راه توده

شماره 757 پنجشنبه 10 مهر  ماه 1399

اردشیر آوانسیان و آوتیس سلطان زاده از بنیانگذاران حزب کمونیست ایران. آوانسیان از جمله اعضای گروه 53 نفری بود که پس از سقوط رضاشاه از زندان آزاد شد و در بنیانگذاری حزب توده ایران شرکت کرد. سلطان زاده کتاب تحلیلی "رشد اقتصادی ایران و امپریالیسم" را از خود به یادگار گذاشت و آوانسیان کتاب خاطرات خود را. هر دو از جمله ارامنه عضو حزب توده ایران و حزب کمونیست ایران بودند.

آوتیس سلطان زاده

اردشیر آوانسیان

رضا شاه و ج. اسلامی 

دو روی سکه

نقش روحانیت در ایران!

از زمانی كه مسئله تحول، مسئله اصلاحات، مسئله پایان دادن به عقب ماندگی ایران در ذهن روشنگران و اصلاحگران دوران پیشامشروطه طرح شد، همه آنان با این مسئله روبرو شدند: اصلاحات و تحولات اجتماعی در ایران نیاز به موافقت و همراهی مردم دارد و مردم زیر نفوذ مذهب و روحانیت هستند. دو گرایش تمام تاریخ پس از مشروطه و حیات سیاسی در ایران را تا انقلاب بهمن فرا گرفت. 1- برای انجام تحولات باید روحانیت و مذهب را به سمت اصلاحات جلب کرد. 2- برای انجام اصلاحات باید ریشه نفوذ روحانیت و مذهب را در میان توده مردم قطع کرد.


نگاهی عمیق تر

به نوار فاش شده

فرماندهان سپاه

-----------------------------

سخنرانی در انجمن سخن

یعنی میان امثال

سردار علائی

و رفیقدوست

تفاوتی نیست؟

-----------------------------

سالگرد بنیانگذاری

"حزب توده ایران"

سیر تحولات ایران

و نقش حزب توده ایران در همه آنها

دکتر سروش سهرابی

-----------------------------

79 مین سالگرد

تاسیس حزب توده ایران

وظیفه امروز

همه توده ایها!

-----------------------------

قفل برجام

با کدام کلید

باز خواهد شد؟

"فرزاد فروزنده"

-----------------------------

جنگ تازه

درقره باغ

پای ایران را

به میان می کشد؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------

ترامپ برای

اروپائی های مخالف

تحریم ها، شمشیر

قضائی تیز کرده

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-----------------------------

سرمقاله 757

تعیین جانشین رهبری

با کدام احتمالات روبروست؟

اگر رهبر جمهوری اسلامی به سن و سالی نرسیده بود که نگران سالهای آینده خویش باشد و یا از چنان سلامت جسمی برخوردار بود که نگران جانشین برای خود نباشد، و اگر کسانی که در دوران رهبری او درهرم قدرت قرار گرفتند – از جمله فرماندهان سپاه و امام جمعه ها – از آینده خود در این هرم نگران نبودند، در اینصورت همگی با هم اینگونه خود را به آب و آتش نمی زدند تا هر کدام سهم خود را مستقیم و غیر مستقیم در آینده جمهوری اسلامی حفظ کنند. و این تازه پیش اقدام ها و پیش توطئه هائی است که تا روشن شدن تکلیف جانشینی ادامه خواهد یافت و پس از آن نیز توطئه ها بصورت دیگری ادامه خواهد یافت. ما در آینده نزدیک شاهد تحرکات بیشتر و عیان تری از سوی دل نگران های موقعیت خود در حکومت و درنظام خواهیم بود.

جنجال بر سر رابطه با امریکا، در هفته گذشته با خبری که از آن بوی شایعه به مشام می رسید در روزنامه الجریده کویت درباره مذاکرات پنهان یک هیات از اصولگرایان با یک هیات امریکا در کشور عمان، تشدید شد. با توجه به شرایط وخیم اقتصادی ایران بزودی اخبار و شایعات دیگری در همین چارچوب را خواهیم شنید و خواهیم خواند. و تازه، این هنوز مقدمات آن خیزهائی است که پنهان از مردم و برای دوران باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید تدارک آن را می بینند. بخش مهمی از اهمیت انتخابات 1400 ریاست جمهوری در ایران متاثر از همین احتمالات و تدارکات در پشت صحنه است.

ماجرا به هیچ وجه پیچیده نیست و بیهوده نباید صغرا و کبری برای آن چید. فلج اقتصادی ایران و علنی شدن گام به گام انتقاد از سیاست های 30 ساله جمهوری اسلامی که سکان آن در دست رهبر جمهوری اسلامی بوده تحولات اساسی را اجتناب ناپذیر کرده است. هفته گذشته و در ادامه نامه آیت الله خوئینی ها به رهبر جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست های 30 سال گذشته، اعلمی نماینده اسبق تبریز در مجلس که یک دوره نامزد ریاست جمهوری نیز شده بود، با اشاره به آنچه در بالا نوشتیم گفت «شاه هم در سالهای آخر به حرف هیچکس گوش نمی کرد!» و همزمان با او، سعید حجاریان نیز در مقاله ای به دور از پیرایه های روشنفکرانه ای که معمولا در نوشته هایش موج می زند و به همین دلیل زبان عامه فهم نیست، نوشت:«بی اعتمادی مردم به حکومت ناشی از 40 سال دروغگوئی به مردم است. هر رئیس جمهوری بر سر کار آمده به مردم دروغ گفته و این ادامه دروغگوئی بالادستی است!»... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

دیدار با گذشته!

یک مهمانی ساده در یک جمع رفیقانه در سال 59 گرد سه شمع توده ای: امیرنیک آئین با عینک تیره و کت و شلوار سیاه، سیاوش کسرائی در میانه جمع، فاطمه مدرسی "فردین" سمت راست عکس با پیراهن قهوه ای روشن و نیمرخ و شماری از اعضای تحریریه دوم روزنامه مردم، از جمله نوشابه امیری پشت سر کسرائی و پشت به دیوار، هوشنگ اسدی با عینک و پیراهن سفید پشت سر نیک آئین و دیگران و دیگرانی که هر کدام خود یک سرگذشتند!

-------------------------------------------------------------------------------------

رهبر حزب کمونیست روسیه

تمام علائم

جنگ سوم جهانی

نمایان است!

تلویزیون خط سرخ- آزاده اسفندیاری

ترامپ در

کاخ سفید می ماند

حتی به قیمت کودتا

لئونید ساوین- بنیاد استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430