راه توده

شماره 227   دوشنبه 22  تیر ماه 1388

ابوتراب باقرزاده

اسماعیل ذوالقدر

عباس حجری

تقی کی منش

رضا شلتوکی

انتخاباتی که ایران را تکان داد- اسلاوی ژیژک
مردم ایران در جستجوی
انقلاب 57 به صحنه بازگشته اند

رنگ سبزی که هواداران موسوی اختیار کردند، فریاد‌های الله اکبری که از پشت‌بام ها در تاریکی شب طنین انداز شد، به وضوح نشان  داد که مردم این عمل خود را تکرار انقلاب ۱۹۷۹ خمینی می‌دانند، ‌بازگشت به ریشه‌های آن و شرایط پیش از انحراف انقلاب. اتحاد راسخ مردم، اتفاق نظر و یکپارچگی فراگیرشان، خود سازماندهی ابتکاری‌شان، شیوه‌های فی‌البداهه‌ برگزاری اعتراضاتشان، ترکیب منحصر به فرد خودانگیختگی و نظم شان، یا آن راهپیمایی تهدید آمیز هزاران- هزارشان در کمال سکوت، همه یادآورانقلاب 1979 است. ما با خیزش طرفداران مغبون‌ شده انقلاب 57 سر و کار داریم.

صفر قهرمانی


مقاله ای در لوموند دیپلماتیک که شاهدی شد بر آنچه راه توده
 بی وقفه بر آن تاکید داشته
انگیزه های اقتصادی
کودتائی که علیه
میرحسین موسوی شد!
-----------------
از مردم در صحنه بیآموزیم
شیوه های نوین
برای سازماندهی
یک جنبش انقلابی

--------------------

تحلیل هفتگی 11 دیماه 1361
جدال بر سر بیانیه 8 ماده ای
ریشه‌های27 ساله
کودتای22 خرداد
----------------------

فرماندهان کودتاچی
با بدنه سپاه
چه خواهند کرد؟

---------------------
جنبش خودجوش مردم ایران
شناخت هدف
مهم تر از سازماندهی
---------------------

زندگی خصوصی مارکس
قصه های شیرین
و بی پایانی که
مارکس همیشه برای گفتن

در ذهن داشت!
ترجمه رضا نافعی(وبلاگ آینده ما)

-----------------------

نتیجه انقلاب سبز
سرانجام به حاکمیت تحمیل خواهد شد!

"زلزله انتخابات 22 خرداد، از قدرت ویرانه ای باقی گذاشت." این خلاصه ترین و رساترین تفسیری است که ما می توانیم در باره آنچه در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران روی داد و همچنان ادامه دارد ارائه بدهیم. مردم ایران، در شماری چند ده میلیونی، پرده قدرت را در این انتخابات کنار زدند و آنچه در سراپرده می گذشت در برابر دیدگان قرار گرفت. بیش از آنکه کودتا علیه میرحسین موسوی و رای مردم مهم باشد، این شناخت و آشنائی عمیق ملی مهم است. زیرا، از این پس تمام رویدادها و تحولات آینده ایران بر مبنای این شناخت شکل خواهد گرفت.

شرح کودتائی که در تاریخ ایران بعنوان کودتای 22 خرداد ثبت خواهد ماند تکرار دانسته های نه تنها توده ایها، نه تنها سیاسیون و روشنفکران ایران، بلکه وسیع ترین توده های مردم ایران است. مگر جزئیاتی از تدارک فنی و نظامی این کودتا که تردید نیست، بتدریج آن نیز از پرده بیرون خواهد افتاد. نقد جریانات سیاسی که نتوانستند، حتی تا آستانه برگزاری انتخابات - و یا حداقل تا پیش از مناظره های تلویزیونی- حدس بزنند تحولات انتخاباتی به کدام سو می رود و مردم ایران در چه عرصه تاریخی وارد شده اند نیز، دیگر جایز نیست، زیرا نمک پاشیدن بر زخم کهنه کم اطلاعی و بی ارتباطی این جریانات با واقعیات جوشان جنبشی است که از انتخابات دوم خرداد 1376 در میهن ما آغاز شده است. البته، بموقع خود باید اعلامیه ها و اطلاعیه های پیش انتخاباتی و  پس انتخاباتی آنها را در کنار هم به یادشان آورد تا بلکه درسی باشد برای رویدادهای آینده، اما اکنون وقت و فرصت این کار نیست. ادامه

---------------------------------------------

گفتگوئی که پس از

 سال دوباره باید شنید

آنچه را می شنوید، مصاحبه ایست که سردبیر راه توده در تاریخ 9ر9ر2006 با مانوک خدابخشیان انجام داده است. این مصاحبه برای یکی از تلویزیون های فارسی زبان لس آنجلس ضبط و پخش شد، زیرا مصاحبه کننده، در آن زمان، از رادیو ایران بیرون آمده و با آن شبکه تلویزیونی همکاری می کرد. زمانی این گفتگو انجام شد که دولت احمدی نژاد بر سر کار آمده و دوران دوم ریاست جمهوری محمدخاتمی به پایان رسیده بود. محمد خاتمی سفر کوتاهی به امریکا کرده بود و رسانه های فارسی زبان لس آنجلس جنجالی تازه را بر سر این سفر برپا کرده بودند. این که خاتمی برای مذاکره با امریکائی ها آمده، برای نجات روحانیت آمده و از این دست ارزیابی های ارزان و پوچ. ما فکر می کنیم، در این گفتگو نکاتی طرح شده که بویژه امروز که دوران پس از کودتای 22 خرداد را می گذرانیم شنیدنی تر است! این گفتگو را از اینجا می شنوید!

 

-------------------------------------------------------------------

اقتصاد سیاسی - بخش آخر

با ریشه های تاریخی

بحران اقتصادی آشنا شویم

ف. م. جوانشیر

 

بازانتشار آخرین بخش کتاب اقتصاد سیاسی در راه توده، همزمان است با بحران اقتصادی که تحت عنوان "بحران مالی" اکنون بصورت بی وقفه اخبار آن را می شنویم و آن را در زندگی روزانه خود مشاهده می کنیم. بیکاری، گرانی، نگرانی از آینده و سرانجام "خطر جنگ".

ما در آینده، باز انتشار کتاب "تاریخ جنبش کارگری ایران و جهان" را آغاز خواهیم کرد تا جای خالی "اقتصاد سیاسی" را در راه توده پر کند.

فصل آخر کتاب "اقتصاد سیاسی" با جمله ای تمام می شود که آن را باید با قلم زرین و بعنوان یادگار فراموش نشدنی ذهن خلاق انسانی شریف و دانشمندی کم نظیر در تاریخ حزب توده ایران ثبت شود. یعنی زنده یاد مهندس "فرج الله میزانی" (ف. م. جوانشیر).

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany
Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است