راه توده

شماره 720 پنجشنبه 28 اذرماه 1398

پرفسور تاریخ "عبدالحسین آگاهی" عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران و دکتر حسین جودت استاد دانشگاه تهران و از قدیمی ترین اعضای هیات سیاسی حزب توده ایران که در قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 اعدام شدند. جنایتی که فراموشی آن ناممکن است. رفقیدوست با  افتخار از یورش و اعدام رهبران و کادرهای حزب یاد می کند.

دکتر حسین جودت

 عبدالحسین آگاهی

خاطرات محسن رفیقدوست - 7

شرایط دریافت 500 موشک "تاو"

یورش به حزب توده  ایران بود!

این بخش پایانی خلاصه برداری از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست است که می خوانید. در این بخش با گوشه هایی از ماجرای سفر مک فارلن به ایران، معامله دریافت موشک "تاو" در برابر حذف حزب توده ایران از صحنه سیاسی انقلاب، تاکید آیت الله خمینی بر دو نوع رهبری فردی و شورائی تا پیش از درگذشت، و نکته ظریفی درباره املاک بهائی ها و املاک بهائیت را می خوانید. همچنین با انتخاب روحانیونی برای تجدید نظر در قانون اساسی از میان روحانیت مبارز که تمامی آنها در دوران رهبری آقای خامنه ای کنار گذاشته شده و در انزوا قرار گرفتند.  رفیقدوست سرانجام با یک پرونده مالی – بانکی بزرگ (اختلاس) از صحنه کنار رفت. در این پرونده فردی بنام فاضل خداداد اعدام شد و رفیقدوست و برادرش در امان ماندند.


تضاد شاه

و قانون اساسی

 تضاد رهبر

و قانون اساسی!

-------------------------

ج. اسلامی

برای بقای خود

ایران را

به باد فنا میدهد!

-------------------------

فشار را روی

 شورای نگبهان متمرکز کنیم

تحریم انتخابات

دوگام

به عقب است!

-------------------------

زاد و ولد

بی مالیات

خصولتی ها

در ج. اسلامی!

-------------------------

چرا فرماندهان

از انتخابات

و مجلس واقعی

وحشت دارند؟

-------------------------

اصلاحات امریکائی

در جمهوری ازبکستان

آلکسی پاخولین- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

کفه ترازوی

پیشرفت

 و عقب ماندگی

در ایران و اروپا

"دکتر سروش سهرابی"

-------------------------

ونزوئلا، خود را

آماده حمله امریکا

به این کشور می کند

روسیه امروز- راشا تودی

"آزاده اسفندیاری"

-------------------------

امریکا می خواهد

از اعتراضات لبنان

ماهی طلائی

خود را صید کند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------

سرمقاله راه توده 720

از هر گامی، که بتواند کشور را

از پرتگاه نجات دهد باید استقبال کرد!

این هفته و در واوج جنجال و حملات به حسن روحانی، روزنت اینترنتی "پیک نت" طی تحلیلی درباره دلایل شتاب این حملات نوشت: 

"فشار به شخص روحانی تا حد پیشنهاد استعفا به وی و یا حتی حمایت سخنگوی شورای نگهبان از "همه پرسی" اما، فعلا بدون نام بردن از سوژه این همه پرسی که قطعا "ماندن یا رفتن" روحانی است، چرا اینگونه شتاب گرفته است؟ می خواهند انتخابات مجلس را بدهند بدست سرپرست ریاست جمهوری و مجلس را یکدست در اختیار بگیرند؟ این هم میتواند از جمله دلائل این فشار باشد اما اصل ماجرا هنوز این نیست. شواهد نشان میدهد که او اختیار مذاکره با امریکا را با شروطی گرفته و سرگرم چانه زنی و مقدمه چینی برای آنست که اگر به نتیجه برسد، لغو تحریم ‌ها آغاز می شود، برجام دوباره زنده و فشار از گردن مردم برداشته می شود و بدین ترتیب آنها هرچه دراین 6 سال رشته بودند، پنبه می شود. انتخابات رونق می گیرد و حتی از لیست شورای نگهبان هم مجلس یکدست به چنگشان نمی افتد. هم مجلس را از دست می دهند و هم برگ برنده مذاکره با امریکا را که خود را آماده آن کرده‌اند. سفر وزیرخارجه عمان به تهران و مذاکراتش با ظریف و شخص روحانی که جزئیات آن اعلام نشده، آزادی زندانیان امریکائی در ایران و زندانیان ایرانی در امریکا، رایزنی‌های تازه از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است، برخی اظهار نظرهای تازه از سوی مقامات امریکائی برای مذاکره با ایران، سرعت گرفتن تلاش‌ها برای مصالحه و آشتی با عربستان و بالاخره سفر روحانی به ژاپن و دیدار و  مذاکره با نخست وزیر این کشور که مهمترین پل ارتباطی با امریکا محسوب می شود، همگی باندازه کافی گویای وحشت و عجله دولت سایه برای ساقط کردن دولت روحانی است. در این میان، روحانی با خونسردی و آگاهی از خشم مردم زیر فشار تحریم‌ها و بحران اقتصادی که در آبانماه به شورش انجامید، و با آگاهی از دلیل شتاب مخالفان برای زمین زدن او، به سوی هدف پیش می رود و میداند که در صورت رسیدن به این هدف، به یکباره مجسمه برفی مخالفان دولت آب خواهد شد. گفته می شود که در رده‌های دوم فرماندهی سپاه نیز حمایت از روحانی جدی است و این خود تبدیل به یکی از نگرانی‌های برخی فرماندهان بلند مرتبه سپاه شده است. ضمن آنکه در میان همین فرماندهان نیز نظرات یکدست نیست و منطق روحانی مبنی بر حل مشکلات با سیاست و نرمش، روز به روز و گام به گام روی آنها تاثیر گذاشته است."

--------------------------------------------------------------------------------------

فیلم را ببینید!

 

بزرگداشت "به آذین" در تهران

https://www.youtube.com/watch?v=Hgi_156FNeQ

یک ضرب المثل ایرانی می گوید "زمستان می رود، اما رو سیاهی برای ذغال می ماند". این ضرب المثل مصداق کامل اعتراف گیری های زیر شکنجه در جمهوری اسلامی که به تقلید از رژیم شاه و حتی کامل تر از آن است. هیاهوها و بهره گیری های تبلیغاتی از اعتراف همیشه زیر شکنجه تاریخ مصرفش برای حکومتیان کوتاه مدت است. آنچه را دراین فیلم می بینید، مراسم یادبودی است که برای یکی از برجسته ترین مترجمین ایران، یعنی محمود اعتماد زاده "به آذین" با حضور اندیشه ورزان و هنرمندان کشور در تهران گرفته شد. یاد بود مترجمی که دبیر و بنیانگذار کانون نویسندگان ایران بود، یک دست خود را در جریان جنگ دوم جهانی و حمله متفقین به ایران از دست داد، دوبار در زمان شاه به زندان افتاد و سرانجام نیز در جمهوری اسلامی 7 سالش به زندان توحید و اوین گذشت. پیش از خاموشی ابدی، شرح شکنجه هایش برای اعتراف گیری را نوشت و تا آنجا که در توان پخش داشت؛ آن را پخش کرد. این خاطرات در راه توده دوبار منتشر شده است. شما را به دیدن این مراسم که با همت مجله بخارا برگزار شده دعوت می کنیم.

--------------------------------------------------------------------------

 

لنین را چگونه بشناسیم

لنینیسم راچگونه بیآموزیم؟

"کيوان خسروی"

------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است