بازی شيطاني - 20
اسرائیل 2 سال جلوتر از انقلاب 57 فهمید
دوران پس از شاه آغاز شده!
انگلیس ها واسرائیلی ها زودتر از امریکائی ها سقوط شاه را دو سال پیش از انقلاب
پیش بینی کرده بودند. مرگ شاه مبتلا به سرطان دردفتر کارش وشورش مردم علیه
نظامی که با مرگ شاه جانشین نداشت، نگرانی آور شده بود.
ترجمه فروزنده فرزاد

بهرام سیروس

علی گلاویژ

صفر قهرمانی

تقی کی منش

اسماعیل ذوالقدر

بهرام دانش

راه توده

97

پرویز حکمت جو

هوشنگ تیزابی

دوشنبه 16 مرداد 1385

جستجو در راه توده | آرشيو شماره های گذشته |روزنت ها ـ سايت ها ـ وبلاگها

دوره اينترنتی ـ شماره 97

انقلاب مشروطه
یکصدسال پس ازبرداشتن
دو گام در یک انقلاب

حیدر عمواوغلی

ستارخان

--------------------

آخرين توصيه ها و نامه های لنین
به حزب کمونيست اتحاد شوروی-4

خشونت و بی عدالتی
نباید زبان ما
با ملیت ها باشد

--------------------

مصاحبه با یک وکیل دگراندیش اسرائیلی
موشک های حزب الله
جنبش ضد جنگ اسرائیل را
حامی دولت جنگ طلب کرده

ترجمه آبتین سرمدی

--------------------
زمینه‌ی عینی گذار به سوسیالیسم
گنادی زیوگانف:
به سوی جهانی شدن
اما نه جهان سرمایه داری
برگردان: خسرو باقری- فرهنگ وتوسعه
--------------------
دوران پرکشاکش
تکامل فلسفه در جهان
ترجمه. واهیک کشیک زاده
--------------------

افسانه ما - 12

فاجعه شاهنشاهی، درج.ا تکرار شد
از قزل قلعه و حمام زرهی
تا اوین و بند 209 اوین

سروان غلامعباس فروتن

--------------------

خيانت به سوسياليسم

کاپیتالیسم کانگستری
نمی تواند کلام آخر باشد
ترجمه محمد علي عمويي

--------------------

ميهمان اين آقايان- به آذين - 5
یک گفتگوی ساده
میان من و زندانبان

--------------------

گزارش تصويری
ارگان مرکزی حزب توده ايران

--------------------

جامعه ايران در دوران رضا شاه - 15

مارکسیست های ایرانی
پیشتازان کوچک اما جسور
یک جنبش جهانی
احسان طبری

--------------------

هيتلر و آلمان ها
در جستجوی عدالت
سقوط به مرداب فاشیسم
ترجمه عليرضا خيرخواه

--------------------

نامه رئیس جمهور بلاروس به دبیرکل سازمان ملل
خاورمیانه در آستانه یک فاجعه

رئیس جمهور بلاروس "الکساندر لوکاشنکو" در نامه ای به دبیر سازمان ملل آمادگی خود را برای پذیرش و معالجه کودکانی که خانواده و کسان خود را در جنگ خاورمیانه از دست داده اند اعلام کرد. خاورمیانه طبق اظهارات لوکاشنکو در آستانه یک فاجعه عظیم انسانی قرار گرفته است. در همین نامه از قول وزارت خارجه بلاروس آتش بس فوری برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و ایجاد یک کریدور انسانی برای شهروندان لبنان در خواست شده است.
در ضمن از هر دو طرف جنگ خواسته شده که هر چه سریعتر مذاکرات صلح را از سر گیرند.

 

لبنان
مقدمه ای برای فاجعه بزرگتر
حزب الله لبنان را سلول های نظامی وابسته به سپاه پاسداران
در چارچوب یک سیاست جنگی به ماجراجوئی کشاندند و این
همان چیزی بود که امریکا و اسرائیل می خواستند.

 

آنچه در لبنان می گذرد مقدمه ایست بر فاجعه بزرگتری که در کمین ایران است. این عریان ترین و کوتاه ترین تفسیری است که می توان در باره بمباران گسترده لبنان ارائه داد و به همین دلیل و در کنار بیان فاجعه انسانی و ویرانی که بمباران لبنان به بار آورده، باید هنوز به آینده اندیشید و راه حلی برای جلوگیری از وقوع آن آینده پیدا کرد. آینده ای که از 11 سپتامبر در نیویورک آغاز شد و راه توده ساعاتی پس از آن، در اطلاعیه ای کوتاه، آن را "رایشتاک قرن 21" اعلام داشت. جهان به سمت نتایج حریق در رایشتاک قرن 21 می رود و این همان نکته بسیار مهمی است که حاکمیت جمهوری اسلامی هنوز از درک آن ناتوان است. گرچه در بدنه همین حاکمیت و بویژه کسانی که زیر تیغ حاکمیت کنونی قرار دارند، درک 11 سپتامبر قوی تر و منطبق تر با واقعیت است، تا تخیلات بیمارگونه، جاه طلبی های جنون آمیز و حادثه جوئی های ایران برباد ده حاکمیت باصطلاح یکدست. حاکمیتی در خواب و خیال تبدیل شدن به قدرت اتمی و یک قطب رقیب برای جهان یک قطبی کنونی!

اگر آنچه حسین شریعمتداری، نماینده رهبر در روزنامه کیهان، در مصاحبه اخیر خود با مجله نیوزویک، بعنوان دیدگاه های رهبر مطرح کرده واقعا همان باشد که او ادعا کرده است، قطب فاجعه در بیت رهبری است.

بزرگترین خطای حاکمیت یکدست کوبیدن بر طبل جنگ بود و هست. این همان عرصه ایست که حادثه سازان 11 سپتامبر خواهان آن بودند و هستند. در اولین سرمقاله راه توده که پس از اعلام رئیس جمهور شدن احمدی نژاد انتشار یافت، با صراحت نوشته شد که اکنون زمان آن رسیده است که عمیقا به این نکته بیاندیشیم که احمدی نژاد و آنها که او را به ریاست جمهوری رساندند، برای تحقق کدام اهداف چنین کردند. یعنی، این رئیس جمهور و کابینه نیمه نظامی او برای تحقق چه سیاستی بر سر کار آمده است. این که چگونه تقلب شد و یا اینکه چگونه می خواهند سرکوب داخلی را گسترش دهند مهم هست و باید هم به آن اندیشید، اما پیش از آن باید به آن سیاست استراتژیکی فکر کرد که این تقلب، سرکوب سیاسی و کابینه نظامی- امنیتی در خدمت آنست. به همینگونه، در ارتباط با فعالیت های اتمی در ایران نیز راه توده با اعتقاد کامل نوشت که این فعالیت نیز نمی تواند جدا از آن استراتژی باشد که دولت یکدست حاصل آنست. در سرمقاله شماره 80 راه توده که لینک آن را در پایان همین سرمقاله می آوریم نیز، پیش از آغاز تهاجم به لبنان و در واقع گشوده شدن جبهه جنگ با ایران از سنگر لبنان نوشتیم، که نبرد میان دو سیاست "اصلاحات و حفظ کشور" و "نظامی گری برای رهبری جهان اسلام" سرانجام سیاست دوم، پس از 8 سال مقابله با جنبش اصلاحات پیروز شد و قدرت را بدست گرفت.   ادامه

 

---------------------------------------------------------------------

 

قزل قلعه
قتلگاه 6 هزار زندانی سیاسی
و زندان 60 هزار فعال سیاسی

 

این از نادرترین عکس های باقی مانده از زندان قزل قلعه تهران است. قلعه ای قديمی در خارج تهران در سال های پیش از کودتای 28 مرداد، که بعدها که تهران گسترش یافت در قلب تهران جای گرفت و تا اوائل دهه 1350 نیز از آن برای بازجوئی و شکنجه زندانیان سیاسی استفاده می شد. این قلعه در زمان سلطنت قاجاریه برای انبار مهمات ساخته شده بود و تا زمان رضا شاه نيز انبار مهمات بود. در زمان محمد رضا شاه چون ارتش نيازی به انبار مهمات در داخل شهر نداشت آن را انبار اشيای كهنه مثل ميز و صندلی كردند. قزل قلعه یا "قلعه سرخ" در يكی از كوچه های امير آباد تهران در منطقه عباس آباد قرار داشت.
ارتش اين ساختمان و قلعه را در اختيار تشكيلات امنیتی سرلشکر بختیار فرماندار نظامی تهران، پس از کودتای 28 مرداد قرار داد. حتی تا مدتی پس از جشن های تاج گذاری و جشن های شاهنشاهی محمدرضاشاه نیز از آن برای به زندان افکندن سیاسیون استفاده کردند.
رئیس داخلی آن گروهبان ساقی (معروف ترین زندانبان ایران طی 3 دهه) بود و رئیس آن تا پایان عمر خونین این قلعه با سرهنگ عصار بود. سرهنگی از خانواده ای مذهبی که در جوانی، وقتی هنوز سروان ارتش بود با حکم دستگیری آیت الله خمینی به قم رفت و او را به تهران آورد و زمانی که او را برای تبعید به ترکیه می فرستادند این سروان عصار بود که آیت الله خمینی را تا پلکان هواپیما بدرقه کرد. نام این همراهی بدرقه نبود. بعدها آیت الله خمینی در یکی از اولین سخنرانی های بعد از انقلابش، در ارتباط با اعدام وی، اشاره به این بدرقه تحقیرآمیز کرد و گفت: "آن فرد(عصار) یک فضولی کرده بود.) آن فضولی عملی اوباش گرانه در فرودگاه مهرآباد و هنگام سوار شدن آیت الله خمینی به هواپیما بود. پس از این عمل اوباشگرانه و در اشاره به سرکوب شورش 15 خرداد، عصار از آیت الله پرسیده بود: حالا کجا هستند یارانت! و خمینی پاسخی تاریخی به وی داده بود: "آنها در گهواره اند"! 15 سال بعد همین یاران در گهواره بزرگترین نقش را در انقلاب 57 ایفاء کردند و سرهنگ عصار را نیز همان ها دستگیر کردند.
آنچه در اين قلعه و حمامش اتفاق افتاد يكی از شرم آورترين گوشه های تاريخ بشريت است.
بيش از 6 هزار نفر در اين زندان و زير شكنجه ها جان دادند و بيش از 60 هزار نفر نيز در طول عمر اين زندان در آن شكنجه و زندانی شدند. حمام اين قلعه كه اتاق شكنجه بود و به حمام نيز معروف بود تا پایان عمر این زندان بوی خون می داد.
قصه تلخ و خونین اختناق و استبداد، سرکوب و دیکتاتوری درایران فصول و گوشه هائی از این دست کم ندارد و آنها که پشت بند 209 سپاه و وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی در زندان اوین سنگر گرفته اند یا از این تاریخ و سرانجام آن بی خبرند و یا می دانند و تصور می کنند سرنوشت اختناق با نقاب مذهب ابدی است و یا پایان آن اینگونه نیست. سرنوشت زندان قزل قلعه همان بود که سرنوشت زندان اوین خواهد شد. بر رئیس و فرمانده داخلی و خارجی اوین نیز همان خواهد رفت که بر رئیس و فرمانده قزل قلعه رفت. شاهرخ مسکوب شاهنامه را در همین زندان به زندانیان آموخت، مرتضی کیوان از همین زندان به میدان تیرباران برده شد، هوشنگ تیزابی نیز از همین قلعه سرخ عبور کرد. حتی شادروان فروهر و به آذین نیز آن را دیدند و در آن بسر بردند. خسرو روزبه نیز در همین زندان با گروهبان ساقی چهره به چهره شد!
در ابتدای دهه 1350 شاه فرمان تخریب این زندان و تبدیل آن به میدان تره بار را صادر کرد تا این بخش از تاریخ خونین سلطنت او از برابر دیدگان حذف شود. قزل قلعه را کوبیدند و آن را برای مدتی تبدیل به میدان تره بار هم کردند، اما قزل قلعه، برخلاف تصور شاه از ذهن تاریخ استبداد و دیکتاتوری حذف نشد و می بینید که امروز، پس از 30 سال و برای نسل جدید ایران که در پی تاریخ سیاسی- مبارزاتی ایران است، شرح پر نکبت این زندان ادامه دارد تا امروزی ها بدانند، بر دیروزی ها چه گذشت. پس از فرمان درهم کوبی قزل قلعه توسط شاه، مطبوعات اجازه یافتند از محوطه بیرونی قزل قلعه خالی، ساعاتی قبل از درهم کوبی آن عکس بگیرند و خبر تبدیل آن به میدان تره بار را منتشر کنند. تا آن زمان هیچ عکسی از قزل قلعه نگرفته بودند زیرا مانند حریمی امنیتی که امروز برای زندان اوین تعیین کرده اند، در آن دوران نیز برای زندان قزل قلعه حریم امنیتی تعیین کرده بودند. اگر شخصی و یا عکاسی می خواست با جان خود بازی کند، هوس عکس از قزل قلعه به سرش می زد.
در اینصورت بر او همان می رفت که بر زهرا کاظمی خبرنگار عکاس بین المللی هنگام گرفتن عکس از زندان اوین رفت.
درباره شرح این زندان می توانید مراجعه کنید به یادداشت های "افسانه ما" و یا "مهمان این آقایان" که بصورت دنباله دار در راه توده منتشر می شود.
 

           
 

واقعيت ها و استراتژی

نوشته " ژاك شامبز"

 ترجمه و تدوين "ن. کيانی" برای راه توده

 

هيتلر و آلمان ها

(ورنر پاريس ـ اديسيون سوسيال ـ 1982)

نوشته پي ير آنجل

 ترجمه عليرضا خيرخواه

 

بازی شیطاني

نوشته روبرت دريفوس

ترجمه فروزنده فرزاد

           
 

مقاله ها و نوشته های

تئوريک و تحليلی

* گرایش توسعه طلبانه سرمایه دینامیسم گلوبالیسم

 ترجمه ش. م. بهرنگ

*انقلاب نوین جهانی استوار برپایه های مادی ـ تکنیکی جهام واقعا موجود

تهیه و تدوین ک.رحمانی

*مارکسیسم کلید درک خلاق جهانی که می شناسیم و می سازیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

 

آثار بالينی

برخی بررسی ها درباره جهان بینی ها و جنبش های اجتماعی در ایران

احسان طبری

یادداشت ها و نوشته های فلسفی و اجتماعی

احسان طبری

ماتریالیسم دیالک تیک

امیر نیک آئین

 

سیاوش کسرايی
ـ باور (آخرین شعر خوانی)
ـ آرش کمانگير

ـ ما را مدد کنيد

 

 

دکتر نورالدين کيانوری
ـ نامه به علی خامنه ای از زندان اوین
ـ سنت، مذهب و مدرنیته
ـ سخنی با همه توده ای ها

   

بشنويد!

یک عمر فریاد آزادی را با صدای به آذین

 

 

محمد علی عمويی
ـ مصاحبه با نشریه نامه
ـ گفتگو با روزنامه آفتاب
ـ گفتگو با آفتاب امروز پیرامون درگذشت کیانوری

 

مريم فيروز
ـ گفتگو با روزنامه اومانیته
ـ گفتگو با رادیو ایرانیان پیرامون آخرین لحظات حیات نورالدین کیانوری

 

احسان طبری
ـ از میان ریگ ها و الماس ها
ـ نقش مذهب و پایگاه طبقاتی مبارزان مذهبی در ایران
ـ درباره ملت و مسئله ملی

 

ف.م. جوانشير
ـ حماسه داد
ـ آن که غبار از چهره سیاسی فردوسی روبید!

 

پرفسور آگاهی
ـ تاريخ احزاب در ایران

 

مهدی کيهان
ـ جنبش سنديکايی در ایران

 

 

"مردم"

و

 "نامه مردم"

سرگذشت ارگان مرکزی حزب توده ایران

------------------------

صفحات اول "مردم" و"نامه مردم"
از سال 1358 تا 1360

------------------------

مشی و سياست توده ای

 در سرمقاله های

"مردم" و "نامه مردم"

------------------------

اطلاعيه ها

و اعلاميه های

 حزب توده ایران

 از 56 تا 62

پرسش و پاسخ

آنچه حزب گفت

و
آنچه روی داد

نــويد
آذرخشی در آسمان استبداد به

سازمان نويد تبديل شد

فاجعه ملی

قتل عام سال 1367

 کودتای 28 مرداد

اسناد، تصاوير و مقالات تحقيقی

- .......

رحمان هاتفی

ـ شکوفه های دوست داشتن!
ـ تيزابی، از طايفه ماندگاران!

ـ آن سرخ گل، گلسرخی بود

           
 

...جنبش های اجتماعی در ایران- طبری

از مهرپرستی تا استبداد دینی

40 قرن جدال

مذهب و آئین در ایران

 

1400 سال مقاومت ایرانی ها

برای حفظ هویت خویش

--------------------

جنگ و جهانی شدن

ترجمه جعفر پویا

 

تاریخ به روایت مطبوعات

--------------------

فلسفه را مردمی کنیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

  تماس با ما  

حساب بانکی

Vernis

PostbankEssen

KontoNr. 0517751430

BLZ: 360 100 43

Germany

Tel:+49-30-36759721

Email : contact@rahetudeh.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-

Germany

 

نقل مطالب منتشر شده دراین سایت

 با ذکر منبع آزاد است