش کنند. بعدها شاملو یکی از معروف ترین شعرهای خود را در ستایش قهرمانی وارطان سرود. این شعر در زمان شاه با نام "نازلی" و پس از انقلاب 57 با اسم "وارطان" منتشر شد.

کوچک شوشتری

وارطان سالاخانیان

مرور اخباراز انقلاب مشروطه تا انقلاب 57– بخش 6

شکست کودتای محمدعلیشاه  

 دستگیری روحانیون طرفدار استبداد

این بخش ششم از مرور رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب بهمن 57 است. حتی کسانی که تاکنون کتابی درباره این دوران نخوانده اند نیز با مرور کوتاه اخباری که از کتاب کم نظیر و دوجلدی "مرور اخبار انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" استخراج و منتشر می کنیم در جریان رویدادهای این انقلاب و سالهای پس از آن قرار میگیرند و به همین دلیل به همه خوانندگان راه توده و بویژه نسل جوان توصیه می کنیم این مرور را مطالعه کنند. ما با زحمت اخبار را به ترتیب اهمیت و بصورت روز شمار استخراج کرده ایم تا مطالعه آن آسان تر باشد.


ناتو و امریکا

اشتباه ناپلئون

و هیتلر را

تکرار کردند!

-----------------------------

گفتکو با دکتر اووه، در باره چین

دشمن انگاری "چین" یک اشتباه بزرگ است!

مترجم-  م. مهرجو

-----------------------------

دشواریهای

روزنامه نگاری

 حزبی در دوران

انقلاب دیجیتال

-----------------------------

سئوالاتی

که مدعیان چپ

 باید پاسخ بدهند!

-----------------------------

نقش لجستیکی

رومانی و لهستان

در جنگ ناتو

با روسیه دراوکراین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

مترجم: بهمن دوستدار

-----------------------------

امریکا و ناتو

جهان را به کام

جنگ سوم

می کشانند

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

-----------------------------

افغانستان و پاکستان

در شرایط بغرنج

منطقه و جهان!

سرگئی کاژمیانکی- روزنامه پراودا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

-----------------------------

سرمقاله 867

امریکا و اروپا، چماق را

بالای سر و هویج را

مقابل دهان ایران گرفته اند!

هفته گذشته پارلمان اروپا به قطعنامه قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه های تروریستی رای داد ولی با اعلام پایان برجام مخالفت کرد. اتفاق تقریبی آرای مثبت به این قطعنامه و مخالفت همزمان با رد برجام نشان داد که این تصمیم در هماهنگی کامل با مقامات اتحادیه اروپا بوده است. ما در اینجا به محتوای این قطعنامه کاری نداریم. در حالیکه آمریکا خود بارها به تروریسم رسمی دست زده و در آخرین بار در خاک کشوری دیگر با افتخار قاسم سلیمانی را ترور کرده، پارلمان اروپا که اکنون معلوم شده کشورهای آن از خود اختیاری حتی در حد حفاظت از منافع ملی شان دربرابر آمریکا را هم ندارند سپاه پاسداران ایران را سازمان تروریستی اعلام می کند.

این سیاست چماق و هویج اتحادیه اروپا دو چیز را نشان می دهد. اول واقعی بودن بیم آنها از گردش به شرق و حمایت های ایران از روسیه در جنگ اوکراین. دوم آگاهی آنها از تعلل جمهوری اسلامی و موانع داخلی موجود دربرابر این سیاست و در نتیجه امید به اینکه می توان با تهدید و شانتاژ ایران را به عقب نشینی وادار کرد. هردو اینها هم واقعی است. یعنی هم اینکه جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین که سرنوشت جهان و بشریت به آن وابسته شده در کنار نیروی ترقی و پیشرفت تاریخی قرار گرفته واقعی است؛ و هم نشانه های آشکار مقاومت، چند دستگی، تعلل، بی برنامگی‌های داخلی، ناتوانی از تن دادن به اصلاحات، ناتوانی از کوتاه کردن دست الیگارش ها، مافیاها، سرمایه داری تجاری از اقتصاد و سیاست، ناتوانی از همراه کردن مردم با این سیاست خارجی مترقی و سرنوشت ساز و ... نیز به شکلی کاملا واقعی دیده می شود.

آشکارترین نماد این تزلزل ها و موانع که اتحادیه اروپا را به نتیجه بخش بودن چماق و هویچ امیدوار کرده کارشکنی است که دربرابر گسترش روابط اقتصادی ایران با چین و روسیه در ایران دیده می شود. مسئله هم فقط بر سر رسانه های دلار زده ایران نیست که سرمایه داری تجاری داخلی هزینه انتشار آنها را تامین می کند، همانها که روابط با اروپا و غرب را ضامن غارت ثروت کشور و انتقال آن به حسابهایشان در کانادا و آمریکا می دانند. آنها که ۷۰ میلیارد دلار را ظرف کمتر از دو سال فقط به کانادا منتقل کرده اند آنقدر سرمایه دارند که خرج رسانه های ضد چین و روسیه در ایران را بدهند تا مبادا اقتصاد دلاری ایران بر هم بریزد. جنجالی که این رسانه ها بر سر حمایت چین از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ایران و امارات متحده عربی کردند و سکوتی که همان رسانه ها دربرابر سخنان رئیس جمهور کره جنوبی در همان امارات نشان دادند که ایران را بزرگترین تهدید و دشمن نامید به اندازه کافی نشاندهنده ماهیت دلار زده و ضدملی این رسانه هاست... ادامه

-------------------------------------------------------------------

کج راهه انقلاب

از انقلاب فرهنگی آغاز شد!

-------------------------------------------------------------------

آقای خمینی چه وعده هائی داد

که همه احزاب از او حمایت کردند؟

حسنین هیکل سردبیر مشهور روزنامه الاهرام مصر از جمله روزنامه  نگارانی بود که با آقای خمینی مصاحبه کرد و نظرات مترقی که خمینی در این مصاحبه مطرح کرد با تحسین و حیرت او روبرو شد.

-------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
 

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com