ریاست جمهوری و بیت رهبری

دو نهاد در مقابل هم

تضاد میان دربار شاه و قانون اساسی که به انقلاب ختم شد، در جمهوری اسلامی تبدیل شد به تضاد میان بیت رهبری و قانون اساسی. تا کودتای 28 مرداد این تضاد بصورت رویاروئی نخست وزیر (مصدق) جریان داشت و با آن کودتا و بدست آوردن اختیار عزل و نصب نخست وزیر، تضاد اصلی میان استبداد شاه و قانون اساسی همه جانبه شد. از آن پس شاه زیر بار سلطنت و نه حکومت نرفت و خود را بعنوان سایه خدا بر زمین، رهبر مطلق العنان اعلام کرد. اکنون نیز خواست رو به گسترش مراجعه به افکار عمومی و همه پرسی درباره اختیارات رهبر است که می رود تا به رفراندوم درباره "ولایت فقیه" نیز بیانجامد، همان تضاد و تقابل مطرح است. این بار میان نهاد ریاست جمهوری و قانون اساسی با رهبر و اختیاراتی که برای خود قائل شده است.

 

راه توده

شماره 746 پنجشنبه 26 تیر ماه 1399

تاکنون دقیقا معلوم نشده که با پرفسور آگاهی عضو رهبری حزب توده ایران  در زندان ج. اسلامی چه کردند و چگونه کشته شد. محمدرضا قدوه عضو هیات سیاسی و مطلع ترین فرد رهبری از اسلام و روحانیت بود و از تدوین کنندگان سیاست دفاع از انقلاب 57 که در یک سفر خارجی در سال 58 دچار ایست قلبی شد و در گذشت.  او درس حوزه خوانده و با آیت الله خمینی از  دوران طلبگی آشنائی داشت و نامه رهبری حزب برای  خمینی را او به پاریس برد!

محمد رضا قدوه

عبدالحسین آگاهی


قرارداد ۲۵ ساله با چین

اهداف استراتژیک

و دشواریهای

 رسیدن به آنها

--------------------------------------

"دزد سوم"

در تدارک

جمهوری اسلامی

از نوع پاکستانی!

--------------------------------------

40 سال نفوذ

و ادعای کشف

نفوذی و جاسوس

--------------------------------------

حزب توده ایران

یگانه حزبی که با

 جسارت از اهداف

انقلاب بهمن

دفاع میکند

--------------------------------------

"سیاست ماشه"

دسته گلی که

احمدی نژاد

به امریکا هدیه کرد

"فروزنده فرزاد"

--------------------------------------

استراتژی چین:

پیروزی بدون جنگ

دمیتری مینین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

--------------------------------------

رقابت کم بازتاب

 آمریکا با چین

در آسیای میانه

روزنامه پراودا- سرگیی کاژمیاکین

"آزاده اسفندیاری"

--------------------------------------

30 سال پس از

خروج ارتش سرخ

از افغانستان

ترجمه و تدوین - الناز گرجی

--------------------------------------

سرمقاله 746

قرار داد 25 ساله با چین

از جنجال سازی ها تا واقعیات

در هفته‌های اخیر سرنوشت سند همکاری 25 ساله ایران با چین به موضوع بحث رسانه‌ها و مردم تبدیل شده است. درباره این تفاهم چه می توان گفت؟

1- گفته می شود تفاهم با چین به منزله سیاست "نگاه به شرق" ایران، دربرابر "نگاه به غرب" دهه‌های اخیر است. گویی دو نگاه برای توسعه یکی به غرب و یکی به شرق وجود دارد و ایران با انتخاب چین می خواهد به سمت شرق نگاه کند. در حالیکه نگاه به چین مربوط به ایران نیست. هم اکنون چین (و نه آمریکا) بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپاست. همانگونه که چین تا سال گذشته بزرگترین شریک تجاری آمریکا نیز بود و واردات آمریکا از چین در کمترین میزان خود در سال 2019 حدود 470 میلیارد دلار بود. مضحک اینجاست که این کشورها که چین شریک اول تجاری آنهاست، ما و دیگر کشورها را از همکاری با چین نهی می‌کنند!

روابط با چین اگر به معنای "نگاه به شرق" باشد یک پدیده ناگزیر جهانی است. از این نظر انتخاب میان اروپا و آمریکا یا چین نیست. اروپا و آمریکا که تمام بازارهای آنها با کالاهای چینی پر شده حتی یک قلم از آنچه را از چین بر می آید، یا نمی توانند انجام دهند و یا برای آن بهایی چند برابر طلب می کنند. امروز آمریکا و اروپا به محل تولید و فروش تجهیزات نظامی به بهایی سرسام آور برای دیکتاتوری‌های وابسته و صادرات کالاهای لوکس برای قشرهای فوق مرفه کشورهای عقب مانده تبدیل شده‌اند.

بنابراین بحث نه بر سر نگاه به غرب یا به شرق، نه بر سر انتخاب میان چین با اروپا یا آمریکا، بلکه بر سر دو نوع روابط با چین است. یا حکومت ایران مانند امروز و گذشته به چین نفت و گاز صادر می کند و ارز آن را در اختیار تجار قرار می دهد که از چین جنس و کالا (اغلب با کیفیت نازل) وارد کنند. یا می خواهد درآمد حاصل از صدور نفت و گاز به چین در پروژه‌های عمرانی، برای توسعه راه‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر، کشتیرانی، کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی، خطوط آهن برقی، شهرهای هوشمند، شبکه‌های اینترنت و ... یعنی برای توسعه و رونق اقتصادی و خروج تدریجی از وابستگی به صدور نفت سرمایه گذاری شود. در پشت مخالفت‌های داخلی با این قرارداد، منافع سرمایه داری مالی و تجاری قرار دارد که نگران است که هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت موقعیت غارتگری کنونی خود را از دست بدهد.... ادامه

---------------------------------------------------------------------------

پرده برداری آیت الله طالقانی

از نقش مشکوک ومخرب فدائیان اسلام

مظفر بقائی بنیانگذار حزب زحمتکشان، خلیل ملکی بنیانگذار نیروی سوم و آیت الله کاشانی. سه متحدی که به امید دست نوازش شاه با کودتای 28 مرداد همراهی کردند، اما شاه پس از کودتا با آنها مانند دستمال یکبار مصرف برخورد کرد. آنها در لباس حمایت از مصدق به میدان آمدند اما آتش بیار اختلافات کاشانی و مصدق شدند. در این کارزار "فدائیان اسلام" نیز نقش مخرب و ارتجاعی خود را با چند ترور بازی کردند که آیت الله طالقانی پس از انقلاب 57 از این نقش پرده برداشت.

---------------------------------------------------------------------------

شایعه سازی

شبکه ای

علیه قرار داد

ایران و چین

یونگه ولت چاپ المان

ترجمه - عسگر داوودی

 

دیوار بلند

 بی اعتمادی

در مرز مشترک

مکزیک و امریکا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

---------------------------------------------------------------------------

 

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است