برخی بررسی ها.... – احسان طبری (70)

نابغه ای بنام ناصر خسرو

که نمی شناسند او را، آنچنان که باید

 

هر ایرانی منصفی، در مراحل اولیه شناختن احسان طبری در حیرت می ماند که چگونه یک انسانی می تواند این همه بداند، وقت داشته باشد و بخواند و در عرصه های مختلف صاحبنظر باشد. وقتی کسانی در نفی سیاسی و یا شخصیتی و یا دانشی طبری با کمترین آگاهی و انصاف دهان می گشایند کوچکی خود را به نمایش می گذارند. آدم هايی که کم میدانند و کم دانستن به آنها جسارت اظهار نظرهايی را می دهد شرم آور. این که در جمهوری اسلامی با طبری چه کردند را تاریخ بعنوان یک ننگ از آن یاد خواهد کرد، اما سهم کسانی که وظیفه حکومتی ندارند و مامور حکومتی نیستند اما بی آگاهی علیه او دهان می گشایند چیست؟

راه توده

شماره 614- پنجشنبه 16 شهریور 1396

ای میل راه توده برای تماس: Arash.tabasom12@gmail.com

سعید آذرنگ

حسین قلمبر

فریبرز صالحی

فرزاد دادگر


نتایج استعماری

تجارت آزاد

در ج. اسلامی

--------------------

پشت جنجال

"ژن خوب"

چه هدفی

دنبال میشود؟

--------------------

اسرائیل

بازنده بزرگ

شکست داعش

در سوریه

آلستر کروک، کنسرتیوم نیوز

ترجمه  فروزنده فرزاد

--------------------

خاطرات باستانی پاریزی

سالهای طلائی

"مردم" میان

"صدای مردم"

--------------------

گفتگوی با مهدی پرتوی - 6

فاجعه تمرکز

سازمان غیرعلنی

حزب توده ایران

--------------------

گزارشی از

نخستین کنگره

سازمان اکثریت

ابوالفضل محققی

--------------------

سرمایه داری تجاری

کالای وارداتی را

"مدرنیته" میداند!

--------------------

کدام هدف

پشت قتل عام

مسلمانان میانمار

پنهان است؟

روزنامه آلمانی یونگه ولت

ترجمه- الناز گرجی

--------------------

غربی ها

سهم خود را در تحریک کره شمالی نمی گویند

ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 614

رهبر موسوی را در حصر گرفته

موسوی رهبر را به اسارت!

 

همه چیز نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی و شخص آقای خامنه‌ای به گروگان کودتای 88 و مقاومت مردم در برابر آن در آمده است. از یکسو گروگان محصوران و جنبش تغییرات و از سوی دیگر گروگان احمدی نژاد و دار و دسته وی. رهبر و جناح راست جمهوری اسلامی به همان اندازه که از موسوی و کروبی و رهنورد و پایان حصر و بازگشت آنان به میان مردم وحشت دارند، به همان اندازه هم از احمدی نژاد وحشت دارند که دهان باز کند و اسرار کودتا را برملا سازد. در این میان آنکه کودتا علیه او شده در حصر است و آنکه کودتا بسود او شده و کشور را به ویرانی کشانده مشغول تشخیص مصلحت نظام. امروز همه می‌دانند که مسئله محاکمه موسوی و کروبی منتفی است همانگونه که محاکمه احمدی نژاد اجتناب ناپذیر است. بنابراین "قاطعیت" رهبر در ادامه حصر موسوی و کروبی آن روی سکه "نرمش قهرمانانه" در برابر احمدی نژاد و هر دو نشانه وحشت است.

فقط هم رهبر نیست که گروگان و وحشت زده است. کل جناح راست حکومتی، همه کسانی که بنوعی در کودتا و ادامه دولت احمدی نژاد و غارت کشور شریک بوده‌اند در این وحشت بسر می برند. از رئیس قوه قضائیه و معاون وی گرفته تا امام جمعه‌های فاسد و روسای بنیادهای اقتصادی غیرپاسخگو و امثال ابراهیم رئیسی و بخشی از فرماندهان سپاه و بسیج و … همگی در این وحشت حکومتی اسیر هستند.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات، اعتصاب غذای مهدی کروبی و افتضاح انتصاب احمدی نژاد در مجمع مصلحت، مسئله حصر دوباره بصورت مسئله روز درآمده که دیگر همه می‌دانند باید تکلیف آن روشن شود. ولی چگونه؟ بخشی از جناح راست می‌گوید که آقای خاتمی باید تضمین بدهد! کسی که خودش ممنوع التصویر و ممنوع الخروج و ممنوع الحضور در مجامع است باید تضمین بدهد برای دیگری که در حصر است و ظاهرا این همان اقتدار جمهوری اسلامی و ولی فقیه است که آنقدر از آن سخن می‌گویند. با همین اقتدار می‌خواهند برجام را لغو کنند و به جنگ امریکا و غرب بروند؟ تضمینی که قوه قضائیه و سپاه و بیت رهبری نمی‌توانند بدهند آقای خاتمی باید بدهد؟ البته این اعتراف به نفوذ کلام محمد خاتمی در میان مردم است و اینکه هیچکدام از "اصولگرایان" و راست حکومتی و حتی خود رهبر دارای آن نفوذ در میان مردم نیست که بتواند چیزی را تضمین کند مگر با حصر و حبس و زندانی کردن که آن هم به بن بست رسیده است و دست به دامان محمد خاتمی شده‌اند.    

به هر حال آنچه روشن است آنست که محصوران که خود به آقای روحانی در انتخابات رای داده‌اند قصد برهم زدن آرامش کشور را ندارند و از آغاز هم نداشتند و نیازی هم ندارند. برخلاف حکومت که نانش در جنجال و هوچی گری است محصوران مانند همه مردم به فضای آرام نیاز دارند. ولی از سوی دیگر حاضر به تمکین به خواسته‌های حکومت و توبه از مواضع خود به هیچوجه نیستند و حکومت باید این خواست را از سر خود بیرون کند. مقام رهبری هم با انتصاب احمدی نژاد در مجمع مصلحت نظام گام بلند دیگری در بی اعتباری خود در میان مردم برداشت. وضع به گونه ای شده که دیگر احتیاجی به افشاگری و توضیح محصوران درباره کودتای 88 نیست.

-------------------------------------------------------------------------

بجای روسیه ستیزی

 به استقبال دریچه هائی

برویم که روسیه می گشاید!

-------------------------------------------------------------------

آخرین عکس لنین هنگام ورود به کارخانه ای که در آن ترور شد و عکسی از او بر صندلی چرخدار، پس از ترور ضد انقلابی که می گویند پشت آن انگلستان قرار داشت

 

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

از طریق ای میل زیر می تواند با راه توده تماس بگیرید

Arash.tabasom12@gmail.com

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany