ترور ناتمام شاه

و فرار بزرگ از زندان قصر

خبرگزاری ایسنا، به نقل از "تاریخ ایرانی" آذرماه امسال به مناسبت سالگرد فرار رهبران حزب توده ایران از زندان شاه گزارشی منتشر کرد. این رویداد باز می گردد به 24 آذر 1329 و گزارشی که ایسنا منتشر کرد، با آن که بخشی از آن به نقل از خاطرات دکتر نورالدین کیانوری بود، با کاستی های فراوان روبرو بود. از جمله حذف نام و سرگذشت سازماندهندگان و عاملین اجرای این فرار تاریخی و سرنوشت آنها در جمهوری اسلامی. شماری از سازماندهندگان این فرار که عضو سازمان نظامی حزب توده ایران بودند پس از کودتای 28 مرداد تیرباران شدند و انگشت شماری که جان به سلامت برده و به مهاجرت رفته بودند و پس از انقلاب 57 بعنوان اعضای رهبری حزب به ایران بازگشته بودند در قتل عام 1367 در اوین به دار آویخته شدند. از جمله ستوان رصدی که پس از انقلاب در ترکیب هیات سیاسی حزب توده ایران به میهن بازگشته بود. ... ادامه
عکس :
دكتر كيانوری، عبدالحسين نوشين و دكتر مرتضي يزدی در راه دادگاه ترور ناكام شاه و چندی پيش از فرار از زندان

راه توده

شماره 440     پنج شنبه 19 دیماه  1392

سرهنگ عطاریان

داوود نوروزی

سرهنگ آذرفر

مهرداد فرجاد


از قاطر چموش

توهم های

مهاجرت زده

باید پیاده شد

--------------------------------------

جدال 500 ساله

برای نوع رشد

اقتصادی ایران

دکترسروش سهرابی

--------------------------------------

خاطرات عبدالله ارگانی

فرار بزرگ

رهبران حزب

توده ایران

از زندان شاه

--------------------------------------

توهمات

حیدر مصلحی

و صفار هرندی

---------------------------------------

حرامزادگان جهانی

پشت ارزش هایشان

هینترگروند ( پس زمینه) نشریه چپ آلمانی

ترجمه رضا نافعی

--------------------------------------

نگاهی دوباره به پرسش و پاسخ ها

صف بندی ها

در ج. اسلامی

تاریخ 34 ساله دارد

--------------------------------------

نگاهی به زندگی پاگانینی

پوست اندازی

ارتجاع مذهبی

به زمان نیاز دارد!

شیرین مرادی

--------------------------------------

فرانسه بار دیگر

پرچم ژاندارمی

افریقا را بدست گرفته

روزنامه "اومانیته"
ترجمه الف. آذرفریتاش

--------------------------------------

"رزمناوپوتمکین"

کشتی انقلاب

در اقیانوس حوادث

راه گم نمی کند!

نوشته  Lionel RICHARD

برگردان "آزیتا نیکنام"
لوموند دیپلماتیک فارسی
-

-----------------------------------

خبرگزاری ایسنا

و تاریخ

ناقص ایرانی!

حتی لحظه ای نباید گریبان

"مافیای تحریم" را رها کرد

توافق اتمی ژنو میان ایران و قدرت‌‌های بزرگ جهانی، در هفته‌‌های گذشته نخستین دستاوردهای خود را در عرصه داخلی ببار آورد. ابتدا اقای روحانی رئیس جمهور خواهان پیگیری و شناسایی و برخورد با کسانی شد که از وضعیت تحریم برای غارت ثروت ملی بهره گرفته اند. همزمان خبرهایی از مقابله با واگذاری‌‌ها و فساد عظیم اقتصادی در جزیره قشم، باز پس گرفتن اموال تامین اجتماعی، زیر فشار قرار گرفتن مرتضوی منتشر گردید و بالاخره در هفته اخیر روند بازداشت و بررسی اموال بابک زنجانی و در واقع شبکه‌ای که پشت سر او قرار دارند آغاز شد.
اکنون بهتر می‌توان فهمید که چرا تا این اندازه دولت روحانی خواهان دستیابی به توافقی در عرصه عقب راندن تحریم‌‌ها بود و شبکه فساد و غارت تا این اندازه نگران چنین توافقی بود و دربرابر آن کارشکنی می‌کرد و می‌کند. کاملا روشن است که اگر توافق ژنو بدست نیامده بود، ناممکن بود بتوان امثال بابک زنجانی و شبکه حکومتی حامی او را که تحت پوشش مقابله با تحریم‌‌ها به غارت مشغول بودند به زیر سوال برد یا خلع کرد و به محاکمه کشید. حتی همین امروز نیز مدافعان غارت حکومتی و امثال روزنامه کیهان به بهانه تحریم‌‌ها خواهان عدم برخورد و پرسشگری درباره متهمان فساد اقتصادی هستند که آن را "بخش خصوصی" خدمتگزار معرفی می کنند. در واقع اینان می دانند که مقابله با کا سبان تحریم در داخل، در برابر قدرت های جهانی راهی جز رسیدن به توافق نمی گذارد چون این قدرت ها هم می فهمند که امکان بهره گیری از شرایط تحریم برای کسب سود اقتصادی دیگر وجود ندارد، معاملات سودآوری که غرب ازصدقه سر تحریم ها با ایران داشته دیگر ادامه نخواهد یافت و تکلیف پول های مسدود شده ایران و متهمان فساد اقتصادی باید روشن شود. بنابراین برخلاف ادعای حسین شریعتمداری مقابله با کاسبان تحریم و متهمان فساد اقتصادی عملا قدرت های غربی را از نظر افکار عمومی بین المللی درموقعیتی نامناسب قرار می دهد و ناگزیر از عقب نشینی و دادن امتیاز به ایران می کند و نه برعکس.
مقابله ای که با کوشش دولت در جهت کاهش تنش بین المللی و لغو تحریم ها صورت می گیرد در همین حال نشان می دهد که در ایران یک قشر و نیروهایی شکل گرفته اند که حیات آن در بحران است. سابقه این بحران سازی‌‌ها به آغاز انقلاب و تقابل با دولت میرحسین موسوی باز می گردد. تلاش دولت و رهبری آقای خمینی تا حدودی توانست جلوی آن را بگیرد و امکان آرامشی را فراهم کند. از زمان رهبری آقای خامنه‌ای بحران و بحران سازی جزیی از نظام سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران شد.
در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این بحران سازی تحت عنوان مقابله با تهاجم فرهنگی آغاز شد و هر روز دامنه بیشتری پیدا کرد. در دوران محمد خاتمی بقول خود وی هر 9 روز یک بار جنجال و بحرانی بی دلیل ساخته می‌شد. در دوران احمدی نژاد دیگر احتیاج به بحران سازی مصنوعی نبود چون خود او اصلا وظیفه‌ای جز بحران سازی نداشت. آنقدر بحران سازی کرد تا کار ایران به تحریم‌‌های جهانی کشید و خیال همه کسانی که حیات و ثروت و غارت آنها وابسته به بحران است راحت شد.
مسئله جدیدی که اکنون بوجود آمده آنست که اگر ما در گذشته یک قشر تاجر و واردکننده و دلال داشتیم که منافع آن در بحران سازی و جلوگیری از یک انسجام اقتصادی و اجتماعی در داخل کشور بود. اگر در دوران محمد خاتمی شماری از سرداران سپاه و دولتی‌‌ها و اطلاعات موازی نیز به این قشر افزوده شدند و از طریق اسکله‌‌های قاچاق، شبکه ویژه واردات کالا برای خود تشکیل دادند. در دوران احمدی نژاد از صدقه سر بحران سازی‌‌های مداوم وی و بالاخره تحمیل تحریم‌‌ها به ایران، جریان تازه ای از کلان ثروتمندان و سرمایه دارانی با ثروت‌‌های نجومی شکل گرفته که در پیوند با بخشی از حکومت، منافعش از چارچوب بحران سازی‌‌های اقتصادی معمول خارج شده و خواهان تنش‌‌های جهانی و ادامه تحریم‌‌ها برعلیه ایران است. اینان به تنها چیزی که می‌اندیشند همان سود و غارت ثروت مردم است و تنها چیزی هم که برایشان اهمیت ندارد مخاطره‌‌هایی است که از ادامه تنش‌‌ها آینده کشور ما را تهدید می‌کند.  ...  ادامه

------------------------------------------------------------------------------------------

مرور تاریخ ایران -از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

آغاز تثبیت

قدرت رضاخان بعنوان "شاه" جدید

ادیب نیشابوری

درویش خان

-------------------------------------------------------------------------------------

کامیون های سلاح

همچنان به سوی سوریه روان است

یونگه ولت چاپ آلمان - ترجمه عسگر داوودی

-----------------------------------

مقایسه در آمد سرانه بلاروس و اکرائین

روزنامه "پراودا- ترجمه س. آشنا

-----------------------------------

 به فیسبوک

راه توده

و صفحه فیسبوک راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس

با  راه توده

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است