کنفرانس تهران- گزارش مترجم استالین

زیرکانه ترین سیاست را

ترکیه درجنگ دوم اتخاذ کرد!

گزارش کنفرانس تهران را بی انگیزه و دلیل منتشر نمی کنیم. اصلی ترین انگیزه ما دو مسئله زیر است:

1-آشنائی با آنچه که برای دوران پس از جنگ دوم می اندیشیدند و این که انگلیس و امریکا چگونه برای گشودن جبهه تازه ای علیه ارتش آلمان منتظر بودند ارتش اتحاد شوروی در جنگ با آلمان تضعیف شود.

2- درباره ماجرای مذاکرات اتمی و برجام و کارشکنی مخالفان دولت روحانی همگام با اسرائیل و ترامپ علیه آن شک نیست که مانند کنفرانس تهران، جزئیات آن سرانجام فاش خواهد شد.

چرچیل برای آینده ترکیه نقشه هائی کشیده بود. ورود ترکیه به جنگ (که تا آن موقع بین دو جبهه جنگ مانور می کرد. راه توده ) توسط نخست وزیرانگلستان با این تاکید که انگلستان اهمیت بسیاری به آن می دهد، مطرح گردید.

 

راه توده

شماره 708  پنجشنبه 28 شهریور ماه 1398

 

حسن قزلچی و عزیز یوسفی. اولی در یورش به حزب توده ایران دستگیر و در زندان سر به نیست شد و دومی پس از 15 سال زندان شاه در سال 55 بیمار و در آستانه مرگ از زندان آزاد شد. به کردستان رفت و چشم برجهان فرو بست. دو تن از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران که در رهبری حزب توده ایران قرارگرفتند. هر دو نویسنده و شاعر و مترجم و مبارز کرُد.

حسن قزلچی

عزیز یوسفی


"چادر مشکی"

حجاب برتر

غارت بیشتر!

----------------------------

کتاب "سرمایه در سده 21"

عبور از

سرمایه داری و مالکیت خصوصی

----------------------------

آنچه را

سناتور سندرز گفت

و آنچه را نگفت!

----------------------------

نگاهی متفاوت

به زندگی کارگری

در جمهوری اسلامی

ر.م- مرزبان

----------------------------

خطر بی رمق

برگزار شدن

انتخابات مجلس

----------------------------

احسان طبری

به قلم احمد شاملو

----------------------------

خاطرات بزرگان

تئاتر ایران

از "نوشین"

----------------------------

هفتاد سال

پس از شورای همیاری اقتصادی

والنتین کاتاسونف- بنیاد فرهنگ استراتژیک. ترجمه - کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله 708

تائید برجام و لغو تحریم ها

دو شرط منطقی مذاکره با امریکا

آیت الله خامنه‌‌ای در سخنان روز سه شنبه خود در جمع طلاب سرانجام شرایط مذاکره با آمریکا را اعلام کرد. به گفته وی "چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند."

آقای خامنه‌‌ای در این سخنان هم برجام را تایید کرد و برخلاف حسین شریعتمداری و علم الهدا و ذوالنور و مصباح یزدی شرط و حتی خواسته ایران را نه برهم زدن برجام که بازگشت آمریکا بدان دانست؛ هم مذاکراتی را که میان جواد ظریف و 5+1 از جمله جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا صورت گرفته بود که جناح راست حکومتی آن همه بر سر آن جنجال می کرد و آن را نشانه "ذلت" وانمود می کرد مورد تایید قرار داد و چارچوبی برای مذاکره با آمریکا دانست؛ هم بر سخنان دوران اخیر حسن روحانی بر روی توبه و بازگشت آمریکا به برجام صحه گذاشت. فقط معلوم نیست چرا در بیان این سخنان که اکثریت مردم هم با چارچوب آن موافق هستند تا این‌‌اندازه تاخیر و تعلل کرد و اجازه داد که این همه فرصت سوزی شود و ماجراجویی‌های جهانی بنام ایران و ناسزا و فحاشی از تریبون‌های عمومی منتسب به وی نسبت به حسن روحانی و جواد ظریف صورت گیرد.

تعلل و تاخیری که فرصت‌های مهمی را از جمهوری اسلامی گرفت؛ از جمله فرصت دیدار نخست وزیر ژاپن یا رئیس جمهور فرانسه که ایران می توانست با طرح همین شروط صحنه را از دست دونالد ترامپ که در عین خروج از برجام و تحریم ایران خود را با تردستی طرفدار مذاکره و گفتگو معرفی می کند خارج کند و ابتکار عمل را در دست ایران قرار دهد. این مطلبی نیست که بارها به ایشان گفته نشده باشد. چنانکه راه توده بلافاصله پس از دیدار آقای خامنه‌‌ای با نخست وزیر ژاپن با عنوان "حرف منطقی را باید بموقع گفت و مطرح کرد" نوشت : "تکیه بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام بعنوان پیش شرط ایران برای مذاکرات، یکی از مهمترین نقاط قوت دیپلماسی ایران برای منزوی کردن کوشش‌های آمریکا و حفظ صلح در منطقه است، فرصتی که متاسفانه آقای خامنه‌‌ای در دیدار با نخست وزیر ژاپن بدست آورد و آن را با انقلابی نمائی از دست داد. ... آقای خامنه‌‌ای بجای قبول و یا رد مذاکره، باید شرایط ایران برای مذاکره را با تضمین‌های بین المللی و نظارت مجامع بین المللی اعلام می کرد که دراینصورت ترامپ مخاطب نبود، بلکه مجموع حاکمیت امریکا و نه تنها حاکمیت و مردم امریکا، بلکه مردم جهان مخاطب بودند. برای مثال این که امریکا باید رسما به برجام بازگردد و تمام تحریم‌هائی که علیه ایران اعلام شده لغو شده و پولهای بلوکه شده ایران نیز مسترد گردد. جهان باید بداند ایران چه می خواهد و چه طلب می کند و چه طلبی دارد و دیدار با نخست وزیر ژاپن فرصت مناسبی برای طرح این مطالبات بود." (راه توده – 696).... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

برنامه تلویزیونی "سر صفحه"

دیدار ایرج جمشیدی با محمد علی عموئی

ایرج جمشیدی روزنامه نگاری از نسل  روزنامه نگاران دهه 1350 است و باقی مانده خون تازه ای که در آغاز آن دهه به تلویزیون ملی ایران تزریق شد. چه شد و چه کردند؟ در ارتباط با فعالیتی که اکنون در همین عرصه، یعنی کار حرفه ای روزنامه نگاری تصویری در ایران می کند نیست. او که پس از انقلاب از ایران خارج نشد، اکنون یک تلویزیون اینترنتی را به ابتکار خود راه اندازی کرده و برنامه ای دارد بنام "سر صفحه". به دیدار چهره های  سیاسی و اقتصادی میرود و با آنها گفتگو می کند و در برخی محافل و جلسات سیاسی – از جمله جلسات خوب کانون زندانیان سیاسی پیش از انقلاب  و پس از انقلاب- حاضر می شود و سئوال کننده و تهیه کننده گزارش برای برنامه "سرصفحه" است. "سرصفحه" اندک زمانی پس از تهیه و پخش روی شبکه یوتیوب نیز قرار میگیرد. با همین عنوان "سرصفحه با ایرج جمشیدی". اخیرا به دیدار محمد علی عموئی رفته و گفتگوئی با او انجام داده که هنوز متن کامل آن پخش نشده اما در فیلمی که می بینید، درباره ملاقات با عموئی و این گفتگو گزارش کوتاهی به مخاطبات خود میدهد و وعده پخش کامل آن در آینده.

----------------------------------------------------------------------------

سفرنامه شاملو به لس انجلس - بخش سیزدهم

به قبر پدرش خندید که گفت

شاهنامه آخرش خوش است!

----------------------------------------------------------------------------

تجربه استثنائی

چین علیه

تروریسم مذهبی

ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفندیاری

بولتون رفت

اما استراتژی

ترامپ باقی است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است