سرمقاله راه توده 471

مردم نه جنگ می خواهند

نه طرفدار سیاست جنگی اند!

فرمانده کل سپاه پاسداران، "سرلشکر جعفری" در هفته ای که گذشت به اصفهان سفر کرده و در یک همایش نظامی سخنرانی کرد. بخش عمده سخنرانی وی، مانند دیگر فرماندهان سپاه ستایش از فرمانده کل قوا، یعنی رهبر جمهوری اسلامی بود که او را "امام خامنه ای رهبر انقلاب" لقب داد، و سپس مقابله با فتنه گذشته و فتنه های آینده و فتوحات در غزه و .... حرف ها و ادعاهائی که اعتبار آنها در حد تبلیغات حکومتی است و نه بیشتر. اما، وی در سخنرانی خود نکته ای را مطرح کرد که انگیزه ای شد برای این سرمقاله. فرمانده کل سپاه در سخنرانی خود گفت: « تردید نداریم که روزی ما با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی در منطقه وارد جنگ خواهیم شد، البته قطعاً شروع‌ کننده جنگ ما نخواهیم بود و این درگیری رخ خواهد داد و به همین منظور ما باید برای آن روز آمادگی کامل داشته باشیم.»...ادامه

 

راه توده

شماره 471 پنجشنبه 13 شهریور ماه 1393

ابوتراب باقرزاده

ف. م. جوانشیر

فاطمه مدرسی

مریم فیروز


سلطنت

در ج. اسلامی

گام به گام

احیاء شد!

------------------------------------

کودتاها- 2

از انقلاب

تا کودتا

در الجزایر

------------------------------------

خاطرات سایه

کتاب "پیرپرنیان اندیش"

مضراب ها

در تار و سه تار

چه می گویند!

------------------------------------

روسیه و چین

خواب های

امریکا و ناتو

برای سلطه

برجهان را

باطل کرده اند

سایت کوبائی "گفتگو"- ترجمه الف. آذرفریتاش

------------------------------------

دوری روسیه

از اروپا و امریکا

و نزدیکی به آسیا

روزنامه پراودا

   ترجمه آزاده اسفندیاری

------------------------------------

فاتحان بمباران

لیبی و قتل قذافی

از ناتوانی خود

سخن می گویند!

روزنامه اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------------------------

اروگوئه

مدلی تازه برای

مبارزه

با مواد مخدر

ژاله نیاکان

--------------------------------

 

آخرین یادداشت های دکتر حسین فاطمی- 3

خنجر شاه و دربار

در پهلوی جنبش ملی

آنچه را می خوانید، آخرین بخش از یادداشت های دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق است که در مخفیگاه پس از کودتای 28 مرداد نوشته است. آنچه او می نویسد، گوئی گزارشی از وضع امروز ایران در جمهوری اسلامی است. انتخابات، تقابل دربار با دولت، نظامی های همسو با شاه علیه مصدق، دسته بندی ها در درون جبهه ملی، رقابت ها و تنگ نظریهای درون این جبهه که همگی به سود شاه تمام شد. نه یکبار، که دهها بار این یادداشت های دکتر فاطمی را نه من و شما که همه آنها که امروز در کنار روحانی قرار گرفته اند، دیروز با جنبش سبز همسو بودند و پریروز در کنار خاتمی بودند باید بخوانند. اگر از گذشته اطلاع نداشته باشیم و از آن تجربه نیآموزیم فاجعه به بازتولید خود ادامه میدهد. ادامه

--------------------------------------

روزشمار تاریخ ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

قطعات یدکی ماشین سیاه

استبداد حکومتی تعویض می شود!

--------------------------------------

پس از کودتای 28 مرداد

اوباش تهران به دیدار شاه رفتند!

اینها 5 تن از رهبران اوباش تهران هستند که پیش از کودتای 28 مرداد حمله به اجتماعات سیاسی و دفاتر روزنامه ها را برعهده داشتند. آنها سرانجام نیز در کودتای 28 مرداد توانستند سیاهی لشکر خود را در جنوب تهران به حرکت در آورند. این سیاهی لشکر اگر از میان اوباش فاحشه خانه آن زمان تهران بنام "شهرنو" و یا خود زنان تن فروش نبودند، از میان دستجات سینه زنی، چاقوکش ها و باج گیری های حرفه ای و یا اوباش میدان تره بار تهران بودند که بنام "مردم" و در حمایت از شاه به حرکت در آمدند. هر کدام از آنها دهها سر دسته اوباش را تحت فرمان خود داشتند. شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ، یکی از آنها و جنجالی ترینشان بود به این دلیل که سالها یکی از فدائیان اسلام طرفدار آیت الله کاشانی بود. اندک زمانی پس از کودتا و بازگشت شاه به ایران، آنها نیز به خط شدند و به دیدار شاه رفتند تا به یادش بیآورند که همگی "تاج بخش" اند و سهم خودشان را از کودتا می خواهند. از جمله طیب حاج رضائی که میدان تره بار تهران را شاه کاملا در اختیارش گذاشت و هربار که شاه به جنوب تهران می رفت، طاق نصرت و آذین بندی خیابان های مسیر شاه به خرج و عهده او بود. درجریان 15 خرداد 42 گیج گیجی خورد و سر از میان طرفداران آیت الله خمینی در آورد، درحالیکه نه مذهبی بود و نه میدانست ماجرا چیست. برای تسویه حساب با شعبان جعفری و دسته سینه زنی اش رفت به تکیه او اما درتله 15 خرداد گرفتار آمد. سپهبد نصیری رئیس شهربانی که بعدها ارتشبد و رئیس ساواک شد و پس از انقلاب نیز اعدام، خرده حساب های قدیمی با طیب داشت و از فرصت استفاده کرد و او را به جرم شرکت در قیام 15 خرداد دستگیر کرد. لیست اعدامی ها را نزد شاه بردند و او که از خدمات و شاه دوستی طیب با خبر بود، دستور داد طیب را از لیست اعدامی ها در آورند اما سپهبد نصیری پیشدستی کرده و طیب را اعدام کرد و به شاه گزارش داد: فرمان ملوکانه دیر رسید!

این یادآوری ها برای آنست که وقتی امروز مداحان و اوباش چماقدار را سوار بر موتور می بینیم تعجب نکنیم. ماجرای استفاده از اوباش علیه مردم عقبه ای دارد که در بالا به آن اشاره شد. البته حالا اوباش علاوه بر فدائی رهبر بودن، ایدئولوژی اسلامی هم برایشان درست کرده اند!

عکس از راست به چپ: طیب حاج رضائی (که در جمهوری اسلامی او را "حّر" لقب دادند) در نقش معرفی کننده بقیه اوباش به شاه، اکبر گیل گیلی، حسین رمضون یخی، محمود مسگر و حسن سعله ای.

--------------------------------------

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

---------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

--------

 تماس با

 راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است