راه توده

شماره 523 پنجشنبه 16 مهر ماه 1394

علی امیرخیزی

جمیله صدیقی

دکتر محمد بهرامی

اردشیر آوانسیان

انوشیروان ابراهیمی 

خاطرات زندان "به آذین" در ج. اسلامی

کجا فراموش می شود

آنچه در زندان دهه 60 گذشت؟

دردمندانه ترین رُمانی که به آذین ترجمه کرد، رمان انقلاب در زندان بود. بسیاری قهرمانان این رمان بودند و او سرگذشت آنها را به فارسی برگرداند. رنج و محرومیت و بی مروتی ها را به فارسی ترجمه کرد. اگر گفته شود پس از "رنج و سرمستی" و "جان شیفته" رمن رولان، کدام اثر از به آذین در تاریخ ایران به یادگار می ماند، حداقل زندانیان دهه 60 جمهوری اسلامی از این رمان کوتاه که بلند ترین سرنوشت است یاد خواهند کرد. کجاست آن همتی که این خاطرات را به زبان های مختلف ترجمه کند و یا در خود ایران آن را زیر میزی هم شده چاپ و منتشر کند. خاطراتی که ما آن را از برخی قضاوت های یکسویه رها ساخته و منتشر کرده ایم. در بخش هائی از این خاطرات شما با نثر فاخر و اندیشه های لطیف به آذین آشنا می شوید. همچنان که با قلب مهربان او هنگام قضاوت در باره زندانبان ها و حتی بازجوهایش. فصل درخشان قسمتی که دراین شماره می خوانید اختصاص به زندگی مشترک و 7 ماهه او با انوشیروان ابراهیمی در یک سلول دو نفره در اوین دارد.

 

بخش 15- در 17 صفحه

یادمانده هائی از

پیوند حزب توده

ایران با انقلاب 57

علی خدائی

--------------------

"برجام" اتمی

چگونه تبدیل شد

به "بلای جان"

مخالفان دولت؟

--------------------

حادثه مکه

تبدیل به رسوائی

برای مخالفان

دولت شد!

--------------------

درس هایی

که جنگ افروزان

و اسد از جنگ

4 ساله گرفتند!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

--------------------

حزب توده ایران

و اصلاحات

در طول حیات

و مبارزات خود

--------------------

راه پرافتخاری

که روس ها

پس از فروپاشی

اتحاد شوروی

طی کردند!

تدوین و ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

خاطرات سایه- (پیر پرنیان اندیش)

نگاه سایه

به چند شخصیت

سینمائی و ادبی

--------------------

سرمقاله راه توده 523

سپاه و بیت رهبری

نگران شکست داعش بدست روسیه!

آغاز عملیات و حملات ارتش روسیه به مواضع داعش در سوریه وضعیت جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است. این عملیات، و دست بالائی را که روسیه و سوریه در این زمینه بدست آوردند باید نخستین پیآمد مهم منطقه ای تفاهم اتمی ایران با کشورهای ۵+۱ دانست. تا پیش از دستیآبی به این تفاهم و روشن شدن و تثبیت موقعیت جدید ایران، عملا نه برای روسیه و نه سوریه امکان دست یازی به چنین عملیاتی وجود نداشت. در واقع تعللی که در ایران در تصویب تفاهم اتمی انجام می شود عملا در منطقه به زیان سوریه و حزب الله لبنان و جمع شدن بساط افراطی گری تمام شده و می شود چنانکه حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز با صراحتی کم سابقه این تفاهم را به زیان اسرائیل و موجب نقش جدید و برتر ایران در منطقه دانسته است.

در ایران، آغاز حملات روسیه به مواضع داعش و مخالفان دولت سوریه با استقبال چندانی روبرو نشد. غالب مطبوعات و رسانه های ایران در این زمینه یا موضع سکوت را برگزیده اند یا استقبال دوپهلو و محدودی از آن می کنند یا نظریات غرب و امریکایی ها در مورد این عملیات را بازتاب می دهند و شکست محتوم آن را پیش بینی می کنند. این بجز تحریکات غیرمستقیمی است که ارگان های وابسته به سپاه پاسداران در این زمینه انجام می دهد. مانند تحریک روز یکشنبه روزنامه جوان با تیتر بزرگ که گویا بشار اسد اعلام کرده است که "فتنه ۸۸" کار امریکایی ها بوده است. آشکار است که هدف از چنین ادعایی، آن هم درست در چنین روزهایی، کشاندن حداقل ۲۶ میلیون ایرانی رای دهنده به موسوی به موضع مخالفت با اسد و دشمنی با حملات روسیه به مواضع داعش است. 

در واقع دو گروه که در سپاه و حکومت و حاشیه حکومت و رسانه های ایران نفوذ دارند از دو زاویه با حمله به مواضع داعش در سوریه چندان موافق نیستند.... ادامه

----------------------------------------------------------

پرتغال یا اسپانیا

در کدامیک جبهه چپ زودتر بر سر کار می آید؟

اومانیته- ترجمه آذر فریتاش

----------------------------------------------------------

زندگی سیاسی دکتر امینی "بر بال بحران" - 14

تلاش سال 57 علی امینی

برای آشتی روحانیت با شاه

بارها در شماره های اخیر راه توده، پیش از انتشار بخش دیگری از بخش پایانی کتاب بربال بحران؛ نوشته ایرج امینی فرزند دکتر امینی، از خوانندگان خود خواسته ایم با دقت این بخش را بخوانند و به دیگران نیز توصیه کنند که آن را بخوانند. این بخش از کتاب، اختصاص به رجوع دوباره شاه به علی امینی برای نجات سلطنت خویش است. در جریان این تلاش علی امینی نقش مشاور شاه را پیدا می کند و سعی می کند پل پیوند دربارشاه، شورای انقلاب، روحانیت قم، جبهه ملی و نهضت آزادی شود. آنها که نمی دانند و یا می دانسته اند اما فراموش کرده اند و یا خود را به فراموشی زده اند، این بخش از کتاب بربال بحران را باید بخوانند تا با ماجراهای پشت پرده انقلاب 57 بیشتر آشنا شوند.

------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

آدرس ای میل راه توده

Rahetudehinfo@gmil.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است