راه توده

شماره 575 پنجشنبه 20 آبانماه 1395

علی گلاویژ

هدایت اله حاتمی

پرویز حکمت جو

دکتر هوشنگ تیزابی

برخی بررسی ها- احسان طبری ( 31)

شکنجه و اعتراف گیری

برای کشتن زندیقیان!

شیوه مبارزه خلفا، با زنادقه آن بود که آن ها را به ضرب تازیانه به اعتراف وادارند. یا تصویر مانی را به آن ها به نمایانند. یا شکل دراج یا «مرغ آبی» را بکشند و آن ها را وادارند که بر آن آب دهن بیافکنند و سرانجام متهم به زندقه را در زیر شلاق یا از راه شکنجه می کشتند. مثلا افشین که متهم به زندقه بود، محاکمه شد و به داشتن بت، و کتب عهد ساسانی با جلدهای مرصع و نخوردن گوشت ذبیحه و مختون نبودن متهم گردید و با آن که در قبال این اتهامات دفاع منطقی کرد، مسموع واقع نشد و او را از گرسنگی و تشنگی کشتند و نعشش را به دار آویختند.

 

اوضاع داخل کشور از این قرار است!

--------------------

پیام پیروزی ترامپ

حکومت و مردم

در محاصره

رسانه های امریکا

--------------------

بخش سوم- 75 سالگی

حزب توده ایران

دو نگاه اقتصادی

در انقلاب 57

دکتر سروش سهرابی

--------------------

نگاه فردوسی

به زندگی کردها

علی گلاویژ (24 )

--------------------

اختاپوسی

 بنام سازمان

اقتصاد اسلامی

--------------------

اتاق بازرگانی

و تجارت ج. اسلامی، سد راه پیشرفت است

--------------------

کودتای پارلمانی

راستگرایان

در ونزوئلا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

با رای مستقیم

مردم نیکاراگوئه

«اورتگا» رئیس جمهور ماند

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

--------------------

 

سرمقاله

دوران مشارکت از مردم

و دستور از "ما" تمام شده!

هفته گذشته جلسه‌ای برای بررسی "مقابله با آسیب‌های اجتماعی" در حضور رهبر جمهوری اسلامی  برگزار شد. از آنچه در این جلسه گذشته و گزارش‌های مستند و رسمی که درباره ناهنجاری‌های اجتماعی ارائه شده اطلاعی در دست نیست. فقط به گفته روحانی، رئیس جمهور، آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشته : "برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند. حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردیدی نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد."

این سخن آقای خامنه‌ای که برای مبارزه با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی همه باید وارد میدان شوند حتی آنها که به اسلام و دین هم ممکن است چندان یا اصلا اعتقادی نداشته باشند، سخن درستی است و راه حلی جز این، یعنی جز بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و امکان‌ها وجود ندارد. پرسش ولی در اینجاست که آیا سیاست‌های ایشان به چنین بهره گیری از همه ظرفیت‌ها کمک می‌کند یا برعکس در مقابل آن است؟

جامعه امروز ایران یک جامعه در هم تنیده و پیچیده است. زندگی همه مردم با صدها رشته به یکدیگر و به دولت و نهادهای اداره کننده امور متصل شده است. هر رشته‌ای که در یک عرصه قطع شود عوارض و پیامدهای خود را در همه عرصه‌ها بسرعت نشان می‌دهد. آنچه از آن به عنوان "آسیب‌های اجتماعی" نام برده می‌شود جدا از آسیب‌های عرصه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیست، در پیوند مستقیم با آن است. در واقع سطح بالا و خطرناک آسیب‌های اجتماعی نشاندهنده وضع خطرناک در همه عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است. در چنین جامعه‌ای حل این همه مشکلات هر روزه و پیچیده از عهده فقط دولت یا دستگاه‌های اداری و انتظامی و نهادهای رسمی بیرون است. با زور و چماق و دستور و بگیر و ببند نیز نمی‌توان بر این مشکلات غلبه کرد. مسئله "مشارکت" امروز به گره گاه اصلی حل همه دشواری‌ها و سختی‌های عمده و حیاتی جامعه ایران تبدیل شده است. چه در عرصه سیاسی، چه اقتصادی، چه فرهنگی و اجتماعی. مشکلات جامعه ایران، کوچک یا بزرگ، امروز یا فردا، بدون مشارکت همه مردم ایران، با هم و هر یک در جای خود، دیگر قابل حل نیست. آیا آقای خامنه‌ای با این مشارکت موافق است؟ همه چیز نشان می‌دهد که پاسخ منفی است. اتفاقا ایشان عمده ترین و به لحاظ جایگاه قدرتمندترین شخصیت سیاسی کشور در مخالفت با مشارکت مردم در حل مسائل است.

ایشان قبلا هم یک بار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت که کسانی که نظام را هم قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند. بعد وقتی صلاحیت 90  درصد نامزدها و حتی امثال حسن خمینی هم رد شد و اجازه مشارکت در انتخابات به بسیاری از روحانیان هم داده نشد گفتند: نه، منظورمان آن بود که کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند به کسانی که ما می‌گوییم رای بدهند! ظاهرا آن مشارکتی ایشان از آن سخن می‌گوید اینگونه است.

تردیدی اگر در مخالفت ایشان با مشارکت ملی وجود دارد کافیست نگاهی به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت بیاندازیم یا انتصاب‌های ایشان را نگاه کنیم. چرا هر کسی را که مردم نمی‌پذیرند و طرد می‌کنند راهی این مجمع می‌شود؟ بسیاری از کسانی که در این مجمع برای تشخیص مصلحت نظام نشسته‌اند در شهر خود صد رای هم نمی‌آورند، برچه اساس تشخیص دهنده مصلحت نظام شده اند؟ چرا درهای این مجمع بر روی شخصیت‌های مستقل، رهبران احزاب، نهادهای مدنی، سندیکاها، شوراها، اتحادیه ها، سازمان‌های اجتماعی و … باز نیست؟

یا شخصیت مانند محمد خاتمی یک ظرفیت بزرگ برای حل بخشی از مشکلات اجتماعی و سیاسی و حتی بین‌المللی کشور است. نه تنها از این ظرفیت بهره گیری نمی‌شود که او را ممنوع التصویر کرده‌اند. چرا؟ چون می‌ترسند مداخله او بسود گروهی در حکومت تمام شود که بیت رهبری با آن مخالف است. وقتی از ظرفیت یک روحانی مسلمان همچون خاتمی بهره گیری نمی‌ شود چگونه می‌گویید که کسانی که به دین و اسلام اعتقاد ندارند وارد میدان شوند؟ بهتر نیست علی الحساب همانها را که به دین و اسلام اعتقاد دارند در اداره امور و حل معضلات مشارکت دهید تا نوبت به بقیه برسد؟ یا این رهبران کارگری و سندیکایی و معلمان و پرستاران و کارمندان که قوه قضاییه زندانی کرده، سازمان‌های اجتماعی و صنفی که غیرقانونی شده اند، اینها خودشان بخشی از راه حل مشکلات اجتماعی هستند. حل یا کاهش مشکلات بدون مشارکت آنها ممکن نیست. در همه جای دنیا از ظرفیت و توان سازمان‌های صنفی در همین جهت کاهش مشکلات و ایجاد توازن اجتماعی بهره می‌گیرند تا کار به آن وخامتی نرسد که اکنون در ایران رسیده است. ادامه...

------------------------------------------------------------

نقش دفاعی اس 500 در تعادل نظامی جهان

سایت ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفندیاری

----------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال 
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

 با آدرس ای میل زیر

 می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است