راه توده

شماره 696 پنجشنبه 6 تیر ماه 1398

 

داود نوروزی و محمود ژندی دو روزنامه نگار برجسته توده ای در دهه 1330 بودند. نوروزی درعین حال مسئول تبلیغات حزبی بود و ژندی سردبیر روزنامه ارگان مرکزی حزب توده ایران "بسوی آینده". پس از کودتای 28 مرداد ژندی دستگیر و سالها زندانی شد و نوروزی توانست از ایران خارج شود و سالها در آلمان دمکراتیک زندگی و فعالیت حزبی کرد.

محمود ژندی

داوود نوروزی

زندگی سیاسی علی امینی – 2

میراث حکومت شاه

به رهبر ج. اسلامی رسید!

دوران نخست وزیری علی امینی کوتاه بود و شاه این آخرین شانس برای اصلاحات و نرفتن کشور به سمت انقلاب را از دست داد. شاه نتوانست قانون اساسی را تحمل کرده و به جای حکومت به همان سلطنت مندرج در قانون اساسی رضایت بدهد. او که از سد دو نخست وزیر قدر، یعنی رزم آراء و مصدق (اولی با ترور و دومی با کودتا) عبور کرده بود، همچنان در حال و هوای یک نخست وزیر دستآموز و تابع دستورات خود می گشت. یعنی چهره ای نظیر امیرعباس هویدا که سرانجام نیز او را یافت و نزدیک به 14 سال (تا آغاز نخستین نشانه های یک انقلاب در سال 1356) او را در سمت نخست وزیر به مردم تحمیل کرد.


در ارتباط با شروط مذاکره

 حرف منطقی را

باید بموقع گفت

و مطرح کرد!

-------------------------

آقای خامنه ای

چرا به جمکران

دخیل بسته است؟

-----------------------------

تمام ظرفیت ها و شعارهای

عدالتخواهانه

از حکومت گرفته شده

ظرفیت های

جنبش چپ

در ج.اسلامی

-------------------------

هیچکس نخوانده

 "ملُا" نشده!

-------------------------

امریکا نفت

برحریق تنش

 با ایران می ریزد

نیکلای بابکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

بیانیه حزب کمونیست آلمان

علیه تهاجم نظامی

به ایران

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

-------------------------

از هم اکنون باید

نگران دوران

پس از روحانی بود

-------------------------

پرتگاه جنگ

در برابر

امریکا و ایران

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - الناز گرجی

-------------------------

در مینسک، پایتخت بلاروس

دیدارهای سیاسی

در سایه

المپیک اروپائی

ترجمه از منابع روسی و بلاروسی

"آزاده اسفندیاری"

-------------------------

سرمقاله 696

نیاز جامعه به تغییرات ناگزیر

اصلاح طلبان را پشت سر گذاشته!

 

انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس شورا با پیروزی جناح راست خاتمه یافت. برخی‌ها کنار کشیدن اصلاح طبان داخل مجلس را نوعی "تاکتیک" می دانند تا مواضع و نظرات پیروزشدگان عملا در جامعه وحشت ایجاد کند و مردم را به شرکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده تشویق کند. حتی اگر چنین باشد، این روش بنظر نمی رسد دیگر نتیجه بخش باشد زیرا اساس آن بر روی این فکر قرار دارد که نیازی به داشتن طرح و برنامه و سیاست متفاوتی با جناح راست نیست، فقط کافیست مردم را از آنها ترساند.

در واقع آن چیزی که بخشی از اصلاح طلبان در چند دوره اخیر با طرح آن موفق شدند مردم را به پای صندوق‌های رای بکشانند یعنی سیاست خارجی و "خطر جنگ" در حال از دست دادن ظرفیت‌های بسیج برای انتخابات آینده است. زیرا تا یک سال آینده یا جنگی در می گیرد یا نمی گیرد، اگر بگیرد که مسئله تمام شده است و اگر در نگیرد که در انصورت مسئله خطر جنگ برعکس می تواند به یک ظرفیت بزرگ برای جناح راست تبدیل شود. یعنی از یکسو مدعی شوند که با تقویت قوای نظامی ایران توانستند جلوی جنگ را بگیرند و از سوی دیگر کلید مذاکره با امریکا در دست آنهاست و تنها در صورتی که خودشان در حکومت باشند اجازه مذاکره با امریکا را خواهند داد. در اینصورت پیروزی آنها در انتخاباتی که در این چارچوب و زیر سایه این خطر برگزار می شود می تواند تضمین شود.

مشکل بزرگ اصلاح طلبان در زمینه سیاست خارجی آن بود که مسئله جلوگیری از خطر جنگ را تنها از زاویه دیپلماتیک و گفتگو مورد توجه قرار دادند و به جنبه بازدارندگی آن توجه نکردند یا بعضا به تقابل‌های بشدت فرصت طلبانه روی آوردند. مثلا حضور ایران در سوریه برای قلع و قمع داعش یا گسترش روابط ایران با روسیه دو جنبه بسیار مهم در بازدارندگی بود و هست که اصلاح طبان کوشیدند خط کشی خود را با جناح راست به این عرصه بکشانند یعنی انتقاد از حضور ایران در سوریه از یکسو و روسیه ستیزی از سوی دیگر. با این فرصت طلبی‌ها موفقیت‌هایی هم بدست آوردند، بخشی از افکار عمومی را هم توانستند برای مدتی با خود همراه کنند ولی امروز در هر دو عرصه به بن بست رسیده‌اند. امروز بخش بزرگی از مردم ایران می دانند که اگر داعش در سوریه سرکوب نمی شد، اکنون باید در مرزهای ایران با آن می جنگیدیم، همانطور که اگر پشتیبانی اقتصادی و دیپلماتیک و نظامی روسیه و وزن جهانی آن نباشد، خطر جنگ و حمله به ایران به مراتب بیش از امروز بود. چنانکه امروز سلطنت طلبان و اپوزیسیون مضحک "ری استارت" و همه کسانی که ترامپ را به حمله به ایران تشویق می کنند، در روسیه ستیزی به مراتب تندتر و خشن تر از اصلاح طلبان هستند. ادامه...

----------------------------------------------------------------------------------

گزیده های خاطرات اعتماد السلطنه به همت شاملو- 2

سگ زرد همیشه برادر شغال است!

----------------------------------------------------------------------------------

مصاحبه با اکرم امام اوغلو

 شهردار جدید استانبول

تاریکخانه شهرداری

استانبول 16 میلیونی را به روی مردم

باز می کنم

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------------------------------------------------------------

خاطرات شعبان جعفری - 12

شعبان بی مخ فهمید، اما شاه نفهمید

به بخش جالبی از خاطرات شعبان جعفری رسیده ایم. فردی که در 15 سالگی به جرم دعوا و عربده کشی زندانی شد، از زندان بیرون آمد و عضو فدائیان اسلام شد و در کنار آیت الله کاشانی و سید نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام قرار گرفت، بتدریج به ملیون و مصدقی ها نزدیک شد و در رکاب آنها حرکت کرد، خیلی زود از هر دو جدا شد و طرفدار شاه شد. صبح 28 مرداد بدستور سرلشگر زاهدی از زندان بیرون آمد و به کودتاچی ها پیوست و شد یکی از معروف ترین چهره های این کودتا. در این بخشی که میخوانید او نظرش را در باره شاه و رویدادهای پیش از انقلاب می گوید و از آشنائی های قدیمی اش با امثال الله کرم و حاج بخشی ها که در جمهوری اسلامی که جانشین او شدند. حیرت آور است که شعبان جعفری که به "شعبان بی مخ" معروف بود، اشتباهات شاه را فهمید و خود شاه و اطرافیان باصطلاح روشنفکرش نفهمیدند. شعبان فهمید که شاه دهن بین است، از انتقاد بدش می آید و در هر کار کوچک و بزرگ مملکتی دخالت می کند و پیاپی مرتکب اشتباه می شود اما خود شاه و اطرافیانش این را نفهمیدند تا وقتی که میلیون ها ایرانی مرگ شاه را تبدیل به شعار کردند و او در تلفنی به علی امینی گفت: «آقا! داریم آب می شویم و مثل پیر زن ها باید فرار کنیم از مملکت!»

بخش دیگری از خاطرات شعبان جعفری را به نقل از کتاب خاطرات وی که به همت خانم هما سرشار تدوین و منتشر شده می خوانید:

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است