راه توده

شماره 792 چهارشنبه 2 تیرماه 1400

عباس ندیم و کوچک شوشتری. آنها یاران خسرو روزبه بودند. شوشتری پس از کودتای 28 مرداد زیر شکنجه کشته شد و عباس ندیم توانست پس از کودتا از ایران خارج شده و درکنار رهبری در مهاجرت قرار گیرد و به امین ترین یاران عبدالصمد کامبخش و نورالدین کیانوری تبدیل شود. او بدستور رهبری حزب، پس از انقلاب در آلمان دمکراتیک ماند و مسئول حفظ اسناد حزب شد که از داخل به خارج کشور منتقل می شد.

کوچک شوشتری

عباس ندیم

صبر تلخ - 21

کیانوری برجسته ترین رهبر

حزب بود، اما تک روی داشت

کیانوری، متاسفانه گاهی همین قدر که کاری به نظرش می رسید ضروری است عمل می کرد و شما در مقابل عمل انجام شده قرار می گرفتید. بعضی موارد خیلی مهم نبود، ولی گاهی خیلی مهم بود!

البته ما مواردی را هم داشتیم که این خصوصیت به نفع حزب تمام شده بود. در مجموع تاثیراتی که رفیق کیانوری در اتخاذ تصمیمات در هیئت سیاسی داشت، اصلا غیر قابل انکار است. واقعیت این است که من در بین دبیران حزب توده ایران هیچ کدامشان را به توانمندی کیا ندیدم! چه از لحاظ کار تشکیلاتی و چه از نظر تیزی و سرعت انتقال.


میوه گندیده

انتخابات 1400

در دامن نظام افتاد

-------------------------

ترکیدن بادکنک

بسیج 30 میلیونی

در انتخابات 1400

-----------------------------

شناخت دوران

سرشت انسان

و شرح روان آنها

-----------------------------

آیا مردم ژاپن

برتر از

مردم ایران هستند؟

"دکتر سروش سهرابی"

-----------------------------

انتخاب و انتخابات

ادامه تکامل حیات

اجتماعی بشر است!

على جهرمی

-----------------------------

دو راهی

روسیه ستیزی

یا چین ستیزی؟

واشنگتن- فرزاد فروزنده

-------------------------

جهان فنآوری

درکنار 3 جهانی

که تاکنون می شناختیم

لئونید ساوین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

امریکا بیمناک

اتحاد استراتژیک

چین و روسیه است

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-------------------------

80 سال از تهاجم

ارتش هیتلری

به اتحاد شوروی گذشت

سویتسکایا راسیا -

ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------

گزارش خبرنگار اومانیته از ایران

امیدواری مردم

بر نا امیدی

غلبه می کند؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

-------------------------

سرمقاله 792

ج. اسلامی با انتخابات 1400

بحران عمومی را عمیق تر کرد!

 

مهندسی انتخابات 1400 با شکستی سنگین برای حکومت پایان یافت. پیروزی ابراهیم رئیسی با آرای اعلام شده 17 میلیون رای، یعنی حتی کمتر از آرای اعلام شده 19 میلیونی که موجب باخت او در انتخابات 1396 از حسن روحانی شده بود چیزی فراتر از شکست و نشانه یک بحران است. تمام ارکان حکومت برای پیروزی رئیسی بسیج شدند و او - اگر آمار رسمی را هم قبول کنیم - دو میلیون رای کمتر از 4 سال پیش بدست آورده که شکست خورد. و این غیر از آمار رسمی عدم مشارکت بالای 50 درصد مردم آن هم با وجود اعلام وجوب شرعی از سوی رهبر و مراجع تقلید است که خود علاوه بر اینکه نشاندهنده عمق بی اعتمادی مردم به نظام، نشانه یک بحران عمیق مذهبی هم هست.

اینکه رئیسی صحبت از کابینه کارشناسی و فراجناحی می کند نشانه این بحران است ولی راه حل آن نخواهد بود. چون اولا در درگیری باندهای حکومتی بر سر کسب پست و مقام های سیاسی و برخورداری از انواع و اقسام رانت های ناشی از آن معلوم نیست که رئیسی تا چه اندازه عزم و دست باز برای تشکیل یک کابینه کارشناسی و فراجناحی داشته باشد. ثانیا هر کسی دیگر حاضر نیست اعتبار خود را خرج رئیس جمهور بی اعتباری مانند رئیسی کند. و بالاخره روابط او با یک دوجین امام جمعه انتصابی که همه خود را ولی فقیه آینده می دانند و بویژه با بیت رهبر و رقابت او با مجتبی خامنه ای هم معلوم نیست با چه فراز و نشیب هایی توام خواهد شد.

نامه سردار وحید حقانی معاون امور ویژه بیت رهبر درباره نحوه مهندسی شدن پیروزی رئیسی و سپس دفاع پسر سردار وحید از پدرش که "مقام معظم رهبری" هم با این شکل برگزاری انتخابات و عمل شورای نگهبان مخالف بوده و به نام وی نباید نوشته شود نشانه آن است که رهبر هم این را می داند که در این انتخابات بیش از هر کس دیگر ضربه خورده است. همه کارگزاران سابق نظام و سرداران سپاه و افرادی مانند علی لاریجانی و طیف وسیع روحانیان حامی او همگی رد صلاحیت و مهندسی مفتضحانه انتخابات 1400 را از چشم آقای خامنه ای می بینند و نه عباسعلی کدخدایی. حتی اگر ادعای آقای خامنه ای به اینکه مخالف رد صلاحیت ها و روش شورای نگهبان بوده و باری از واقعیت در خود داشته باشد جز اقرار به ضعف و بی کفایتی تعبیر دیگری از آن نمی توان داشت. نامه سردار وحید و پسرش همچنین نشانه آن است که رهبر هم خودش را آماده می کند تا در یک بندبازی نوبتی تازه، از اپوزیسیون روسای جمهور به اپوزیسیون نظام تبدیل شود، اپوزیسیونی که سمت و سوی مخالفتش عموما با نوع مخالفت طرفداران سلطنت سابق و طرفداران "حکومت اسلامی" بجای جمهوری اسلامی همسوست و جهتش جمع کردن کامل بساط قانون اساسی است. بنابراین از اپوزیسیون شدن رهبر هم اگر خیری باشد نصیب سلطنت طلبان و طرفداران خلافت اسلامی خواهد شد و نه مردم... ادامه 

----------------------------------------------------------------------------------

یکسال پس از سقوط رژیم شاه و تشکیل جمهوری اسلامی، با بهره گیری از فضای سیاسی- انقلابی حاکم بر کشور، حزب توده ایران توانست مراسم یاد بودی بر مزار دکتر تقی ارانی برگزار کند و سپس مراسمی عمومی تر را با حضور خواهر ارانی، طبری و کیانوری در جمع صدها توده ای سازمان بدهد که در لینک زیر می بینید. باقر زاده و جودت که در مراسم یادبود ارانی حضور داشتند هر دو در قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 اعدام شدند.

https://www.facebook.com/shabgir.irani/videos/10219470333256608/

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است