راه توده

شماره 689 پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه 1398

انوشیروان عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران که مسئولیت حزب در آذربایجان را پس از انقلاب برعهده داشت در قتل عام 67 اعدام شد. درباره او در زندان جمهوری اسلامی مراجعه کنید به خاطرات به آذین. خانم ابراهیم نیز عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران  بود و درمهاجرت بدرود حیات گفت.

انوشیروانی ابراهیم

ایراندخت ابراهیمی

رویدادهای ایران از انقلاب مشروط تا انقلاب 57 – بخش 66

بذل و بخشش های شاه

در اوج قیمت طلائی نفت

سال 1353، آخرین سالی است که شاه متکی به قمیت بالای نفت و اوج صادرات آن "کرُکرُی" می خواند. بخش مهمی از پول نفت صرف خرید تسلیحات نظامی شده و شاه متکی به همین تسلیحات وارداتی مدعی تبدیل شدن به پنجمین قدرت نظامی جهان می شود. این درحالی است که فساد در میان ژنرال های ارتش قابل پنهان کردن نیست و مملکت نیازمند یک میلیون تن گندم وارداتی است. اقدامات نمایشی و تبلیغاتی او با اتکاء به پول نفت شباهت زیادی دارد به تبلیغات دوران احمدی نژاد. از جمله درباره تغذیه رایگان در مدارس، پول به بانک جهانی دادن و 200 ریال خواروبار به کارمندان دادن و ...


خشونت را

حکومت

در جامعه ایران

بوجود آورده

-----------------------------

نیروی انقلاب 57

از سال 50 تهران را محاصره کرد

-------------------------

فساد و غارت

همزاد

 خصوصی سازی

-------------------------

ای کاش

آقای خامنه ای

  تاریخ را میخواند!

نقل از کتاب خاطرات دکتر "علی بهزادی"

سردبیر و صاحب امتیاز مجله سپید و سیاه

-------------------------

مارکسیسم و شرق - 14

سیر تکاملی

روند تاریخ

از نگاه مارکسیسم

-------------------------

عراق در حال

پوست اندازی

برای یافتن

چهره ای نوین!

آنتون وسلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

مصاحبه ای در زندان

 یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

"لولا" در زندان

از شرافت خود

و مردم برزیل

دفاع کرد

-------------------------

انتخابات اسپانیا

سدی شد، مقابل

راستگرایان افراطی

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

-------------------------

آرزوهای

برباد رفته جوانان!

گزارش فرستاده ویژه اومانیته

ترجمه - آذرنگ

-------------------------

سرمقاله 689

به امید ظهور "رضا شاه" ثانی

طرفدار جنگ و مخالف مذاکره اند

هفته گذشته حسن روحانی و محمد جواد ظریف در سخنانی به وجود امکان‌هایی برای گفتگو و مذاکره با آمریکا اشاره کردند. چنین امکان‌هایی در گذشته به مراتب بیش از امروز وجود داشت ولی بدلیل مخالفت‌های بخشی از نظامی‌ها از یک طرف و جناح راست حکومتی از طرف دیگر که می خواستند ابتکار آغاز مذاکره با آمریکا را برای خود نگه دارند از دست رفت. در کنار آنها عوامل نفوذی که امروز همه متفق‌اند که در تمام ارکان حکومت حضور دارند نیز نقش مخرب خود را بازی کردند و ایران را گام به گام به سمت تحریم و جنگ کشاندند ومی کشانند. اینها چنین وانمود می کنند که گویا مذاکره اصولا کاری خطا و به معنای سازش و تسلیم به دشمن است.

بدیهی است که مذاکره در هیچ شرایطی و با هیچ قدرتی بخودی خود عیبی ندارد. ویتنام و آمریکا در همان زمان که با هم می جنگیدند، مذاکره هم می کردند. کوبا سالها و از چند دهه پیش آمادگی خود را برای مذاکره و گفتگو و برقراری رابطه عادی با آمریکا اعلام کرده است. این امریکاست که حاضر نیست با کوبا مذاکره کند. همین امروز نیز کشوری مانند کره شمالی در حال مذاکره با امریکاست بدون اینکه این مذاکره موجب سازش یا تسلیم یا تغییر اساسی سیاست در آن کشور شده باشد. ما از کشورهایی مانند روسیه و چین که ضمن سیاست خارجی مستقل خود با آمریکا رابطه و مبادله تجاری و اقتصادی دارند صرفنظر می کنیم.

البته آمریکا در مذاکره با ایران یا هر کشور دیگری بدنبال امتیاز است و این به هوشمندی سیاستمداران و آگاهی مردم و در واقع "پشت جبهه" ما بستگی دارد که تا چه‌اندازه برعکس در این مذاکرات از منافع کشورمان دفاع کنیم و امتیاز غیراصولی و غیرمنطقی ندهیم و یا امتیازهایی بدست آوریم. خطر درست در همینجاست. خطر در اینجاست که ما پشت جبهه نیرومندی نداریم. آنها که با مذاکره مخالفند در واقع با علنی بودن آن مخالفند، با آگاهی و اثرگذاری مردم بر آن مخالفند و خواهان مذاکره پنهان هستند. مثل همان رویه‌‌ای که در حمله آمریکا به افغانستان و عراق در پیش گرفتند.

----------------------------------------------------------------------------------

هر روز ایران، روز کارگر است

40 سال مخالفت با سندیکاهای کارگری و مقاومت در برابر قبول روز جهانی کارگر. قبضه حاکمیت توسط سرمایه داری تجاری و فلج تولید، تبدیل نام کارخانه به "شرکت" و  تبدیل نام "کارگر" به "کارکنان" و دهها نمونه دیگر هر روز ایران را اول ماه می (روزجهانی کارگر) کرده است. طبقه ای که با اعتصاب خود نقش قطعی را در پیروزی انقلاب 57 داشت و امروز اعتصاب حق طلبانه آن توطئه اعلام می شود.

----------------------------------------------------------------------------------

شعبان جعفری - 5

استقبال از کاشانی

مثل استقبال از خمینی بود!

 

از فرودگاه مهرآباد تا پامنار، دنبال ماشین آیت الله کاشانی که از تبعید لبنان برگشته بود دویدم. مثل همین استقبالی که از خمینی شد. وقتی رسیدیم جلوی خونه، کاشانی گفت جعفری مردمو رد کن که بتونم پیاده شم و برم تو خونه. ما هم هی داد زدیم اما مردم نرفتند. خب اعصابم خراب شده بود. رفتیم بالای چارپایه گفتیم: ایهاالناس من هیچی، این سید خوار ک... رو له کردین! کاشانی خیلی بد دهن بود. گفت خواهر ک... خودتی. همین یک جمله نزدیک بود ما رو به کشتن بده. روزی که مصدق از مجلس بیرون آمد و گفت مجلس آنجاست که مردم هستند، من او را روی شانه ام بلند کردم! کاشانی گفت: جعفری! شاه می خواهد از مملکت برود، اگر برود عمامه ما هم رفته. برو نگذار برود. ما هم رفتیم و شد ماجرای 9 اسفند. روز 14 آذر با برو بچه ها راه افتادیم و همه دفاتر روزنامه های حزب توده را غارت کردیم و از دفتر "مردم" و "جمعیت هواداران صلح" چیزی باقی نگذاشتیم. شهربانی و ارتش بعدا منو تائید و تشویق کردند. (علامت 13 تیغه ای که در 10 روز اول ماه محرم از انبار تکیه شعبان جعفری بیرون آورده شده و شبهای راه افتادن دسته های سینه زنی شعبان آن را بلند می کرد و جلوی دسته راه می افتاد و اغلب در جریان حرکت دسته شعبان کار به نزاع در محله های دیگر می انجامید. از جمله نزاع معروف در مسجد فخرالدوله در دروازه شمیران میان او و دار و دسته اش با دار و دسته عبداله کرُمی)

----------------------------------------------------------------------------------

جهان نوین

با طرح "یک مدار- یک گزینه"

ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفندیاری

-----------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است