راه توده

شماره 555   پنجشنبه 20 خرداد ماه 1395

دکتراحمد دانش

کیومرث زرشناس

مهرداد فرجاد آزاد

دکتر حسین جودت

برخی بررسی ها...- احسان طبری- 12

نیاکان ما ایرانیان

مذاهب را پشت سر گذاشته اند

این یکی از دقیق ترین و خواندنی ترین فصول کتاب برخی بررسی ها و جنبش های اجتماعی ایران است. فصلی که در نوع خود پاسخ به حاکمیت مذهبی بر ایران کنونی است. در این فصل با ظهور زردشت در ایران آشنا می شوید که خود قیامی بود علیه خرافات و اندیشه های عقب مانده حاکم بر ذهن مردم ایران. آئینی که باورهای انسان را از خدا و فرشتگان آسمانی به زمین آورد و توصیه به مناسبات انسانی کرد. قدرت حاکم و پادشاهان او را کشتند و آئینش را ربودند تا تبدیل به ایدئولوژی سلطنت استبدادی خود کنند. کاری که با تمام مذاهب و از جمله اسلام شده است. باید خواند و دانست که بر نیاکان ما ایرانیان چه گذشته و به چه دلیل امروز نیز پایدار نیست. حکومت ها می روند، حتی مذاهب رنگ عوض می کنند. این درس را هیچ حکومتی تا لحظه سقوط نیآموخته است. (زردشت سر بر آسمان نداشت، بلکه از انسان و نیکی در زمین گفت، اما تصاویری که از او ساخته اند چشم بر آسمان دارد!)
 


نا امنی ملی

درکنار

سقوط اخلاق

و فرهنگ ملی

--------------------

چرا رهبر

 در آن 8 سال

یاد اقتصاد مقاومتی نبود؟

--------------------

 مناسبات ارضی در کردستان

علی گلاویژ

کردستان

قلب تپنده

تحولات ایران

--------------------

دو نوع اقتصاد

در ج. اسلامی

حاکم است!

--------------------

سه کشور جهان

که زیر آوار

فروپاشی

شوروی نماندند

امیرعلی لاهرودی

--------------------

کنفرانس پاریس

چشم اندازصلح

میان فلسطین

واسرائیل

تیره است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

ریاکاری امریکا

در جنگ با داعش

در داخل سوریه

اومانیته - جعفر پویا

--------------------

نقش صندوق

بین المللی پول

در رویدادهای

امریکای لاتین

یونگه ولت ـ ترجمه رضا نافعی

--------------------

دلارهای نفتی

ایران را محاصره

مذهبی می کند!

سرگیی کاژیمیاکین - روز نامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 555

به هوش باشیم که رهبری خامنه ای

با یک فاجعه خونین تمام نشود!

 

آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در این هفته در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی سخنرانی کرد و به تدوین بقول خودش شاخصه های انقلابی گری پرداخت. ایشان مهمترین صفت "امام" را انقلابی بودن وی دانست و عجیب اینکه در این شاخصه های انقلابی گری ایشان تنها چیزی که وجود ندارد آنچیزی بود که آقای خمینی مهمترین شاخص انقلابی گری می دانست و آن هم پذیرش و تمکین به رای مردم است. همه چیز از نظر آقای خامنه ای نشانه انقلابی است جز پذیرش خواست و رای مردم و همسو شدن با آن.

اگر ملاک انقلابی بودن آقای خمینی است که ایشان دو سه سال بعد از انقلاب گفت که دوران انقلابی گری تمام شد و همه باید به قانون بازگردیم. بیانیه های هشت ماده ای و ده ماده ای ایشان هم در همین جهت بود. چه شده که ایشان بعد از 37 سال تازه انقلابی شده و یاد تدوین شاخصه های انقلابی گری افتاده است؟ آیا منظور آقای خامنه ای از انقلابی گری دقیقا همان چیزی نیست که آقای خمینی نگران آن بود، یعنی اینکه بنام انقلابی گری قانون زیر پا گذاشته شود؟ آیا منظور آقای خامنه ای از انقلابی گری دقیقا همین نیست؟ وقتی ایشان احمد جنتی و مصباح یزدی را که مردم به آنها رای نمی دهند انقلابی می خواند، حمله کنندگان به علی مطهری را انقلابی می داند، می گوید به کسانی که قانون را زیر پا می گذارند یا به سفارت عربستان حمله می کنند تندرو نگویید بلکه اینها انقلابی هستند و ... چه بویی از این سخنان به مشام می رسد؟ جز اینکه انقلابی گری هم دستاویز تازه ای است که ایشان علیه قانون و دموکراسی و رای مردم علم کرده است؟ آن کسانی را که ایشان به آنها "انقلابیون" می گوید در گذشته و در زمان انقلاب مردم به آنها می گفتند "قشریون". آیا منظور ایشان از انقلابی گری همان قشری گری نیست؟ اینکه لات و لوت ها مثلا مداح ها را که برای پول سینه می زنند و نوحه می خوانند و حتی آدم می کشند "انقلابی" لقب دهیم یعنی چه؟ احمد جنتی نماد یک انسان انقلابی است یا مجسمه یک فرد قشری؟ محمد خاتمی انقلابی نیست ولی شیخ جعفر شجونی انقلابی است؟ میرحسین موسوی انقلابی نیست و احمدی نژاد انقلابی است؟ شاخص های انقلابی گری که ایشان نظریه پرداز آن شده است در این حد است؟.... ادامه

----------------------------------------------------------

ایران میان رقابت

صفویان و عثمانی ها

دکتر سروش سهرابی

شاه اسماعیل صفوی

سلطان سلیمان (عثمانی)

 -------------------------------------------------

مردم سوریه را بی خانمان کردند

و حالا کمک هوائی برایشان پرت می کنند

اشپیگل چاپ آلمان- ترجمه عسگر داودی

------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است