راه توده

شماره 504   پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه 1394

پرفسور آگاهی

علی گلاویژ

داوود نوروزی

انوشیروان ابراهیمی

خاطرات مترجم استالین در کنفرانس تهران

رئیس جمهور امریکا را

در تهران می خواستند بربایند

در سالهای اخیر و بویژه امسال، در سالگرد شکست ارتش هیتلری، سهم بزرگ ارتش سرخ در این شکست و جلوگیری از تسلط فاشیسم برجهان، با تحریف تاریخ و بزرگ جلوه دادن نقش امریکا و انگلستان در این شکست و پیروزی همراه شده است. در جنگ دوم جهانی، روسیه (اتحاد شوروی وقت) 27 میلیون کشته داد، تاریخی ترین مقاومت ها در مسکو و استالینگراد در تاریخ این جنگ باقی ماند، رهبری نظامی و سیاسی استالین در این جنگ، به یک نبوغ می ماند، اما کشورهای غربی تلاش می کنند تمام این واقعیات از بشریت پنهان بماند. از آن سخیف تر آن که استالین و هیتلر را در دو کفه یک ترازو قرار میدهند.


دلائل

پرشمار شدن

مصاحبه های

 فرماندهان سپاه

 چیست؟

--------------------

انگیزه های

مقاومت دربرابر

تحولات در ایران

--------------------

علم الهدا

امام جمعه ای

برای فریبکاری!

--------------------

کشته شدن

پورشه سواران

چرا در میان مردم

واکنش وسیع داشت؟

--------------------

خاطرات سایه

(پیرپرنیان اندیش)

گلچین هفته

تاج سر رادیو ایران

--------------------

امریکا همچنان

در خیال کودتا

در امریکای لاتین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

جنگ افروزان

واقعیات

جنگ دوم را

تغییر میدهند!

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

--------------------

 

سرمقاله راه توده 504

تکرار دوران احمدی نژاد

تراژدی مضحکی خواهد بود!

 

برای بررسی تحولات سالهای اخیر ایران، هیچ ناچاریی جز پرداختن به جنبش اصلاحات نیست. همچنان که چاره ای جز پرداختن به دوران 8 ساله حاکمیت تفکر حجتیه بر ایران نیست. این مسئله از آن روی دارای اهمیت ویژه است که در پایان سالی که جاری است دو انتخابات مهم مجلس شورا و مجلس خبرگان برگزار می شود و هر دو تفکر و طیف های وابسته و یا متمایل به آنها – اعم از نظامی و غیرنظامی- برای تسلط بر این دو مجلس از هم اکنون خود را آماده می کنند.

احمدی نژاد و باندی که او را بر سر کار آورد، كوشید قشرهای متوسط و سرمایه‌داری كوچكی كه در دوران اصلاحات (ریاست جمهوری محمد خاتمی) مورد توجه بودند را مسئول وضع نابسامان قشرهای پائین جامعه معرفی كند و توده های تهیدست جامعه را علیه این اقشار و نمایندگان سیاسی آنان یعنی اصلاح طلبان بسیج كند. احمدی نژاد آنچه را اصلاحات بر روی پرده آورده بود شعار خود قرار داد. او اعلام كرد كه مشكل جامعه ما موی دختران نیست، بلكه قشرهای دینداری هستند كه در دوران پس از انقلاب ثروت اندوخته اند. مدیران میانی دولتی در دو دهه پس از انقلاب، طرفداران خط امام، طرفداران اصلاحات، كارگزاران سازندگی، وابستگان هاشمی رفسنجانی، بعنوان دینداران ثروت اندوز بعنوان مسببان همه مشكلات جامعه و قشرهای زحمتكش معرفی شدند. این جریان لایه های ضعیف تر قشرهای مذهبی حكومتی را آماج خود قرار داد، به امید آنكه طبقه حاكم سرمایه‌داران نظامی دولتی و تجاری را از زیر ضربه جنبش مردم خارج كند. امثال ده نمكی ناگهان سردمدار مبارزه با فقر و فحشا شدند و برای توده های مردمی دل سوزاندند كه گویا زیر بار سالوسان ثروت اندوز مذهبی - كه منظور طرفداران خط امام و مدیران دوران سازندگی و اصلاحات است - له شده اند. كار سرانجام به جایی رسید كه گونه های گل انداخته "سید حسن خمینی" نوه آیت الله خمینی شد شعار آنها.

کافی است به تظاهرات انصار حزب الله و یا بسیج دانشجوئی در هفته های اخیر و شعارهایشان و تهدید و حتی جلوگیری از سفر حسن خمینی به گرگان و یا حمله به علی مطهری در شیراز و... بیشتر دقت کنیم تا به شباهت های ناگزیر آنها با شعارها و عملکرد همین نیروها در دوران احمدی نژاد پی ببریم. آنها با همین بازی تکراری می خواهند به سمت انتخابات دو مجلس در اسفند ماه بروند. این تفکر، این نیرو و این جریان که ما آنرا تفکر حجتیه و اخوان المسلمینی می دانیم، یك دوران تزلزل ایدئولوژیك را طی می كند و در پی یافتن پشتوانه ای برای تقویت ایدئولوژی خود و مشروعیت دادن به خویش است. پیش كشیدن مداحان دربرابر روحانیان، طرح مبارزه با اراذل و اوباش، طرح عفاف، انواع و اقسام طرح های یكشبه ای كه در دوران احمدی نژاد ظهور کرد و اکنون دوباره کپی آنها را به بهانه مخالفت با مذاکرات اتمی، حمایت از حوثی های یمن، تظاهرات علیه اپیلاسیون خانم ها و یا حمایت از دو جوانی که گویا در فرودگاه عربستان پلیس می خواسته به آنها تجاوز کند و ... به صحنه آورده اند و تا انتخابات اسفند ماه باید منتظر بیش از این نیز بود. بحث بر سر مهره سوخته ای بنام احمدی نژاد نیست، بحث از آن مافیائی است که میلیاردها دلار در دوران او به جیب زده، به قدرت نظامی تکیه دارد، طرفدار سیاست نظامی و ادامه تحریم هاست تا خود را از گرداب افشاگری و کوتاه شدن دستش از حاکمیت بیرون بکشد.

.. ادامه

----------------------------------------------------------------

گفتگو با مورالس"

رئیس جمهور بولیوی

چرا به زندگی

عادلانه سرخپوستان

باز نگردیم؟

ترجمه و تدوین آبتین سرمدی

----------------------------------------------------------------

جمهوری بلاروس

زیر بار سنگین فروپاشی نماند

آزاده اسفندیاری

----------------------------------------------------------------

 فیسبوک راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است