یادداشت های دکتر فاطمی در مخفیگاه (1)

"کابوس جمهوری"

تبدیل به جنون شاه شده بود

در فاصله کودتای 28 تا انقلاب 57 دستگاه تبلیغاتی شاه و ادبیات و استدلال چاپلوسان دور و بر دربار شاهنشاهی همان استدلال های سراپا دروغی را در باره کودتا به کار می بردند که در جمهوری اسلامی درباره کودتای انتخاباتی سال 88 به کار برده و می برند. در تمام روزنامه های پس از 28 مرداد، به ندرت می توان نامی از کودتا یافت. آن کودتا را شاه و اطرافیانش "قیام ملی شاه و مردم" لقب دادند. چنان که در جمهوری اسلامی به مقاومت مردم در برابر کودتای 88 نام "فتنه" دادند. نخست وزیران شدند مجریان اوامر شاه، مجلس با غلامان و چاکران شاه پر شد و هر سخنرانی بنام اعلیحضرت همایونی شاهنشاه آریامهر آغاز می شد و نخست وزیران هر  لایحه ای را که به مجلس می بردند قبل از قرائت آن اعلام می کردند که این لایحه به شرف عرض مبارک اعلیحضرت رسیده است تا نمایندگان بدانند که باید به آن رای بدهند. نمونه آن را در جمهوری اسلامی کنونی کم می شنویم و می بینیم؟

راه توده

شماره 469  پنج شنبه 30 مرداد 1393

فریبرز صالحی

ابوالحسن خاطیب

سعید آذرنگ

فرزاد دادگر


با نگاهی به جنگ رمضان

 و بسته شدن شیرهای نفت

دلارهای نفتی

همیشه در ایران

خرج استبداد شده

---------------------------------------

امریکا

روی فلج شدن

دولت روحانی

حساب باز کرده!

نیکولای بابکین دانشمند علوم سیاسی

مترجم: ا. م. شیری

---------------------------------------

روزشماره تاریخ ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

سال دوم کودتا

سال خون و اعدام

سال وطن فروشی

---------------------------------------

خاطرات "سایه" پیر پرنیان اندیش

چگونه

موسیقی بشنویم

و کدام موسیقی

را بشنویم

---------------------------------

آخرین گفتگو با  برجسته ترین روزنامه نگار آلمانی

اروپا هنوز نتوانسته

دور اندیشی  پوتین را درک کند!

----------------------------------------

دکتر فاطمی

یگانه یار مصدق

 که تیرباران شد!

------------------------------

امریکا، اوکرائین را  

به افغانستان دوم تبدیل کرده

انتخابات مضحک

ریاست جمهوری

 در افغانستان!

با استفاده از منابع روسی

ترجمه آزاده اسفندیاری

-----------------------------

دستآوردهای

 پزشکی  کوبا

از مرزهای

 انکار گذشته!

ژاله نیاکان

-----------------------------

دستآوردهای دولت و مردم

در ماجرای استیضاح وزیر علوم

شماره این هفته راه توده مصادف شد با دو رویداد. سالگرد کودتای 28 مرداد و استیضاح وزیر علوم دولت روحانی در مجلس. اولی رویدادی است تاریخی که نتایج آن همچنان گریبانگیر ایران است و دومی رویدادی است مربوط به امروز. اگر پیوندی میان این دو رویداد بخواهیم پیدا کنیم، این پیوند باز می گردد به شباهتی که مجلس کنونی با مجلس دوره هفدهم در زمان دولت ملی دکتر مصدق دارد. آن مجلس هم چوب لای چرخ جنبش ملی شدن نفت و جلوگیری از دخالت های غیر قانونی شاه و خانواده او در اداره امور کشور می گذاشت و آلوده به انواع توطئه ها برای ساقط کردن دولت مصدق بود و مجلس کنونی هم تقریبا همین نقش را دارد. درباره کودتای 28 مرداد در این شماره راه توده مطالبی را می خوانید و نیازی نیست در این سرمقاله یکبار دیگر به آن کودتا بازگردیم. اما در باره استیضاح وزیر علوم دولت روحانی نقطه نظرات خود را می نویسیم.

رای گیری برای استیضاح دکتر فرجی دانا وزیر علوم نشان داد که 145 نماینده کنونی مجلس از جمع 270 نماینده ای که روز 4 شنبه (دیروز) در مجلس بودند و به استیضاح رای دادند، به هیچ اصولی جز منافع باندی و گروهی خود پایبند نیستند و تابع سران باندها و گروه هائی هستند که در خارج از مجلس اند. همانها که نگران موفقیت دولت، بویژه در عرصه اقتصادی، افزایش نفوذ روحانی در میان مردم و از کف رفتن قدرت حکومتی خویش اند. بخش مهمی از انگیزه داغ نگهداشتن باصطلاح "فتنه" و دفاع از ادامه حبس خانگی میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی نیز همین است. آنها با داغ نگهداشتن باصطلاح "فتنه" می کوشند دولت روحانی را از کادرهای باتجربه و ورزیده به بهانه سهم داشتن آنها در جنبش سبز محروم نگهدارند!

این 145 نماینده، نماینده مردم نیستند، بلکه نماینده همانهائی هستند که قتل های زنجیره ای کردند، قتل عام سال 67 را کردند، کودتای 88 را مرتکب شدند، جنایت کهریزک را مرتکب شدند، پول های نفت را به بهانه دور زدن تحریم ها غارت کردند، کارخانه ها را فلج و تولید را نابود کردند، هاشمی را از نماز جمعه و ریاست مجلس خبرگان برداشتند، جلیلی را می خواستند جانشین احمدی نژاد کنند، از نتیجه انتخابات مجلس آینده و مجلس خبرگان نگران اند و ...ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

فیلم را ببینید!

گفتگو با آخرین سفیر شاه در انگلستان

ننگ فرار و باز گشت با کودتا

هرگز از دامن شاه پاک نشد!

این مصاحبه، شاید از منصفانه ترین و واقع بینانه ترین مصاحبه هائی باشد که یکی از کارگزاران رژیم شاه، پس از سقوط آن کرده است. مصاحبه پرویز راجی آخرین سفیر شاه در انگلستان. پرویز راجی که در کنار هویدا قرارش داده بودند، هم برای نشستن بر مستند وزارت خارجه و هم برای نخست وزیر در نظر گرفته شده بود، گرچه دم و دستگاه شاه آنقدر آلوده به باندبازی، یارگیری، پرونده سازی مقامات برای هم و رقابت در چاپلوسی در پیشگاه شاهنشاه آریامهر بود که هرگز نمی شد روی فردی که شاید می توانست جانشین مناسب تری برای فلان وزیر و یا حتی نخست وزیر و یا فلان ژنرال باشد حساب کرد. رژیم مثل دندان کرم خورده از ریشه پوسیده بود. هیچکس جرات نداشت نه برای انتقاد، نه برای توصیه، بلکه حتی برای سئوال از شاه دهان باز کند. اگر شاه سئوال می کرد، نخست وزیر و یا وزیر و یا هر مقام نظامی و غیر نظامی دیگری اجازه داشت پاسخ بدهد. همین!

برای مثال، هرگز پرویز راجی و امثال او جرات نداشتند اندکی از آنچه که او در این مصاحبه می گوید را حتی در محافل خصوصی بر زبان آوردند چه رسد به دهان گشودن در برابر شاه. درحالیکه، امثال راجی بودند کسان دیگری هم- حتی در میان ژنرال هائی غیر از آنها که شاه آنها را درجه و مسئولیت های نظامی داده بود- که می دانستند رژیم به سمت دره سقوط می رود. کافی بود فردی، اعم از نظامی و غیر نظامی، اندکی از خود استقلال رای و شخصیت نشان بدهد تا سر از زندان در آورد. چنان که نخستین ارتشبد ارتش او " عبدالله هدایت" برای 5 سال در آورد! چنان که "احمد نفیسی" شهردار کاردان تهران در آورد. مصاحبه پرویز راجی با بی بی سی به دلائل ذکر شده در بالا آنقدر اهمیت دارد که آن را چند بار و با دقت ببینید و بشنوید!

--------------------------------------------------------------------------------------

ارتش خصوصی امریکا

شرق و غرب اروپا را از هم جدا می کند!

یونگه ولت- نوشته ویلی ویمر  – ترجمه رضا نافعی

--------------------------------------------------------------------------------------

جهان به آتش یک

جنگ جهانی نزدیک می شود!

اومانیته دیمانش- ترجمه الف. آذرفریتاش

----------------------------------------------------------------------------------------

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است