خاطرات فردوست از سفر شاه به کردستان پس از اعدام قاضی محمد

ما که به مهاباد رسیدیم

ارواح هم به استقبال شاه نیآمدند!

ساعت 4 بعد بامداد 10 فروردین 1326، در میدان «چوچرای» مهاباد، که پس از انقلاب 57 مردم نام آن را به میدان قاضی محمد تغییر دادند، قاضی محمد، محمدحسین سیف قاضی (وزیر دفاع حکومت ملی کردستان) و ابوالقاسم صدر قاضی (نماینده مهاباد در دوره 14 مجلس و رجل سیاسی برجسته و ملی کردستان) بدستور شاه به دار آویخته شدند. فردوست می نویسد: «به همراه محمد رضا شاه وارد مهاباد شدیم… در شهر از خودرو پياده شديم و خيابان و كوچه هاي شهر را دو تايي پيموديم. هيچ فردي، حتي فرماندار هم به استقبال نيامد. در مراجعت در يك ميدان كوچك و خالي ديديم كه داري به زمين فرو كرده اند محمد رضا به من گفت ديدي در آمدن دار نبود ولي در مراجعت هست پس اين همان محلي است كه قاضي محمد به دار آويخته شده! پس از تحقيق معلوم شد صحيح است و تعدادي مهابادي در اين چند دقيقه اين كار را كردند، اين وضعيت استقبال از محمد رضا بود.»

 

راه توده

شماره 767  چهارشنبه  26 آذر 1399

علی گلاویژ عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران و محقق برجسته تاریخ کردستان بود. او نویسنده رادیو پیک ایران و سپس روزنامه مردم پس از انقلاب بود. غنی بلوریان نیز که با انقلاب از زندان 24 ساله شاه بیرون آمد، عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران و سپس عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران و در مهاجرت عضو هیات سیاسی شد. گلاویژه در قتل عام 67 اعدام شد و بلوریان در مهاجرت چشم بر جهان بست.

غنی بلوریان

علی گلاویژ


نهادهای امنیتی

ج. اسلامی از آغاز

تا به امروز

---------------------

سرودی که اردوغان

یاد همسایه های

مست ایران داد!

---------------------

آمران قتل و ترور

همیشه پشت

عاملان پنهان اند!

---------------------

حکمت جو

و بیژن جزنی

پیش از حمید اشرف

---------------------

جهان در اسارت

بانک جهانی

 و صندوق بین المللی پول

پیتر کونیگ- گلوبال ریسرچ

ترجمه - بامداد شرقی (برای راه توده)

---------------------

جنگ قره باغ

دو برنده داشت

و یک بازنده!

"ایرج گلفام"

---------------------

همگامی بارزانی

با اردوغان

برای سرکوب

کردهای "پ.ک.ک"

اومانیته- ترجمه آذرنگ

---------------------

"زلینسکی"پشت

به وعده ها

و ادامه دنباله روی

از آلمان و فرانسه

راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

---------------------

تروریسم دولتی

نابودی اسرائیل را

بدنبال خواهد آورد؟

بنیاد فرهنگ استراتژیک

دمیتری سِدوف

ترجمه - کیوان خسروی

---------------------

دورنگری آلمانی هلموت اشمیت

چین قدرت اول

جهان می شود!

"عسگر داوودی"

---------------------

سرمقاله 767

انتخابات دو قطبی 1400

چگونه انتخاباتی خواهد بود؟

انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک می شود و از هم اکنون شمار بسیاری از چهره های حکومتی خود را آماده نامزدی و حضور در انتخابات می کنند. در میان کسانی که از نامزدی آنان سخن می رود شماری نظامی فعلی یا سابق دیده می شوند که بیشتر آنها چهره‌های تکراری از نوع قالیباف و محسن رضایی هستند که چندین بار در انتخابات مختلف شکست خورده‌اند ولی هربار مانند مهره‌های خیمه شب بازی به میدان می آیند تا دستور از جایی برسد و کنار بروند. کسانی دیگر نیز مانند سردار حسین دهقان وجود دارند که برخلاف دیگر نظامیان کمتر حرف می زنند و به همین دلیل نسبتا برای مردم ناشناخته هستند و نسبت به نامزدهای تکراری بخت بهتری دارند. البته همه اینها بشرطی است که انتخاباتی نسبتا قابل قبول برگزار شود و مردم در آن شرکت کنند.

حضور نظامیان می رود که در انتخابات کنونی یک دو قطبی جدید ایجاد کند که هنوز پیامدها و سرنوشت آن قابل پیش بینی نیست. یعنی دو قطبی انتخابات 1400 ظاهرا دیگر اصلاح طلب و اصولگرا نیست، بلکه نظامی یا غیرنظامی است. این دو قطبی خطرها و امکان‌های خاص خود را دارد که باید بدقت بررسی و درباره آن اندیشیده شود. آیا حضور نظامیان در صحنه موجب وحشت روحانیان خواهد شد؟ یا برعکس شرایط سازش روحانیان و تن دادن آنها به پذیرش یک نظامی که آنها را از آتش خشم مردم نجات دهد بوجود خواهد آورد؟ آیا یک جبهه وسیع و عمومی در مقابل نامزدهای نظامی ایجاد خواهد کرد؟ یا برعکس بخشی از مردم به امید حفظ وحدت سرزمینی کشور و پایان دادن به منازعات پایان ناپذیر از آن استقبال خواهند کرد؟ ... ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

آخرین عکس های

پرویز حکمت جو و حمید اشرف

این عکس ها در موزه عبرت که در محل کمیته مشترک دوران شاه و زندان توحید جمهوری اسلامی برپا شده، به همت یکی از یاران راه توده گرفته شده است. عکس برداری در این موزه ممنوع است و یار و همراه راه توده در یک فرصت استثنائی با تلفن همراه توانسته این عکس ها را بگیرد.

یکی از قربانیانی که عکسش را می بینید پرویز حکمت جو (خلبان و عضو سازمان نظامی حزب توده ایران که همراه با علی خاوری از مهاجرت برای فعالیت به ایران اعزام شده بود) عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران است که در دهه 1353  در زندان شاه زیر شکنجه کشته شد. البته نام او را در زیر عکسی که روی دیوار نصب کرده اند ننوشته اند. دو عکس دیگر از حمید اشرف، آخرین عضو نسل اول رهبری و بنیانگذاران چریک های فدائی خلق است. یکی از عکس ها از پیکر بی جان وی پس از کشته شدن در جریان محاصره خانه تیمی او در تهران (تیر ماه سال 1355) و دیگری نیز از آخرین عکس های وی پیش از کشته شدن است که روی دیوار موزه عبرت نصب است.

بعدها، بویژه عکس حمید اشرف را از راه توده گرفته و در سایت های مختلف منتشر کردند بی آن که حداقل یادی از منبع اولیه آن بکنند تا زحمت و جسارت گیرنده عکس را پاس داشته باشند! عکس پرویز حکمت جو کاملا نشان می دهد که وی در جریان شکنجه کشته شده است. رد خونی که از بینی و سر وی تا روی پیشانی و پشت گوشش باقی مانده، احتمالا ناشی از ضرباتی است که به سر او زده اند. پس از کشته شدن حکمت جو ساواک مدعی شد که  او در زندان سکته کرده است!

---------------------------------------------------------------------------

تبعیض علیه

رنگین پوستان ادامه برده داری است

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید

 با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com