برخی بررسی ها....احسان طبری

اسلام از نگاه

بنیانگذاران مارکسیسم

مارکس و انگلس در باره پیدایش اسلام و جنبش اسلامی مطالعاتی کرده اند و در این زمینه سخنان صائبی گفته اند. مارکس تحولی را که اسلام پدید آورده «انقلاب اسلامی» می نامد (کلیات مارکس و انگلس، چاپ شوروی، جلد 28، صفحه 221). انگلس نیز آن را «انقلاب مذهبی محمد» نام می نهد. (همان جا، صفحه 220). همان طور که انگلس متذکر می شود، جنبش های بزرگ تاریخ گاه رنگ جنبش دینی به خود می گیرد. همین حکم در باره پیدایش دین بودا و زرتشت و مسیح صادق است. مندرجات اساسی قرآن علیه آداب متداول دوران پیش از محمد است که نام «جاهلیت» گرفته است، مانند رسم قصاص و جنگ های دائمی و نفاق و تفرقه و وضع نازل و رقت انگیز زنان و دختران و غیره. یکی از مشکلات کار اسلام در دوران تشکیل خلافت های بزرگ آن بود که از آغاز در باره شکل حکومت، سازمان آن و کارکرد آن سخن منجز و قول قاطعی نگفت.

آن چه در این بررسی می آید، عصاره انبوهی خوانده ها و اندیشیده ها در باره اسلام و یکی از مسلک های مهم آن تشیع است که در تاریخ و سرنوشت کشور ما ایران نقشی شگرف ایفا کرده است.

 

راه توده

شماره 567  پنجشنبه 18 شهریور 1395

"ف.م "جوانشیر

   منوچهر بهزادی


گام بلند دولت

برای مقابله

با پولشوئی

------------------------

نگاهی به

دانشنامه جهان اسلام

حداد عادل

هنوز هم

در فضای دوران

شاه و فرح است

------------------------

ساده نگری حکومتی

زمینه ساز

پوپولیسم در ایران

شده است!

------------------------

مارکسیسم ایرانی

چه معنائی

میتواند داشته باشد!

دکتر سروش سهرابی

--------------------

زیر سایه سکوت

رسانه های اروپا

اعتصاب

150میلیونی

در هندوستان

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

--------------------

علی گلاویژ- 17

عشایر معروف

و ریشه دار کرُد

در کردستان

------------------------

دولت ترکیه

با چند برگ

بازی می کند

اومانیته - ترجمه آذرنگ

-----------------------------

سر مقاله 567

دولت و ملت

بر سر یک دو راهی تاریخی

آماری که در هفته‌های گذشته معاون وزیر بهداشت ارائه داد و در آن از جمعیت 30 درصدی گرسنه و 25 درصد حاشیه نشین خبر دارد، مسایل و نگرانی‌های درازمدتی را دربرابر جامعه ایران ترسیم می‌کند. به این‌ها باید شمار تکان دهنده بیکاری، خودکشی، طلاق، مصرف الکل و مواد مخدر، فحشا، کارتن خوابی، زنان سرپرست خانوار و … را افزود تا تصویری از وضع کشور بدست آورد. براساس این آمارها می‌توان گفت که حداقل 30 درصد یا حدود یک سوم جمعیت ایران پیوند خود را با کشور و حکومت از دست داده‌‌‌ است. نمی‌توان از 30 درصد گرسنه انتظار داشت که تصور کنند به همان خاک و همان کشوری تعلق دارد که عده‌‌ای دیگر در آن زندگی‌های اشرافی و میلیاردی برای خود فراهم کرده‌‌‌اند، حقوق‌های کلان می‌گیرند، اختلاس‌های نجومی می‌کنند، زمین‌های شهری و غیرشهری را بین خود تقسیم می‌کنند، کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند، خوراک مورد نیاز مردم را صادر می‌کنند و با سود آن چوب بستنی و ماشین لوکس وارد می‌کنند، یا بر سر ریاست اتاق بازرگانی بر سر و کله هم می‌زنند. آن اکثریت انبوه و این اقلیت اندک متعلق به یک کشور و یک ملت نمی‌توانند باشند. چرا که این گروه دوم هم، بیش از گروه اول و زودتر از آن، پیوند خود را با کشور و ملت خود از دست داده است. اگر پیوندی داشتند، به خاطر سودجویی بیشتر، کشور خود را به سمت فروپاشی سوق نمی‌دادند. وقتی آقای روحانی، رئیس جمهور، می‌گوید: "امان از این سرمایه که حرف هیچ کس را گوش نمی‌کند، سرمایه فقط یک واژه را می‌شناسد و دنبال آن می‌رود و آن سود است." معنایی جز این ندارد که این نظم سرمایه‌داری، این اقتصاد مبتنی بر سودجویی امان دولت را هم بریده است.... ادامه

------------------------------------------------------

سردبیر راه توده در برنامه "پرگار"

شاپور بختیار با چه  انگیزه ای نخست وزیر شد؟

شاپور بختیار با چه انگیزه و تحلیلی از شرایط حاکم بر کشور، در آستانه سقوط رژیم شاه در سال 57 نخست وزیر شد؟ اگر ارتش در خیابان ها آب نمی شد و آیت الله خمینی نیز به خروج شاه از ایران بسنده می کرد و به ایران باز می گشت، مردم از خیابان ها به خانه هایشان باز می گشتند و بختیار بتدریج و با بازسازی ارتش می توانست به انقلاب غلبه کند؟ شاه در چنین شرایطی بار دیگر به ایران باز نمی گشت و دوران پس از 28 مرداد را شروع نمی کرد؟

دوران پس از سقوط رژیم شاه و خروج از کشور، بختیار وارد چه ماجراجوئی هائی شد و چقدر در کودتای نوژه که در آن قرار بود، پس از بمباران جماران و دستگیری های وسیع، حتی اگر لازم شد تا یک میلیون نفر را بکشند و در حمله ارتش عراق به ایران پس از شکست کودتای نوژه نقش داشت؟

اینها مسائلی بود که با هدف بیان نظرات حزب توده ایران در آن دوران و آن سالها، سردبیر راه توده در برنامه "پرگار" بی بی سی شرکت کرد. دو شرکت کننده دیگر این برنامه "خادم" مسئول کودتای نوژه در داخل کشور و سعید شاهسوندی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین خلق در آن دوران بودند.

------------------------------------------------------

زمین لرزه انتخاباتی

یکماه دیگر روسیه را تکان میدهد؟

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

------------------------------------------------------------------------------

بیانیه حزب کمونیست یونان

این همه تحریف

تاریخ جهان به چه دلیل است؟

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است