راه توده

شماره  664 پنجشنبه 19 مهر ماه 1397

سلیمان میرزا

حیدر عمواوغلی

محمدرضا قدوه

عبدالصمد کامبخش

روزشمار وقایع از مشروطه تا انقلاب 57

شاه تاب تحمل هیچ نظامی

و غیر نظامی کاردانی را نداشت!

به سال 1326 رسیده ایم. سرکوب خونین دولت خود مختار آذربایجان و کردستان با محاکمه صحرانی و به دار کشیدن رهبران دولت خودمختار کردستان ایران به نقطه پایان خود رسید. شاه، سر مست از این پیروزی، نخست دست به تجدید ساختار فرماندهی ارتش زد. عده ای را درجه داد و فرمانده کرد، برخی را که بازنشسته شده بودند به خدمت فراخواند و در مجموع خود، برداشتن گام های بلند برای تبدیل ارتش به نیروی حامی خود را آغاز کرد. کاری که از بعد از جنگ با عراق، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی کرد. شاه پس از سرکوب خونین مردم کردستان و آذربایجان و جابجائی ها در فرماندهی ارتش و تبدیل آن به پایگاه قدرت خود، رقابت با احمد قوام نخست وزیر را تا حد مقابله با او آغاز کرد. او دیگر به قوام نیازمند نبود. نخست وزیری که در زمان رضا شاه نیز یک دوره نخست وزیر بود و حالا شاه جوان را پسر بچه ای می دانست که بزرگ شده است. قوام برای شاه تره هم خرد نمی کرد و خود را فاتح سیاسی آذربایجان و کردستان میدانست و این همان نکته ای بود که شاه نمی توانست تحمل کند.


اتاق بازرگانی:

راه حل بحران

گرفتن گلوی

مردم است!

--------------------

مارکسیسم و شرق 5

تاریخ جهان

یک تاریخ واحد است نه دو تاریخ جدا از هم

--------------------

باتلاق عمیقی

که عربستان

پا در آن گذاشته

پاتریک کاک برن

منبع : counterpunch.org

برگردان: فروزنده فرزاد

--------------------

کارخانه قند

و تصفیه شکر را

با هم نابود کردند!

--------------------

ارسال گاز روسیه

 از طریق ایران به هندوستان

اقتصاد ایران

رونق خواهد گرفت اگر کارشکنی نشود!

ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفتدیاری

--------------------

زالوی کاخ سفید

خون جهان را

به نفع امریکا

می خواد بکشد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------

نتخابات پارلمانی عراق

توزیع قدرت را

در عراق

زیر و رو کرد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

اخبار کوتاه
کمتر منتشر شده جهان
ترجمه. کیوان خسروی
 

سرمقاله راه توده 644

آیا امکان آن هست

که از فروپاشی ایران جلوگیری شود؟

 

در سیاست عمدتا منافع قشرها و طبقات اجتماعی بازتاب می‌یابد و در نهایت تعیین کننده است. حکومت و رهبری هم در هر کشور اصولا نماینده منافع طبقات و گروه‌های ذینفوذ و صاحب ثروت است که با هزاران رشته به هم پیوند خورده‌اند. هرقدر در کشوری ثروت بیشتر نقش تعیین کننده داشته باشد این پیوند میان حکومت و منافع خصوصی و طبقات دارا چمشگیرتر است.

سیاست‌های کلی هر حکومت و نظامی براساس منافع تعیین می‌شود . ما درکنار این اصل علمی، شخصیت‌های سیاسی را هم داریم. این شخصیت‌های سیاسی را نمی‌توان تنها بر مبنای عوامل طبقاتی دسته بندی کرد. شخصیت سیاسی منافع و استقلال ویژه خود را هم دارد و می‌تواند تغییر جهت هم بدهد و در خدمت سیاست‌های مختلفی قرار بگیرد.

مثلا آیت‌الله خامنه‌ای را اگر به عنوان یک شخصیت سیاسی در نظر بگیریم می‌دانیم که او از آغاز انقلاب با نزدیکی به انجمن حجتیه، بازار و سرمایه‌داری تجاری شناخته می‌شد. مخالفت هایش با میرحسین موسوی یا شخص آیت‌الله خمینی نیز در همین چارچوب بود. این بخش تعیین کننده طبقاتی در شخصیت اوست. درک او از یک نظم اقتصادی همان حاکمیت تجارت است. از اقتصاد ملی یک نظم صنعتی و تولیدکننده و ایجاد کننده اشتغال و نیازمند حضور فعالانه جوانان و زنان و متکی به نیروی کار را درک نمی‌کند. برعکس همه اینها را به عنوان تهدید آن نظم می‌بیند. بنابراین سیاست هایش هم در همین جهت است. یعنی اجازه ندادن به اینکه آرامش لازمر برای یک اقتصاد مبتنی بر تولید و صنعت در کشور پا بگیرد. بازی‌های نوبتی تحت عنوان "مقابله با تهاجم فرهنگی"، ادبیات "دشمن" شناسی، "ریزش و رویش"، "من انقلابی هستم، دیپلمات نیستم"، "قرارگاه" اقتصاد مقاومتی، مسلط کردن مداحان و اوباش، قرار دادن سپاه و بسیج بر فراز قانون و سلب کننده امنیت شهروندان و بخش خصوصی تولیدکننده و … همگی در این جهت است. این سیاست‌ها طبعا همسو با جهت گیری‌های سرمایه‌داری تجاریست که سود آن در بلاتکلیفی و عدم آرامش در کشور است.

در عین حال آیت‌الله خامنه‌ای می‌داند که در عرصه سیاسی ایران نیروهای موازی با وی وجود دارند که در دولت منتخب و نهادهای انتخابی متشکل شده‌اند. بنابراین کوشش وی در جهت تضعیف دولت و محدود کردن این نهادهای انتخابی نیز هست. بنابراین وجه دیگر سیاست‌های وی کوشش برای تضعیف قدرت اقتصادی و سیاسی دولت نیز هست. حمله مداوم وی به بخش دولتی و تصویب سیاست‌های اصل 44 که قصد آن تضعیف قدرت اقتصادی دولت بسود قدرت اقتصادی نهادها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به رهبری بود وجه دیگری از کوشش وی برای تقویت جایگاه خود و تضعیف قدرت نهادهای منتخب است که نتیجه آن امروز پس از سی سال دولت را به افلاس کشانده و آن را ناتوان از مقابله با نهادهای وابسته به رهبر کرده است و در عین حال کشور را به سوی فروپاشی برده است. براثر این سیاست‌های در سی سال گذشته مدام قدرت دولت ضعیف تر، رابطه آن با مردم دورتر، خدمات آن به مردم کمتر شده است و همه اینها بصورت یک بی‌اعتمادی ملی و شکاف بیسابقه میان مردم و حکومت درآمده است....ادامه

------------------------------------------

مصاحبه تاریخی مجله

"تهران مصور" با کیانوری

رویدادهائی

که حزب توده ایران در

 انقلاب 57 دید

 و تجربه کرد!

------------------------------------------

مجموعه مقالاتی که در سال 1360

زنده یاد طبری برای مجله چیستا نوشت و با نام های مستعار، دراین نشریه منتشر شد.باضافه مقاله ای که در اختیار شادروان پرویز شهریاری گذاشته بود و برای نخستین بار منتنشر می شود.

پادشاه خورشید

یا

انقلاب به زبان ساده

"احسان طبری"

------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany
با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com
 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است