رحمان هاتفی

سرنوشت کیهان، سرنوشت ج. اسلامی- 4
سرنوشت روزنامه کیهان
سرگذشت انقلاب سال 57 است

همان گونه که در تمام ارگان های حکومتی، گام به گام تصفیه ها پس از درگذشت آیت ا لله خمینی صورت گرفت، در کیهان نیز، گام به گام همین مسیر طی شد. همانگونه که اعتبار روحانیت و ارگان های غیر نظامی و سپس ارگان های نظامی مانند سپاه و بسیج در آغاز دهه سوم جمهوری اسلامی سقوط کرد، تیراژ روزنامه کیهان نیز سقوط کرد. تا جائی که اخیرا گفته شده است، تیراژ واقعی کیهان به 5 هزار نسخه در روز رسیده است. روزنامه ای که تیراژ آن در جریان انقلاب 57 از مرز یک میلیون گذشت. این همان سرنوشت و پایگاهی است که حکومت در میان مردم دارد. کیهان آینه حکومت در جمهوری اسلامی است!    

 

راه توده

شماره 338     دوشنبه 2 آبان ماه 1390

مریم فیروز

هما نصرزنجانی

گیتی مفدم

فاطمه مدرسی


مراسم سالروز
بنیانگذاری
حزب توده ایران
در تهران

--------------------

مطابق سخنان رهبر در کرمانشاه
احزاب سیاسی
باید در زندان
کنگره بگذارند!

--------------------

"قذافی"
سرانجام تلخ آن که
هوادارانش می گفتند
"الله واحد" قذافی "قائد"

نقل از فیسبوک علی خدائی

--------------------

برای پایان لیبی
هورا نکشید
این آغازی است
برای ایران

آزاده اسفندیاری

--------------------

حاکمیت کودتائی
ج. اسلامی
زیر سایه
استراتژی امریکا
پس از 11 سپتامبر

الف. راهی

--------------------

پیام ها و نظرات شما
پاسخ های راه توده

--------------------

جنبش کارگری و کمونیستی در ایران- 4
فراکسیون چپ
در اولین مجلس
بعد از انقلاب مشروطه

عبدالصمد کامبخش

--------------------

اکتبر 1956
از مجسمه اسرائیل
پرده برداری شد

یونگه ولت- گزینش و ترجمه رضا نافعی

--------------------

کفتار ها
اطراف جنازه لیبی
ساوتسکایا راسیا – ترجمه بهروز بکتاشی

۱۷کشور در عملیات نظامی در لیبی شرکت کردند. این کشورها عبارت بودند از ایالات متحده٬ بریتانیا٬ فرانسه٬ کانادا٬ بلژیک٬ هلند٬ دانمارک٬ نروژ٬رومانی٬ اسپانیا٬ بلغارستان٬ یونان٬ ترکیه٬ قطر٬ امارات٬ اردن و سوئد.
از ۳۱ مارچ تا ۱۸ اکتبر نیروی هوائی ناتو ۲۵ هزار و ۷۲۶ پرواز برفراز نظامی برفرار لیبی انجام داد که از میان آنها ۹هزار و ۵۲۵ پرواز برای بمباران بود. تعداد آوارگان از لیبی با جمعیت ۶ میلیونی طی این دوره به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسید. تنها طی دو هفته اکتبر در نتیجه بمباران های وسیع ناتو و شلیک های مکرر، شهر«سرت» بیش از 5 هزار نفر کشته داشت و شهر بطور کلی تخریب شد.
بعد از مرگ «قذافی»٬ کشورهای غربی آماده شدند که ثروت طبیعی این کشور را بین خود تقسیم کنند که شامل نفت (۲۹٬۵ میلیارد بشکه) و گاز (نزدیک به ۱٬۶ میلیارد متر مکعب است). قراردادها پیرامون حق استخراج مواد خام با شورای موقت لیبی را کشورهائی امضائ می کنند که شرکت فعال در سرنگونی «قذافی» داشتند. نظیر بریتانیا ٬ فرانسه٬ ایالات متحده٬ ایتالیا و قطر.
نماینده بریتانیا در پارلمان اروپا از قرارداد یک میلیارد دلاری محرمانه بین شرکت نفتی «وایتول» لندن و شورای موقت ملی خبر داد.

آقای خامنه ای بجای قبول واقعیت
بدنبال راه فرار می گردد!

هفته گذشته، آقای خامنه‌ای در "سفر استانی" به کرمانشاه (به تقلید از سفرهای احمدی نژاد) حذف انتخابات ریاست جمهوری را کلید زد. می‌گوئیم حذف "انتخابات"، زیرا برای آقای خامنه‌ای در حال حاضر مسئله حذف "انتخابات" مهم تر از حذف رئیس جمهور است. آقای خامنه‌ای با طرح حذف انتخاب رئیس جمهوری در واقع و صاف و ساده پذیرفت که دست به تقلب و کودتا زده و امکان برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری دیگر در تناسب قوای کنونی برایش وجود ندارد.
از همان زمان کودتای 22 خرداد معلوم شده بود که انتخابات دهم آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران به شکلی است که تا پیش از آن وجود داشت. دو جریان عمده سیاسی در ایران بر اساس این دریافت برنامه خود را تدوین کردند. نخست جنبش سبز و رهبران آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند که "اجرای بدون تنازل قانون اساسی" را پیش کشیدند تا رهبر و بیت رهبری و زیرمجموعه‌های آن نتوانند انتخابات را از نظام سیاسی ایران حذف کنند. با سخنان اخیر آقای خامنه‌ای روشن شد که خواست اجرای کامل قانون اساسی تا چه اندازه درست بوده و چه فشاری را در این مدت متوجه رهبر کرده است.
راه توده در همان زمان بارها نوشت که شعار تغییر قانون اساسی که برخی‌ها زیر عنوان "رادیکال" در برابر میرحسین موسوی پیش کشیده اند تا چه اندازه به آگاهی مردم در دفاع از همین قانون اساسی لطمه می‌زند و دست حکومت را برای زیرپا گذاشتن قانون اساسی باز می‌کند.
اما دومین جریانی که متوجه شد که آقای خامنه‌ای با کودتای 22 خرداد در چه تله‌ای افتاده جریان احمدی نژاد بود. تصور این جریان بر این بود که فصل "انتخابات" رئیس جمهوری در ایران برای همیشه تمام شده و انتخابات بعدی بصورت "انتصابات" برگزار می‌شود، ولی نه انتصابی که آقای خامنه‌ای خواهد کرد که دیگر هیچ اعتباری در جامعه ندارد. احمدی نژاد تصمیم گرفت خودش جانشین خود را برگمارد و اسفندیار مشایی را همچون جانشین خود منصوب کرده بود. قلدری‌های احمدی نژاد و گماشتن جانشین برای خود ناشی از آگاهی وی از ضعف آقای خامنه‌ای در برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری دیگر در ایران بود.
اکنون آقای خامنه‌ای با حذف انتخابات ریاست جمهوری و تعیین نخست وزیری که اسمش رئیس جمهوراست بدست مجلس می‌خواهد به خیال خود با یک تیر سه نشان بزند:
1- جلوی یک انتخابات آزاد را که نتایج آن کودتا و تقلب او را آشکار خواهد کرد بگیرد.
2- احمدی نژاد را تهدید و محدود و در صورت لزوم حذف کند، بدون آنکه ناگزیر باشد انتخابات دیگری برگزار کند.
3 – دخالت‌های خود در همه امور را که در حال حاضر جنبه مغایرت آن با قانون اساسی آشکار شده هم گسترش دهد و هم بپوشاند. قدرت و تملق و دستور در آقای خامنه‌ای متمرکز می‌شود ولی پاسخگوی مشکلات و ویرانی‌ها مجلس خواهد بود. ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

سالروز
اعدام اولین گروه
افسران توده ای
پس از کودتای 28 مرداد

---------------------------------------------------------------------------------------

«هیولای بالدار»
در آسمان مرزهای ایران

اشپیگل ـ ترجمه عسگر داوودی

«عزائیل دروگر» نام رسانه ای و طعنه آمیز جنگنده جاسوسی ـ نظامی بدون سرنشین آمریکائی است.این هواپیمای تهاجمی ـ جاسوسی از سال 2004 در افغانستان و پاکستان بکار گرفته شده است.  ادامه

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است