راه توده

شماره 749 پنجشنبه 16 مرداد ماه 1399

ملکه محمدی عضو رهبری حزب توده ایران که در جمع زندانیان زن از اعدام جسته در قتل عام 67 پس از ده سال از زندان بیرون آمد. او متخصص کشاورزی درایران و از نویسندگان برجسته ومجله دنیا و تحلیل هفتگی بود. پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان که درسال 94 بدرود حیات گفت. به مقدمه فیلم "خون سرو" در پائین همین صفحه مراجعه کنید.

ملکه محمدی

پورآندخت سلطانی

خاطرات محسن رفیقدوست وزیر سپاه- 3

انبوهی از خبر و حادثه

که مردم از آگاهی آن محروم بودند

خاطرات رفیق دوست خواندنی است. البته اگر کسی حوصله داشته باشد و بتواند نکات خبری آن را از میان 470 صفحه جلد اول از سه جلد خاطرات او بیرون بکشد. این نکات برای آنها که حوادث سال انقلاب و سالهای پس از سقوط رژیم شاه را دنبال کرده اند بسیار جالب است، چرا که پشت پرده آن حوادث را آشکار می کند. ما زحمت خوانندگان خود را کم کرده و این نکات خبری را بیرون کشیده ایم. در این بخش، ماجرای ترور شاپوربختیار، انتخاب بنی صدر بعنوان رئیس جمهور، تحریکاتی که از همان اول جمهوری اسلامی علیه عراق و صدام حسین کرد، نفوذ امریکائی ها در ارگان های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و ... را می خوانید.


آیا ج. اسلامی

سیاستی منطقی

برای مقاومت

دربرابر امریکا دارد؟

-------------------------

ایران دوراندیشانه

نمی خواهد

پل پیروزی

ترامپ شود!

"فروزنده فرزاد"

-------------------------

بمناسبت انتشار ترجمه

تز دکترای او درایران

"مریم فیروز"

زنی که چهره

فرهنگی او را

باید شناخت!

منبع- روزنامه شرق

-------------------------

ترجمه بخش هائی از فیلم مستند
"15 سالگی ریاست جمهوری پوتین"

روسیه چگونه
توانست بار دیگر
روی پای خود بایستد

-------------------------

روسیه

 با 30 میلیون کشته

از تونل جنگ دوم

پیروز بیرون آمد!

-------------------------

عجله اسرائیل

برای کشاندن ایران

به میدان جنگ!

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

در پیوند

چین و روسیه

هیچ خللی

نباید وارد آید

گنادی زوگانف - ساویتسکایا راسیا

ترجمه - اآزاده اسفندیاری

-------------------------

سرمقاله 749

ایران با سیاست "بندبازی"

نمی تواند از بحران خارج شود

رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت عید قربان سخنرانی کرد. آقای خامنه‌‌ای در این سخنرانی بطور ضمنی به نامه انتقادی آیت الله موسوی خوئینی‌ها پاسخ داد و عملا اعلام کرد که "در" در آینده نیز بر همان پاشنه سه دهه گذشته خواهد چرخید. این سخنرانی هرچند نسبت به سخنرانی‌های پیشین وی کمتر شعاری و بیشتر استدلالی بود ولی مشکل این بار در همان استدلال‌ها و تناقض و ناپیگیری‌های آنها بود.

مثلا آقای خامنه‌‌ای در این سخنرانی اعلام کرد که "برجام باعث خسارت سنگینی شد و ما را از صنعت اتمی عقب انداخت!" این در حالیست که وی خود را طرفدار همکاری اقتصادی با چین میداند و می خواهد به مردم پیام دهد که به ابتکار او و با این همکاری‌ها اقتصاد کشور به گردش در خواهد آمد و طرح‌های عمرانی و کسب و کار و اشتغال افزایش خواهد یافت. یا خود را مبتکر همکاری‌های نظامی با روسیه معرفی می کند در حالیکه خیلی خوب می داند که روسیه و چین نقش درجه اول در تصویب برجام داشتند و امروز هم سرسختانه مدافع آن هستند و بارها به ایران درباره خطرهای خروج از آن هشدار داده‌اند. آیا رهبران آن کشورها با شنیدن این سخنان تصور می کنند با رهبری مصمم و روشن بینی که واقعیت جهان امروز را بخوبی می شناسد سروکار دارند، یا با شخصیتی که یا جهان را نمی شناسد، یا در داخل کشور خود قادر به همراه کردن مردم با ابتکارات خود نیست؟ اینها فرصت‌هایی نیست که ما هر روز از دست می دهیم؟ همانطور که فرصت مذاکرات در دوران خاتمی را از دست دادیم، دوران اوباما را از دست دادیم، برجام 1 و 2 و میانجیگری پادشاه عمان و سفر نخست وزیر ژاپن را از دست دادیم و با همین بندبازی‌ها 30 سال است فرصت همکاری راهبردی با چین و روسیه را هم از دست دادیم؟ در همین زمینه به معطل کردن چند ساله تصویب فاتف و تبادلات بانکی در جهان دیگر اشاره نمی کنیم که همه می دانند بدون آن ما امکان ادامه همکاری اقتصادی معمولی با چین و روسیه را هم نداریم، چه رسد به همکاری راهبردی. آیا همین ماجرای فاتف نشان نمی دهد که ایشان از این جهان به هم پیوسته کنونی اطلاع درستی ندارد و از خود سئوال نمی کند که چگونه دیگر کشورها خواهند توانست در این شرایط به ما اعتماد کنند؟

به همین شکل ایشان در کنار برجام، سازوکار اینستکس برای همکاری اروپا با ایران را به تمسخر گرفت که البته تا‌ اندازه‌‌ای حق با ایشان بود ولی توضیح نداد که تحت چه شرایطی کشور ما ناگزیر شد این سازوکار را بپذیرد و برجام برای چه اصلا ضروری شد و امضا شد؟ ایشان نگفت که این دولت احمدی نژاد که ایشان برای روی کار آوردنش کودتا کرد ما را به زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل و خطر تبدیل شدن ایران به وضعیت عراق و لیبی کشاند و در نتیجه ما را ناگزیر کرد که تن به برجام و سازوکارهایی نظیر اینستکس بدهیم. ... ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

ناتوانی ج. اسلامی، در آموختن

درس های شورش 15 خرداد!

درباره شورش 15 خرداد 1342 و حوادث سال 1341 دو تفسیر و ارزیابی وجود دارد. یکی از سوی سلطنت طلب ها و یکی هم از سوی جمهوری اسلامی. سلطنت طلب ها سرکوب آن شورش را ناشی از اقدام قاطع و بموقع شاه و ارتش و ابتکار عمل اسدالله علم نخست وزیر وقت میدانند و آن را ربط می دهند به انقلاب سال 57 و می گویند این هم یک شورشی بود مثل شورش سال 42 و 41 که اگر شاه و ارتش قاطعیت داشتند و فردی مثل علم نخست وزیر بود و یا وزیر دربار و در کنار شاه، شورش در نطفه خفه شده بود و جلوی انقلاب و سرنگونی رژیم شاه گرفته میشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

 

چین ستیزان در ایران به کدام

تبلیغات امپریالیستی یاری می رسانند!

مجلۀ دانش و مردم - پورصفر

--------------------------------------------------------------------------------------

چرچیل آنگونه که بود!

نه آنگونه که تبلیغ کردند!

نویسنده: پیتر فروست- منبع: مورنینگ استار

مترجم: ساموئل کاهر

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com