راه توده

شماره 861 چهارشنبه 23 آذر 1401

انوشیروان عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران که مسئولیت حزب در آذربایجان را پس از انقلاب برعهده داشت در قتل عام 67 اعدام شد. درباره او در زندان جمهوری اسلامی مراجعه کنید به خاطرات به آذین. خانم ابراهیم نیز عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران  بود و درمهاجرت بدرود حیات گفت.

انوشیروانی ابراهیم

ایراندخت ابراهیمی

برگ های زرین خاطرات ارتشبد فردوست

ریشه های اعتراض مردم

در نارضایتی از حکومت است!

در دهه 1370 چند کتاب مهم در ایران منتشر شد. ناشر این کتاب ها، موسسه ای بود که نام خود را "موسسه پژوهشی" اعلام کرده بود اما ظاهرا وابسته به وزارت اطلاعات بود و کتاب هائی که منتشر کرد، گرچه نام خاطرات داشت، اما اغلب یا مستند به بازجوئی های زندانیان بود و یا متن نوشته های آنها. این که این موسسه در اختیار چه کسی بود و یا نبود و آنچه منتشر شد در چارچوب کدام برنامه بود اهمیت کلیدی ندارد، زیرا اهمیت کلیدی در اطلاعاتی است که در این کتاب ها وجود دارد. همین اطلاعات سبب شد تا بعدها، جمهوری اسلامی متوجه شود بی گدار به آب زده و به همین دلیل نه تنها دیگر اجازه تجدید چاپ آنها داده نشد؛ بلکه آنچه را هم که در بازار کتاب بود جمع کند. از جمله این کتاب ها "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" یا "خاطرات ارتشبد حسین فردوست" بود که اکنون سالهاست که حتی یک نسخه آن در کتابفروشی های ایران پیدا نمی شود.


پیوند دو فاشیسم

داخل حکومت

 و خارج از حکومت

-------------------------

سفر رئیس جمهور چین

به عربستان نشان داد

دوران بازی های

دوگانه تمام شده!

-------------------------

نورالدین کیانوری:

نارضائی توده ها

پیشروی انقلاب نیست!

-------------------------

مردم از دیدن

و شنیدن صدای

امثال علم الهدا

نفرت دارند!

-------------------------

شناخت و درک

 "مشی توده ای"

برای بسیاری

آسان نیست!

-------------------------

توفان بزرگ

بحران سرمایه داری

در راه است!

ریا نووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------

غرب هنوز

تکه پاره کردن

یوگسلاوی را تمام نکرده!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

 ترجمه بهمن دوستدار

-------------------------

اختلاف چپ پرو

و کودتای راستگرایان

علیه دولت چپ

اومانیته- ترجمه: پویا

-------------------------

جنگ در جمهوری

دموکراتیک کنگو

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------

سرمقاله 861

دو ماه تجربه برای درک

واقعیت جامعه و حکومت کافی نیست؟

 

هاشم اغاجری از رهبران سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از رزمندگان دوران جنگ با عراق در گفتگویی با اشاره به اعتراض های اخیر می گوید:  "من اصلا تلقی‌ام این نیست که این اعتراضات آخرین حلقه است و به کسانی که این توهم را تولید می‌کنند که اکنون روزهای آخر است و این نظام همین روزهاست که سقوط کند به صورت جدی هشدار میدهم که این یک توهم خطرناک است. این توهم هزینه‌های زیادی برای جوانانی ایجاد می‌کند که به تصور این ‌که همین روزهاست که تمام بشود، هر هزینه‌ای را متحمل می‌شوند."

در درستی سخن ایشان تردید نیست. ولی مشکل فقط جوانان نیستند که دچار این توهم خطرناک شده اند بخشی از اپوزیسیون ایران و کسانی که برای خود سابقه چهل ساله و پنجاه ساله مبارزه سیاسی و چپ قائل هستند و هیچکس غیر از خودشان را هم قبول ندارند در این توهم کودکانه و خطرناک شریکند. این اپوزیسیون نه تنها نتوانسته بین حرکت اعتراضی مردمی و جریان خشونت گرای فاشیستی که از خارج هدایت می شود تمایز قائل شود، بلکه دومی را به حساب اولی می گذارد و قادر به موضعگیری دربرابر خشونت نیست. قادر نیست زیرا خود در همان توهم " روزهای اخر حکومت" شریک است و تصور می کند خشونت کوتاه مدت مسئله ای ایجاد نخواهد کرد و فعلا مسئله اصلی و فوری سرنگونی حکومت است. البته تخیلاتی که درباره بازگشت قهرمانانه به ایران دارند نیز به این بی صبری و کوربینی دامن می زند.

راه توده از همان آغاز تاکید کرد که در آنچه روی می دهد دو گرایش وجود دارد. یکی حرکت اعتراضی مردمی و مترقی که باید از آن پشتیبانی کرد. و دوم حرکات خشونت آمیز که باید قاطعانه در برابر آن چه به شکل مخالف و چه به شکل حکومتی ایستاد. ولی چون هیچ حرکت اعتراضی مسالمت آمیز نمی توانست و نمی تواند با شعار سرنگونی آغاز شود یا ادامه یابد این موضع راه توده به معنای مخالفت با سرنگونی تلقی شد که گویا فوری و در دسترس است و با افزایش خشونت ها در پایتخت و شهرها و کشاندن آن به کردستان و بلوچستان و خوزستان می توان بدان رسید.

اکنون که بر اکثریت بزرگ مردم معلوم شده که خشونت ایران را به سمت ویرانی خواهد برد و نمی خواهند از حرکات خشونت آمیز پشتیبانی کنند، آنها که تا دیروز حاضر نبودند حتی یک کلام در محکوم کردن خشونت ها سخن بگویند ناگهان بیاد آورده اند که جنبش زن، زندگی، آزادی خشونت پرهیز بوده است! با اینحال نمی خواهند از خیالپردازی ها و دنباله روی خود از جریان های خشونت طلب ارتجاعی و سلطنت طلب و امریکایی – اسرائیلی انتقاد کنند. نه تنها انتقاد نمی کنند بلکه به ما می گویند چرا دنباله رو آنها نشده ایم که گویا اگر راه توده هم با توهم سرنگونی چند هفته ای همراه شده بود حکومت حتما اکنون دیگر سرنگون شده بود و کار تمام شده بود!

----------------------------------------------------------------------------------

گفتگوی تلویزیونی با "اسکار لافونتین"

سیاست و سیاستمداران

با هم در آلمان سقوط کرده اند!

ترجمه- عسگر داوودی

----------------------------------------------------------------------------------

3 عضو برجسته نشریات توده ای

در دیدار با "محمد قاضی"

از راست به چپ:

1- محمود ژندی مدیر و سردبیر روزنامه "بسوی آینده" در سالهای پیش از کودتای 28 مرداد، که سیاسی ترین و پرقدرت ترین روزنامه چپ ایران بود. او پس از کودتا سالها در زندان "قلعه فلک الافلاک" خرم آباد زندانی شد.

2- مهندس عباس گِرمان که هم اندیش محمود ژندی بود. مترجم برجسته کتاب هندسی "عدد، زبان علم". او نیز پس از 28 مرداد سالها در زندان ماند.

3- کاوه دهگان مترجم، روزنامه نگار و نویسنده ای که "طبری را استاد خود می دانست و می گفت: طبری به من تیتر زدن و روزنامه نگاری را آموخت". معروف ترین ترجمه های او عبارتند از: 1- هنر چیست؟ - لئون تولستوی 2- ظهور و سقوط رایش سوم - ویلیام شایرر.

و این هر سه به دیدار محمد قاضی؛ مترجم برجسته ایرانی رفتند. پیش از آن که قاضی خاموش شود. کاوه دهگان بر گونه قاضی بوسه می زند. بوسه ای که شاید میدانست و میدانستند، "بوسه وداع" است.

ایران، چنین نسلی از روشنفکران، روزنامه نویسان، مترجمان و سیاست ورزان و مبارزان سیاسی را یکبار دیگر به خود خواهد دید؟

(عکس از آرشیو سایت "سفینه نوح" متعلق به زنده یاد نصرت الله نوح گرفته شده است. نصرت الله  نوح به مرد حافظه ایران شهرت داشت.... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است