خاطرات تلگرافچی رضاشاه!

هوش وافر، خشم هول انگیز

و سوء ظن همیشگی رضا شاه

از کتاب هائی که در دوارن ریاست جمهوری محمد خاتمی اجازه انتشار گرفت و در سال 1385 منتشر شد، خاطرات و يا "يادمانده های" تلگرافچی دربار رضا شاه بنام "محمد ارجمند" است. کتاب را آنقدر کش داده و حاشیه بر آن افزوده اند تا به 290 صفحه برسد. درحاليکه اگر حاشيه ها و زوائدش را بزنند شايد 40- 50 صفحه خاطرات مستقيم نويسنده از رضا شاه باشد، که بسيار هم خواندنی است.

نويسنده آشکارا شيفته رضاشاه است و اين را در جای جای کتابش هم می گويد و هم نشان ميدهد. بنابراين؛ کتاب را نه يکی از تبليغاتچی های جمهوری اسلامی نوشته و نه يکی از چپ ها و يا توده ايها. اعتبار مضاعف کتاب هم در همين است.

 

راهتوده

شماره 711  پنجشنبه 18 مهر ماه 1398

 

هوشنگ قربان نژاد از زندانیان کودتای 28 مرداد بود که 15 سال در زندان کودتا ماند. پس از انقلاب عضو کمیته مرکزی حزب شد و در یورش به حزب دستگیر و اعدام شد. سرنوشتی که برای رفعت محمد زاده (اخگر) عضو مشاور هیات سیاسی حزب نیز در قتل عام 67 رقم خورد. اخگر از سال 60 از معدود مخالفان ادامه سیاست حزب در برابر ج. اسلامی بود.

رفعت محمد زاده

هوشنگ قربان نژاد


برخلاف فرمان رهبر

مبارزه با فساد باید

 "کِش" داده میشد!

----------------------------

مطبوعات ایران

چرا اینگونه

سقوط کرده اند؟

----------------------------

نگاهی به مقاله کیهان

علیه عدالت و آزادی

دو جناح

علیه یک جناح

در انتخابات آینده

----------------------------

کار دشوار

روزنامه حزبی

در شرایط انقلاب

علمی و اطلاعاتی

----------------------------

شطرنج دشوار

سیاسی برای

مهار تهاجم ترکیه

به کردهای سوریه

"فروزنده فرزاد"

----------------------------

نقشه های مرموز

برای بهره گیری

از شورش عراق

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه کیوان خسروی

----------------------------

مارکسیسم و شرق - 18

همسانی سرنوشت

 تمدن سرمایه داری

و تمدن رُم

کیوان ثابت قدم

----------------------------

حضور امریکا

در آسیای میانه

با چراغ خاموش

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه آزاده اسفندیاری

----------------------------

"فرد گرائی"

هیچ ثروتی را

به اروپا نیفرود

"دکتر سروش سهرابی"

----------------------------

عربستان

با مثلث شیعه

عراق- ایران- یمن کنار می آید؟

ترجمه و تدوین الناز گرجی

----------------------------

سرمقاله 711

جنبش مردم در چه مرحله ایست

و حکومت و مخالفانش در چه اندیشه ای؟

 

آیا انقلاب 57 ناگزیر بود؟ یا پیروزی آن بر رژیم سلطنت اجتناب ناپذیر بود؟

این دو سوال در واقع راجع به گذشته نیست بلکه درباره امروز است. در این زمینه حداقل دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد است که پیروزی انقلاب برآمده از اشتباه شاه یا انقلابیون بود. یعنی اگر شاه، زودتر دست به اصلاحات می زد، یا اگر برعکس بیرحمانه تر کشتار می کرد، رژیم او باقی می ماند. همانطور که اگر انقلابیون از سر مصالحه با شاه در می آمدند و بر سر سرنگونی پافشاری نمی کردند، یا زمانی که شاه صدای انقلاب مردم را شنید آنها هم صدای شاه را می شنیدند کار به انقلاب نمی کشید.

گروه دوم کسانی هستند که معقتدند انقلاب روندی اجتناب ناپذیر بود و بنابراین رژیم شاه چه اصلاحات می کرد، چه نمی کرد، چه مصالحه می کرد و چه کشتار، رفتنی بود. براساس این دیدگاه گسترش جنبش مردم به سمت پیروزی نیز امری اجتناب ناپذیر بود و بنابراین نه شاه و نه رهبری آیت الله خمینی نقشی در روند پیروزی انقلاب نداشتند.

اینکه در یک شرایط معین جهانی و داخلی در دهه 50 خورشیدی، تحت تاثیر روند انقلاب‌ها در جهان و تحولات در داخل کشور، تغییر در ایران اجتناب ناپذیر شده بود تردید نیست. مسئله آن است که آیا این تغییر باید حتما و به نحوی "اجتناب ناپذیر" با سرنگونی شاه یا سقوط سلطنت توام می شد؟ پاسخ به این پرسش قطعا منفی است. لنین در زمان خود معتقد بود که برای طبقه حاکمه شرایطی که مطلقا از آن راه گریزی نداشته باشد وجود ندارد. بنابراین سقوط طبقه حاکمه به هیچوجه همواره اجتناب ناپذیر نیست. ولی این بدان معنا نیست که حکومت همیشه و در هر لحظه و در هر شرایطی می تواند جلوی سقوط خود را بگیرد. بلکه سقوط حکومت تحت تاثیر شرایط و تحولات بتدریج می تواند اجتناب ناپذیر شود .

تجربه انقلاب 57 نشان می دهد که در روند تغییرات و تحولاتی که به این انقلاب 57 منجر شد سه پارامتر یا متغیر عمده دخالت می کرد که وزن و نقش آنها همراه با روند انقلاب و جنبش تغییر می کرد: ... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

دنیای عکس ها

دنیای همه ماست!

عکسها دنیائی از خاطرات هستند. برای همه ما که با دیدن عکسها می رویم به گذشته ها. گذشته هائی که بخشی از زندگی خود را هم ممکن است در آن ببینیم. مستقیم و یا شباهت. از رهبران چهره در نقاب خاک کشیده حزب توده ایران عکس بسیار است. از دوران مهاجرت آنها، از دوران کودکی و نوجوانی آنها، در کنار دوستان و اقوامشان که هریک سرنوشتی جداگانه یافتند و یا شاید هم مشترک. متاسفانه اقوام نزدیک این رفقا اهمیت تاریخی این عکسها را نمی دانند. از جمله دختران احسان طبری که انبوهی از عکسهای خانوادگی و سیاسی او را دارند و در آلبوم های خانوادگی گوشه ای نهاده اند و خاک می خورد. ما چندین بار سعی کردیم آنها را قانع کنیم که بعضی از این عکسها را یا خود منتشر کنند و یا دراختیار ما بگذارند تا منتشر کنیم. حسن نیت را داشتند و رضایت هم داشتند اما گرفتاری های زندگی شخصی امانشان نداد. از جمله عکسهای شرکت و حضور احسان طبری در کنگره های احزاب برادر و یا عکسهائی در کنار برخی رهبران بزرگ حزب توده ایران مانند "قدوه"، "کامبخش" و ... که یکی دوتا از آنها را دادند و ما نیز منتشر کردیم اما آنچه منتشر کردیم اندکی بود از انبوه. به سهم خود خرسندیم که اخیرا رفقا و دوستان در جستجوهائی که روی اینترنت می کنند به برخی عکسها برخورد کرده و آنها را برای ما ارسال می کنند. از جمله دو عکسی که در این شماره راه توده منتشر کرده ایم. عکسی از دوران دانشجوئی کیانوری و عکسی از جوانی دکتر اختر کیانوری همسر عبدالصمد کامبخش در کنار یکدیگر.

در عکس دوران تحصیل کیانوری از راست به چپ: دکتر نورالدین کیانوری (اسپیرانت دوره دکترا در شهر آخن آلمان), دکتر صدرالدین شهمنش سلطان آبادی اولین دکترای ایرانی رشته برق (پسر عمه)،  استاد سرتیب محمود کیانوری دانشجوی آکادمی نظامی سوئد (برادر بزرگتر نورالدین کیانوری)،  (?) بهزادی مازندرانی (پسر عمه کیانوری)

عکس دوم اختر کیانوری در کنار عبدالصمد کامبخش همسر و از رهبران برجسته کمونیسم جهانی در دوران خود. دکتر اختر کامبخش نخستین بنیانگذار سازمان دمکراتیک زنان ایران و نخستین پزشک ایرانی زنان بود!

-----------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است