اولین کودتای نظامی ها در ایران- 7

کودتای 1336 علیه شاه را

انگلیس ها لوُ دادند!

این شاید از نادرترین گزارش های مخفی درباره شاه در نخستین سالهای پس از کودتای 28 مرداد باشد که منتشر شده است. گزارش را دکتر "بهزادی" صاحب امتیاز و سردبیر مجله سپید و سیاه نوشته و در کتاب "شبه خاطرات" او منتشر شده است. دکتر بهزادی در اواسط دهه 1370 در تهران در گذشت. او از جمله روزنامه نگاران ملی و طرفدار دکتر مصدق بود و مجله ای که منتشر می کرد، در زمان خود، پرخواننده ترین مجله ایران بود. دکتر بهزادی در کتاب خاطرات خود می نویسد که با سید ضیاء مدت های طولانی دیدار و گفتگو داشته و ماجرای کودتای 1336 و لو رفتن آن، از جمله نکاتی بوده که سید ضیاء برای او شرح داده به آن شرط که هنگام انتشار نه سیدضیاء در حیات باشد و نه بهزادی.

 

راه توده

شماره 734  پنجشنبه 28 فروردین  ماه1399

دو رهبر حزب توده ایران. کیانوری و اسکندری. اولی بیشتر انقلابی و دومی بیشتر سیاستمدار. انقلاب ایران زمینه انتقال سکان رهبری حزب از اسکندری به کیانوری را فراهم کرد و فاصله نظری آنها از یکدیگر را بیشتر. کار کیانوری به زندان جمهوری اسلامی ختم شد و اسکندری در مهاجرت چشم برجهان بست. کیانوری اعتماد انقلابی به خمینی داشت و اسکندری مشکوک به اهداف روحانیت. شاید ترکیبی از هر دو نظر از انقلاب و روحانیت به منطق نزدیک تر بود.

ایرج اسکندری

نورالدین کیانوری


جوانی گرائی از نوع میرسلیم

ایکاش رهبر

بجای دوگام به جلو

یک گام به عقب

برمیداشت!

---------------------------------

مسئول مستقیم

پیامدهای

کرونا درایران

شخص رهبر است!

--------------------------------------

در مقابله با کرونا آشکارتر شد

نگاهی تئوریک

به پیشی گرفتن چین

و عقب ماندگی امریکا

دکترسروش سهرابی

---------------------------------

گزارش خبرنگار اومانیته از ایران

جنبش اجتماعی

با چراغ خاموش

در ایران زنده است

ترجمه - جعفر پویا

---------------------------------

مصاحبه رونامه اومانیته

با مشاور اقتصادی دولت چین

غرب بجای حسادت

باید نظرات چین را

گوش کند و با آن

همکاری کند!

ترجمه - النازگرجی

--------------------------------------

گزارش جنگ نفتی

میان 3 قدرت

دارنده طلای سیاه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------

چین با "هواوی"

زیر پای ناتو را

خالی کرده است!

یولیا یوزیک، روسیه امروز- راشا تودی

گزینش و ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------------------------

ناتو "کرونا" گرفته

واعضای آن ماسک چینی می دزدند

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

--------------------------------------

سرمقاله 734

سپاه پاسداران در دوران برزخ

ایفای نقش سیاسی در ایران

اختلاف بین فرماندهان سپاه و به طور کلی‌ نیرو‌های نظامی امر عجیب و غیر منتظره نیست و برای هر رویداد و تغییرات مثبت یا منفی در ایران نباید از آن غافل بود. به نظر ما "اصطکاک" شدید در آینده میان آنها بسیار محتمل است: یا نظامیان طرف تفکر حجتیه و دفاع از سرمایه داران سپاهی را خواهند گرفت و به بهانه نجات کشور از بحران بقول خودشان کار را یکسره خواهند کرد و یا سرداران سپاه و ارتش که هوادار اعتدال و اصلاحات هستند به بهانه نجات نظام از دست ارتجاع و افراطیون کاری خواهند کرد شبیه انقلاب پرتغال در ۱۹۷۴. از همان ابتدا که ترور موشکی سردار سلیمانی اعلام شد، ما نوشتیم و تاکید کردیم که این ترور ممکن نبود مگر با همکاری عواملی از داخل محرمانه ترین بخش های اطلاعاتی سپاه و یا بیت رهبری که این خود نمونه ای آشکار از اختلاف و رقابت در درون سپاه است. حدود دو سال پیش بموجب اطلاعاتی که برای ما ارسال شده بود نوشتیم که موقعیت دو فرمانده سپاه در میان بدنه سپاه و حتی برخی از فرماندهان رده دوم سپاه بسیار بالاست. این دو فرمانده سپاه را معرفی کردیم: سرلشگر سلیمانی فرمانده سپاه قدس و سرلشگر باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح. هنوز سرلشگر عزیز جعفری از فرماندهی سپاه کنار گذاشته نشده بود و ما در همان گزارش نوشتیم که وی کوچکترین محبوبیتی در میان بدنه و فرماندهان سپاه ندارد. این نوع گزارش ها، حتی اگر در صدی از آن اغراق نیز باشد، نشان دهنده رقابت ها در میان فرماندهان سپاه است. رقابتی که ریشه ترور سلیمانی را باید در آن جستجو کرد. ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

مناظره ای تاریخی در تلویزیون

منطق احسان طبری

سفسطه آیت الله مصباح یزدی

دو مناظره سیاسی و فلسفی که پس از انقلاب 57 در تلویزیون ایران ضبط و برخی از آنها پخش و برخی توقیف شد، سند ماندگار شناخت آن فضائی است که انقلاب با خود به همراه آورد و حزب توده ایران با تمام توان و امکان خود، تلاش کرد اجازه ندهد این فضا بسته شود. با کمال تاسف این فضا نه تنها بسته شد بلکه توام شد با یورش به احزاب و سازمان های سیاسی و از جمله به حزب توده ایران که سیاست آن حمایت از انقلاب و جنبه های مثبت تصمیماتی بود که حاکمیت پس از انقلاب اتخاذ می کرد. این یورش ها سرانجام به قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 انجامید که در آن اکثر رهبران و کادرهای حزب توده ایران که در زندان بودند و دوران باصطلاح محکومیت را می گذراندند اعدام شدند. آیت الله مصباح یزدی که به نمایندگی از مرتجعین مذهبی در مناظره فلسفی با احسان طبری شرکت کرده بود، ماسک فلسفی را در دهه 60 از چهره برداشت و آنچه را در باطن داشت و پشت سفسطه های فلسفی در مناظره با طبری پنهان کرده بود آشکار ساخت. صحنه هائی از یکی از جلسات آن مناظره تلویزیونی را می بینید که در آن طبری خسته از سفسطه بازی مصباح یزدی نظر علمی خود را در پایان جلسه جمع بندی کرده و بی حاشیه بیان می کند. پس از یورش به حزب توده ایران او را زیر فشار قرار دادند تا خلاف آنچه در این مناطره ها گفته بود را بگوید. آن گفته های زیر فشار و در زندان آن بازتاب مطلوب حکومتیان و بویژه روحانیون و مذهبیون مرتجع را در پی نداشت و در ظرف زمان حل شد و آنچه در حافظه انقلاب 57 باقی ماند همین مناظره های تلویزیونی است که در بخش سیاسی آن نورالدین کیانوری با آیت الله بهشتی مناظره ای تاریخی کرد.

----------------------------------------------

به بهانه کمک به مبارزه باکرونا

بازار گرمی اتحادیه اروپا

در کشورهای یوگسلاوی سابق

ترجمه - عسگر داوودی

---------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

حساب بانکی
PostbankEssen
DE42360100430517751430
PBNKDEFF
BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است