"بیگانه ای در کنار کوچک خان"

بیگانه ای در امواج انقلاب اکتبر

جنگ های قفقاز و انقلاب گیلان

برخی انسان ها، در طول زندگی کوتاه و یا بلند خود، در مسیر رویداد و یا رویدادهائی قرار می گیرند که تاریخی است. حتی ممکن است در جریان این رویدادها جان خویش را از دست بدهند. "یان کولارژ" از جمله این افراد نادر است. او پس از انقلاب اکتبر وصل می شود به انقلاب گیلان و جنبش جنگل و در کنار میرزا کوچک خان قرار می گیرد. شرح دیدارها و ملاقات هایش با کوچک خان از فصول خواندنی خاطرات اوست که در کتابی با نام "بیگانه ای در کنار کوچک خان" به همت "رضا میرچی" به فارسی ترجمه و در ایران توسط انتشاراتی "نشر و پژوهش فرزان" منتشر شده است. کولارژ با حیدرعمواغلی از نزدیک آشنا می شود و در کنار وی نیز قرار میگیرد. دقایقی پیش از محاصره حیدر عمواغلی به قصد ترور او، که توطئه میرزا کوچک خان و همکاران وی بوده، با عمواغلی ملاقات داشته و از فاصله ای کم شاهد این اقدام ناجوانمردانه کوچک خان می شود! میرزا کوچک خان به طمع فتح شهر رشت با حکومت گیلان می جنگد و حیدرخان قربانی این خیال خام میرزا کوچک خان می شود، اما دزد سوم در کمین است. رضاخان که پله های قدرت را یکی پس از دیگری فتح می کرده و با رهنمود انگلیس ها و آلمان ها، در به جان هم انداختن حیدرخان و میرزا کوچک خان نقش داشته، پس از کشته شدن حیدرخان، جنبش جنگل را محاصره کرده و سرنوشت تلخ میرزا کوچک خان آغاز می شود. تراژدی بریده شدن سر کوچک خان!

 

راه توده

شماره 736  پنجشنبه 11  اریبهشت 1399

 

شهلا فرجاد از کادرهای برجسته حزب و سازمان دمکراتیک زنان ایران، پس از 7 سال زندان ج. اسلامی گرفتار سرطان شد و چشم بر جهان بست. گاگیک آوانسیان عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که 15 سال در زمان شاه زندانی بود، در جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان پیش از قتل عام 67 زیر شکنجه کشته شد.

گاگیک آوانسیان

شهلا فرجاد


اسناد طرح مشترک

امریکا و انگلیس

علیه حزب توده ایران

ضلع سوم مثلث

یورش به

حزب توده ایران

باید افشاء شود!

---------------------

نتیجه ای که از انتشار

مطالب روزهای اخیر

درباره حزب توده ایران

میتوان گرفت!

---------------------

با "کرونا"

سیستم سودآوری

در سرمایه داری

زیر سئوال رفت!

دکتر سروش سهرابی

---------------------

نگاهی به مقاله سردبیر

ماهنامه "تجربه" درتهران

افسوس که در چین

میلیونها نفر

قربانی کرونا نشدند؟

---------------------

اشکال مقابله

با کرونا ویروس

در جمهوری های

آسیای میانه!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

---------------------

خاطرات من

از دوران

کنفدراسیون دانشجوئی

 فیسبوک "زهره شاکرین"

---------------------

آیا می توان

تهدید های ترامپ

علیه ایران را

نادیده گرفت؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

---------------------

"کرونا" پرده

 از گرسنگی

جهانی برداشت!

روزنامه پراودا

"آزاده اسفندیاری"

---------------------

فرخنده باد روز جهانی کارگر بر همه زحمتکشان ایران

سرمقاله 736

ترامپ دو احتمال را

در برابر ایران پیش می برد؟

فروزنده فرزاد

دو احتمالی که امریکا در ارتباط با ایران  پیش می برد:

نخست اینکه آنطور که به نظر می آید آمریکا در راستای سیاست «فشار حداکثری» میکوشد تا ایران را به مسیر خروج از برجام سوق دهد که در آنصورت تحریمهای شورای امنیت و اجماع جهانی برای رویارویی با ایران با احتمال بیشتری در دستور کار خواهد بود. قطعا پرتاب اخیر ماهواره از جانب ایران به فضا و مسئله موشکی که آن را به فضا برُد دستآویز امریکا برای جمع آوری متحدان خود علیه ایران خواهد بود.

احتمال دوم آنست که آمریکا میخواهد مسیر مذاکره با ایران را از طریق بازگشت به برجام پی گیرد و مساله ی تحریم تسلیحاتی دستمایه ی بازگشت به برجام باشد. ترامپ بویژه به این مساله آگاه است که محافل جنگ طلب یعنی نومحافظه کاران، اسراییل و برخی کشورهای عرب خاورمیانه (سعودی و امارات به طور ویژه) تا این لحظه او را در مسیر رویارویی با ایران سوق داده اند و مشتاق جنگ با ایران هستند. گنجاندن سپاه پاسداران و شاخه ی برون مرزی آن یعنی سپاه قدس در لیست تروریستی، ترور قاسم سلیمانی، هدف گرفتن نیروهای شبه نظامی عراقی نزدیک به ایران همه گامهایی در این مسیر بوده که جز تنش بیشتر بین دو کشور دستاوردی به همراه نداشته است. آیا تلاشهایی در دولت ترامپ برای تغییر سیاست «فشار حداکثری» در جریان است؟ جلسات آینده ی شورای امنیت پیرامون مساله ی تحریم تسلیحاتی ایران نشان خواهد داد کدام یک از این دو احتمال به واقعیت سیاست دولت ترامپ بویژه با تقویت پیش بینی ها درباره تجدید دوران ریاست جمهوری او در برابر ایران نزدیکتر است. .. ادامه

----------------------------------------------------------------------------

حزب توده ایران و انقلاب 57

نقش حزب توده ایران

در خنثی سازی دو کودتا!

بدنبال انتشار گزارشی از اسناد محرمانه انگلستان که در آن شرحی درباره همکاری سازمان های اطلاعاتی این کشور با سازمان های اطلاعاتی امریکا برای اجرای طرح مشترک یورش به حزب توده ایران در جمهوری اسلامی، برخی روزنامه ها و رسانه های داخل کشور نیز مطالبی را در ارتباط با حزب توده ایران منتشر کرده اند. نخست به بهانه سالگرد در گذشت زنده یاد احسان طبری در روزنامه شرق و شرحی به قلم او در باره دو خط مشی در دهه 50 در حزب توده ایران و بدنبال آن مطلبی درباره جلسه برگماری نورالدین کیانوری به دبیراولی حزب توده ایران پس از خروج شاه از ایران و در آستانه سقوط رژیم وی.  پیش از این دو مطلب،  بمناسبت سالگرد کودتای طبس انتشار بخشی از خاطرات علی خدائی سردبیر هفته نامه راه توده در همین ارتباط از سوی سایت "تاریخ ایرانی" منتشر شد. سایتی که زیر نظر صادق خرازی در ایران منتشر می شود. این مطالب در سایت ها و برخی نشریات دیگر داخل کشور نیز بازانتشار یافت. ما از این مجموعه، بخش منتشر شده خاطرات سردبیر راه توده درباره کودتای طبس و همچنین نوشته احسان طبری درباره دو خط مشی در ارتباط با رژیم شاه و انقلاب 57 را منتشر می کنیم. طبیعی است که این رسانه ها با انگیزه های متفاوتی این مطالب را منتشر کرده اند، اما آنچه برای ما مهم است نه "انگیزه شناسی" بلکه این واقعیت است که هیچ رویدادی در سالهای اول انقلاب 57 را نمیتوان یافت که نقش مثبت حزب توده ایران در آن برجسته نباشد.

----------------------------------------------------------------------------

نوشته احسان طبری درباره اختلاف دیدگاه کیانوری و اسکندری

شاه تا آستانه سقوط

زیر بار اجرای قانون اساسی نرفت!

سردبیر راه توده:

خنثی کردن کودتا

  و جلوگیری از ترور

 و کشتار مردم

 اقدام انقلابی بود

-------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است